آخرین عناوین

يکشنبه 8 مهر 1397-14:14 کد خبر:63276

در گفت‌وگو با مدیران کل دامپزشکی و محیط زیست مازندران اعلام شد:

تایید یک مورد آنفلوآنزای مرغی در پرندگان مازندران

هنوز یک‌هفته از پاییز نگذشته که یک مورد آنفلوآنزای مرغی در پرندگان مازندران تایید شد، از این‌رو اداره‌کل دامپزشکی مازندران فروش انبوه مرغ و اردک محلی را ممنوع اعلام کرده است .


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، گفته می‌شود یک مورد از آنفلوآنزای پرندگان در تهران به تایید رسیده است که پس از تحقیق و جست‌وجو مشخص شد در بین مرغ‌های زنده‌ای بوده است که از مازندران به تهران منتقل شده است، به همین دلیل موضوع را از اداره‌کل دامپزشکی مازندران پیگیر شدیم.

سید حسین رضوانی در این رابطه اظهار کرد: اداره‌ کل دامپزشکی تهران این مورد را تایید کرده است و پس از اعلام به مازندران جلسه‌ای اضطراری تشکیل و پایش‌ها آغاز شده است.

وی درباره اینکه آیا تاکنون موردی در واحدهای صنعتی گزارش شده است یا خیر، تاکید کرد:تاکنون هیچ موردی گزارش نشده است ضمن آنکه مرغ‌داران به اهمیت موضوع واقف هستند و مرغ‌های مراکز صنعتی مازندران در نوع خود از سالم‌ترین محصولات هستند.

مدیرکل دامپزشکی مازندران بیان کرد: در حال حاضر دو موضوع مهم را باید مورد توجه قرار داد؛ نخست اینکه به‌محض هرگونه تلفات در مرغداری‌های بخش دولتی یا خصوصی مراتب را به اداره دامپزشکی شهرستان گزارش دهند تا بلافاصله پیگیری شود.

رضوانی ادامه داد: دوم اینکه با توجه به آغاز فصل سرما که معمولاً پرندگان مهاجر را خواهیم داشت؛ در روستاها باید مراقب باشند که این پرندگان با انواع مهاجر درگیر نشوند.

وی بیان کرد: افرادی که به‌صورت انبوه نسبت به فروش مرغ، جوجه و اردک زنده و یا فروش مرغ و اردک کشتار شده اقدام می‌کنند مورد پیگرد قرار می‌گیرند و قطعاً با آنها برخورد می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی مازندران اعلام کرد: پرورش طیور سنتی یا بومی در تعداد انبوه و خارج از بافت روستا ممنوع است، زیرا امکان درگیر شدن این پرندگان با نوع مهاجر و انتقال ویروس آنفلوآنزای پرندگان وجود دارد.

وی در پایان گفت: افرادی که در روستا به‌صورت محدود در حیاط منزل خود مرغ و جوجه و اردک پرورش می‌دهند، هیچ ممانعتی برای کار آنها وجود ندارد اما باز هم هشدار می‌دهیم که هرگونه تلفات طیور را سریعاً به دامپزشکی شهرستان اطلاع دهند.

* شکار پرندگان ممنوع

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران نیز اعلام کرده است: در حال حاضر هیچ مجوزی برای شکار صادر نشده است و کماکان ممنوعیت شکار را داریم.

حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی بیان کرد: باتوجه به اینکه پرندگان مهاجر آرام‌آرام به‌سمت تالاب‌ها و پناهگاه‌های حیات وحش مازندران آمده و زمستان‌گذرانی می‌کنند، مراقبت از پرندگان توسط محیط‌بانان و همیاران محیط زیست نیز تشدید می‌شود.

وی ادامه داد: بحث آنفلوآنزای پرندگان شوخی‌بردار نیست لذا با همکاران خود در اداره‌کل دامپزشکی استان هم‌راستا هستیم و فعلاً باتوجه به آخرین دستورات ابلاغی، شکار پرندگان ممنوع است و پروانه شکار نیز صادر نمی‌شود.

در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مازندران بر ضرورت تجهیز قرارگاه زیستی تاکید شد، این آیتم از پدافند غیرعامل، با توجه به اقلیم مازندران تعیین‌کننده و ضروری است.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :