آخرین عناوین

چهارشنبه 11 مهر 1397-10:29 کد خبر:63318

زمستان زودرس در پاییز:

هوای مازندران تا 12 درجه کاهش می یابد

معاون هواشناسی مازندران گفت: پیش بینی های اداره کل هواشناسی نشان می دهد که دمای هوای استان طی روزهای آینده 8 تا 12 درجه کاهش می یابد .


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از ایرنا، امسال شاهد کم‌بارشی و تأخیر در بارش‌های پاییزی بودیم که از نشانه‌های تغییر اقلیم است که در سال‌های اخیر با آن مواجه هستیم.

براساس نقشه‌های هواشناسی پایان هفته جاری شاهد نفوذ سامانه سرد و بارشی هستیم که ضرورت چنین سامانه‌ها باتوجه به وضعیت موجود یش از گذشته احساس می‌شود.

سال‌های گذشته شاهد کم‌بارشی و کاهش حجم ذخایر برفی در ارتفاعات مازندران بودیم به‌ طوری ‌که کل فصل زراعی را کشاورزان با استرس پشت سر گذاشتند.

بارش‌های پاییزی در مازندران آغاز شد که امیدواریم امسال بتوانیم شاهد بارش‌های خوبی باشیم.

مدیرکل هواشناسی مازندران در این‌باره اظهار کرد: براساس تجزیه و تحلیل آخرین نقشه‌های هواشناسی و خروجی مدل‌ها با نفوذ سامانه سرد بارشی به نوار شمالی کشور، روزهای جمعه و شنبه 13 و 14 مهر ماه شاهد بارش شدید باران،کاهش محسوس دما، رعد و برق و وزش باد(گاهی شدید) در آسمان مازندران خواهیم بود.

سیدمحمدرضا رضوی افزود: طی این مدت آب‌گرفتگی معابر عمومی، بالاآمدن حجم آب رودخانه‌ها و در مناطق سردسیر و کوهستانی (مناطق مرتفع بیش از 2هزار و 500 متر )، بارش برف پیش‏‌بینی می‌شود.

وی بیان کرد: باتوجه به انباشت گرما و رطوبت موجود در استان سامانه شمالی به آسمان مازندران ورود پیدا کرده که صبح جمعه به استان  می‌رسد و از بعدازظهر جمعه با همراهی تراز میانی جو شاهد بارش‌های سنگینی در آسمان مازندران خواهیم بود.

مدیرکل هواشناسی مازندران تصریح کرد: از جمعه شب این سامانه وارد مازندران می‌شود و تا عصر شنبه ادامه خواهد داشت.

رضوی با اشاره به اینکه در این مدت بارندگی‌های خوبی داریم، اضافه کرد: ارتفاعات برفی و رودخانه‌ها سیلابی می‌شود.

وی یادآور شد: همچنین طی این مدت وزش بادباسرعت بیش از 70 تا 90 کیلومتر در آسمان مازندران خواهیم داشت.

مدیرکل هواشناسی مازندران با اعلام اینکه بارش تمام گستره مازندران را در برمی‌گیرد، خاطرنشان کرد: تمهیدات لازم در این زمینه درحال انجام است تا شاهد بروز خسارت و یا مشکلی نباشیم.

رضوی در پایان گفت:دریای مازندران در این مدت طوفانی بوده و انجام فعالیت‌های صید و صیادی ممنوع خواهد بود.

بارش‌های سیل‌آسای پاییزی در راه مازندران/ احتمال برفی شدن ارتفاعات مازندران

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی مازندران نیز گفت: عصر جمعه تا شنبه با تقویت سامانه بارشی شاهد تشدید بارندگی و وزش باد در آسمان مازندران خواهیم بود.

احمد اسدی اظهار کرد: براساس نقشه‌های هواشناسی تا فردا جو نسبتاً پایداری در آسمان مازندران حاکم بود که احتمال بارش پراکنده به‌ویژه در غرب استان وجود دارد.

وی افزود: از روز جمعه با نفوذ جریانات خنک و مرطوب شمالی و عبور امواج تراز میانی انتظار داریم به‌تدریج شرایط برای ابرناکی آسمان، وزش باد از سمت غرب استان، رگبار و رعدوبرق پراکنده در آسمان مازندران فراهم شود.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی مازندران بیان کرد: از عصر جمعه تا شنبه با تقویت سامانه بارشی شاهد تشدید بارندگی و وزش باد در آسمان مازندران خواهیم بود که انتظار داریم شاهد آب‌گرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن رودخانه‌ها و مسیل‌ها در استان باشیم.

اسدی با اشاره به کاهش محسوس دمای هوا در این مدت، تصریح کرد: ارتفاعات مازندران در این مدت ابری و مه‌آلود بوده و بارش در مناطق کوهستانی و سردسیر با ارتفاع بیش از 2هزار و 500 متر به‌ صورت برف پیش‌بینی می‌شود

وی ادامه داد: باتوجه به این وضعیت لازم است کشاورزان در برداشت رتون‌های رسیده تسریع کنند.

معاون هواشناسی مازندران یادآور شد: براساس تجزیه و تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، از روز یک‌شنبه این سامانه بارشی به‌تدریج از آسمان مازندران خارج می‌شود.

اسدی در پایان گفت: دریای مازندران روزهای جمعه و شنبه به‌صورت مواج و طوفانی خواهد بود.

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :