آخرین عناوین

چهارشنبه 11 مهر 1397-16:6 کد خبر:63327

استاندار مازندران اعلام کرد:

مازندران در حوزه بهداشت و درمان وضعیت پرمخاطره دارد

استاندار مازندران گفت: وضعیت بهداشت و درمان مازندران متاثر از شرایط محیطی و سبک زندگی، وضعیت پرمخاطره دارد.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، محمد اسلامی ظهر امروز در کنگره بین‌المللی و میان دوره‌ای جراحان مغز و اعصاب و ستون فقرات ایران که از صبح امروز در بیمارستان آیت‌الله روحانی(ره) بابل برگزار شد، اظهار داشت:مهم‌ترین جلوه توسعه یافتگی یک جامعه کارآمدی و اثر بخشی امور در جامعه است، زمانی کمیت و حجم نقش مهمی داشته ولی در حال حاضر استفاده بهینه از فرصت‌ها و منابع، در مسیر تمدن سازی در نظام جمهوری از اهمیت برخوردار بوده که برای دست یابی به این مهم هزینه فراوان دادیم و باید همچنان هزینه کنیم.

وی افزود: پیشرفت و تمدن سازی با پرچمی که ارزش بالا نگه داشتن طراز ارزش‌ها را دارد و برگرفته از مکتب الهی است چون سلطه‌پذیر نیست لذا هزینه اش بالاتر و مسیرش برای پیشرفت مسیر همواری نیست لذا این چهار سال به شیوه‌های مختلف به ما آموختند که ما برای رسیدن به طراز برتر و وارد شدن برای راس هرم توسعه یافتگی همواره با مزاحمت‌های متعدد، ساده و پیچیده مواجه بودیم.

استاندار مازندران به عدم پذیرش مقالات پژوهشی و تحقیقاتی و همچنین مقالات ایران در ISI به سبب ملاحضات سیاسی از سوی بدخواهان نظام برای جلوگیری از پیشرفت  ایران اشاره و تصریح کرد: در چنین شرایطی باید با اهتمام قوی‌تر با پشتگار و خستگی ناپذیرتر به سمت پیشرفت و توسعه قدم برداریم.

اسلامی خاطرنشان کرد:برای اینکه مسیر پیشرفت را هموار کنیم باید همه در مسیر سیاست گذاری، سیاست پابرجاتری داشته تا ظرفیت‌ها را موثر و خلاق در مسیر رشد و بالندگی قرار دهیم باید بتوانیم در سمت دیگر به قابلیت عملکردها بپردازیم زیرا سیاست و قابلیت دوبال پیشرفت هستند.

این مسئول با اشاره به اینکه در حوزه سیاست و قابلیت‌ها هدایت و رهبری نقش تعیین کننده دارد، یادآور شد: وجود عناصر فرهیخته بالای سر ظرفیت‌ها و سازمان‌ها کمک می‌کند تا سیاست‌ها و قابلیت عملکرد به صورت شکوفا در مسیربالندگی قرار گیرد و در هدفگذاری برای متعالی سازی سازمان به سمت طراز بالاتر نقش ایفا کند.

وی ادامه داد:رشد و بالندگی در مکتب اسلامی همزمان با رشد و سعادت سرمایه انسانی به صورت متوازن از جمله اصول مهم برای کشور ما است که ما را در زمره کشورهای توسعه یافته قرار می‌دهد.

استاندار مازندران افزود: برای رشد و توسعه علمی نیاز است که بتوانیم منابع و ظرفیت پژوهشی و اجرایی خود را در خدمت بهبود قرار دهیم.

وی با اشاره به سه موضوع مهم مورد توجه در مازندران خاطرنشان کرد: وضعیت بهداشت و درمان مازندران متاثر از شرایط محیطی و سبک زندگی، وضعیت پرمخاطره دارد و با آمار زیاد بیماری قلبی، سکته مغزی، فشار خون در مازندران مواجه هستیم که باید اصلاح شود.

وی ادامه داد:در ارتباط با ظرفیت‌های مازندران نیروی انسانی فرهیخته در مازندران زیاد است، باید ظرفیت انسانی را نه تنها برای جمعیت ثابت بلکه جمعیت شناور گسترش داده و شاخه بالاتر از نرم داشته باشیم.

استاندار مازندران گفت:باید حفظ توریست در مازندران داشته باشیم و از شاخه پزشکی استفاده کنیم که یکی از این راه‌ها جذب و پذیرش دانشجویان مغز و اعصاب است.

فعالیت 34 جراح مغز و اعصاب در مازندران

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل نیز در این همایش گفت: 34 جراح مغز و اعصاب در مازندران فعالیت دارند.

فرزاد جلالی اظهار کرد:دانشگاه علوم پزشکی بابل از قدیمی‌ترین دانشگاههای شمال کشور است و بیمارستان روحانی(ره) بابل نیز بزرگترین بیمارستان شمال کشور با 540 تخت با مجهزترین امکانات پزشکی است.

وی با اشاره به اینکه این کنگره به مدت سه روز برگزار می‎شود، افزود:در این کنگره 150 جراح مغز و اعصاب از داخل و خارج کشور حضور دارند و 100 مقاله علمی و پژوهشی ارائه می‎شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل تصریح کرد: طبق گزارشی که بنیاد علمی آمریکا منتشر کرده است کشور چین در تولید علمی رتبه نخست را به خود اختصاص داده و از آمریکا جلو زد در این گزارش ایران نیز در تولید علمی مقام 15 را کسب کرده است.

جلالی خاطرنشان کرد: ایران در تولید علم رتبه 15، در رشد علمی رتبه پنجم و حدود ۱.۸در صد تولید علم در جهان را به خود اختصاص داده است.

این مسئول یادآور شد: متاسفانه با تولید علمی بالا و رشد علمی بالاتر استناد به مقالات علمی ایران در جهان نیست یعنی با وجود هزینه زیاد تولید ما مشکل جهان را حل نکرده است، مقالات ما اشتغل محور و کاربردی نبوده است.

وی با اشاره به اینکه علمی تولید کردیم که نتوانسته طراحی کاربردی داشته باشد، ادامه داد: می‌توان از عوامل بروز این ضعف به ارتباط ضعیف بین علم و صنعت اشاره کرد، متاسفانه علوم پزشکی هنوز در گیر طب استعماری در حوزه داروها و تجهیزات مصرفی است و نتوانست بعد از انقلاب از استعمار طبی فائق آید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود:رشته جراحی مغز و اعصاب در دو موضوع تصادفات و سرطان‌ها می‌تواند نقش اساسی را برعهده داشته باشد که با بها دادن به آن می‌توان اتفاقات خوبی را در جامعه رقم زد.

جلالی با بیان اینکه با رشد ۲۰ برابری تعداد جراحان مغز و اعصاب در کشور مواجه هستیم، عنوان کرد: با۴۰ جراح قبل از انقلاب به ۸۰۰ جراح فعلی در کشور رشد چشمگیری را در دنیا به خود اختصاص دادیم.

وی یادآور شد: استاندارد جهانی به ازای هر ۲۵۰هزار نفر یک جراح است که در کشور ما به ازای هر ۱۰۰هزار نفر یک جراح داریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان اینکه هرساله 60 جراح مغز و اعصاب به بدنه اضافه می‌شود، اضافه کرد: در مازندران 34 نفر جراح مغز و اعصاب و در بابل 6 جراح مغز و اعصاب داریم که بزودی سه جراح مغز و اعصاب به بابل اضافه می‌شود.

جلالی گفت: انجمن جراحی مغز و اعصاب از فعال‌ترین انجمن علمی است که در سال 1330 تاسیس و دارای 13 کمیته است، دکتر کتابچی رئیس انجمن جراحی مغز و اعصاب، این مرد علم و اخلاق تاکنون توانسته 70 جراح مغز و اعصاب تربیت کند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :