آخرین عناوین

پنجشنبه 19 مهر 1397-9:25 کد خبر:63479

مدیرکل مدیریت بحران مازندران اعلام کرد:

آغاز لایروبی تمامی انهار و جمع‌آوری شاخه‌های افتاده جنگلی/مرگ 2 کودک تأثربرانگیزترین حادثه سیل اخیر

مدیرکل مدیریت بحران مازندران گفت:لایروبی تمامی انهار و جمع‌آوری شاخه‌های افتاده درختان جنگلی از بستر رودخانه‌ها به‌ زودی انجام می‌شود.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس،علی‌اصغر احمدی اظهار داشت:سیل روزهای جمعه و شنبه 13 و 14 مهرماه در مازندران 705 میلیارد تومان به حوزه زیرساخت‌ها، مسکن و کشاورزی سراسر مازندران خسارت وارد کرده است که بیشترین خسارت‌ها را در تنکابن و رامسر داشتیم.

وی افزود: تمامی روستاهای این دو شهرستان نیز به‌نوعی درگیر سیل شدند اما در حال حاضر تنها راه ارتباطی یک روستا مسدود است که ادارات مربوطه در حال بازگشایی مسیر هستند.

مدیرکل مدیریت بحران استان مازندران با بیان اینکه کار خدمات‌رسانی، لجن‌برداری و تمیزکردن حیاط و بناهایی که نیاز به کمک دارند، همچنان تا پایان آخرین واحد آن، ادامه دارد، گفت: در کنار آن نیز ساماندهی رودخانه‌ها و زیر پل‌ها را با کمک دستگاه‌های خدمات‌رسان در حال انجام داریم.

این مسئول با بیان اینکه بیشترین خسارت را با برآورد بیش از 500 میلیارد تومان در حوزه زیرساخت‌ها داشتیم، اظهار کرد:اولویت‌های اجرایی فعلی رسیدگی به راه دسترسی و ترمیم زیرساخت‌های آسیب‌دیده است و موازی با آن به‌دلیل اهمیتی که همه ما برای آن قائل هستیم، بحث مسکن‌های آسیب‌دیده است.

احمدی با اشاره به اینکه شدت بارش زیاد و مدت بارش کم بود و در فاصله کمتر از 24 ساعت به‌عنوان نمونه در رامسر 300 میلی‌متر بارندگی داشتیم، تصریح کرد: وقوع چنین سیلی را اداره‌کل هواشناسی به مدیریت بحران اعلام کرده بود، به تمام فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها و دهیاری‌ها ابلاغ شد که اقدامات پیشگیرانه‌ای را برای حداقل آسیب‌ها انجام دهند.

وی ادامه داد:اطلاع‌رسانی خوبی انجام شد، فضاهای مجازی و صدا و سیما و رسانه‌ها نیز هشدارهای لازم را اعلام کردند، جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان مازندران نیز در روز چهارشنبه 11 مهرماه برگزار شد و همه نیروها و مدیران عضو ستاد مدیریت بحران برای آماده‌باش در روزهای جمعه و شنبه فراخوان شدند.

احمدی بیان کرد:در استان مازندران 7 هزار کیلومتر رودخانه داریم و نمی‌شود در طول یک‌سال همه آنها را لایروبی کرد، نقاط بحرانی مشخص شده است و پیش از آغاز بارندگی این نقاط لایروبی شده بودند اما شدت بارش به‌حدی بود که سرریز را در برخی نقاط داشتیم.

وی با اعلام اینکه 500 کیلومتر از 7 هزار کیلومتر رودخانه در مازندران از نقاط شهری و روستایی می‌گذرد، اظهار کرد:اگر آمادگی مردم و مسئولان با توجه به تجربیاتی که از سال‌های گذشته داشتیم اعمال نمی‌شد؛ قطعا خسارت‌ها بیش از این بود.

وی در پاسخ به اینکه طبیعتاً این اولین و آخرین بارندگی با این شدت در مازندران نخواهد بود، چه تصمیم مهمی در ستاد مدیریت بحران مازندران برای عدم تکرار خسارت‌ها گرفته شده است، گفت: در جلسه شورای هماهنگی، استاندار مازندران دستور دادند که ادوات و تجهیزات لازم از استان یا خارج از استان تامین شود تا ساماندهی و لایروبی رودخانه‌ها سریعاً آغاز شود.

وی ادامه داد: تصمیم و مصوبه مهم دیگر این بود که در اولین فرصت براساس ضوابط و قوانین موجود، کار برداشت درختان افتاده در بستر رودخانه‌ها را آغاز کنیم و آن‌هم به دو دلیل است؛ یکی اینکه این درختان در زمان سیل جلوی رودخانه‌ها را سد می‌کنند و دوم اینکه در زمان آتش‌سوزی سریعاً آتش گرفته و سبب آتش‌سوزی درختان و نهال‌های جوان می‌شوند.

* تأثربرانگیزترین حادثه سیل اخیر در مازندران

وی اظهار کرد: مردم مازندران همیشه همکاری خوبی دارند و باز هم درخواست می‌کنیم هشدارها را جدی بگیرند، افرادی هستند که از سر ناآگاهی یا بی‌توجهی به هشدارها در کنار رودخانه‌ها مستقر می‌شوند و با شدت گرفتن باران گرفتار می‌شوند؛ حادثه تأثربرانگیز در سیل اخیر این بود که یک خانواده شیرازی به‌دلیل عدم آشنایی به مناطق مازندران، دو فرزند معصوم خود را در سیل از دست دادند.

احمدی ادامه داد:عدم حضور در حاشیه رودخانه‌ها و جنگل در زمان هشدارهای هواشناسی و پرهیز از سفرهای غیرضرور در زمان حوادث این‌چنینی سبب کاهش خسارات مالی و جانی می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران مازندران در پایان تأکید کرد: لایروبی انهار و رودخانه‌ها و جمع‌آوری درخت‌های افتاده در بستر رودخانه‌ها به‌زودی در بخش دولتی و همکاری شهروندان با توجه به هشدارها و انجام اقدامات ایمنی در بخش مردمی، کمک‌کار مدیریت بحران استان مازندران است.

براساس این گزارش، سیل اخیر در مازندران 705 میلیارد تومان به مازندران خسارت زد که بیش از 20 میلیارد تومان به واحد مسکونی، 180 میلیارد تومان به بخش کشاورزی و 500 میلیارد تومان به بخش زیرساخت‌های استان خسارت زد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :