آخرین عناوین

شنبه 21 مهر 1397-9:28 کد خبر:63509

بلاغ گزارش می‌دهد:

پروژه آزادراه تهران-شمال 30 ساله می‌شود؟!/اعتبار برای اتمام آزادراه تهران- شمال کافی نیست

انگار که پروژه آزادراه تهران- شمال ارثیه است که باید به صورت زنجیروار از یک دولت به دولت دیگر منتقل شود،چرا نشانه ها حاکی از این است که این پروژه به این زودی ها به سرانجام نخواهد رسید.


خزرتیترخبر: پروژه آزادراه تهران ـ شمال با هدف ایجاد و توسعه زیرساختی مطمئن در حوزه راه‌های کشور با ثبت شـرکت احداث و بهـره‌برداری آزاد راه تهران - شمـال در تاریخ 17 آبان 1375 در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکـیت صنعتی ایـران کار خود را شروع کرد،فعـالـیت اصلی شـرکت، احـداث، بهره‌برداری و نگهداری آزاد راه تهـران ـ چالوس به استنـاد مصوبه هیأت وزیران است.

انگار که پروژه آزادراه تهران- شمال ارثیه است که باید به صورت زنجیروار از یک دولت به دولت دیگر منتقل شود،چرا که این پروژه پر سن و سال بیش از 20 سالی است که از این دولت به دولت دیگر می رسد و هر دولت هم ادعا می کند که در دوران مدیریتش این پروژه را به پایان خواهد رساند،با این وجود نشانه هایی که دیده می شود حاکی از این است که پروژه آزادراه تهران- شمال به این زودی ها به سرانجام نخواهد رسید.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی هم همین چندی پیش گفت که در دوران مدیریتش این پروژه به سرانجام خواهد رسید.

درست پس از این اظهار نظر همگان امیدوار شدند که بالاخره تکیلف این آزادراه بی پایان هم مشخص خواهد شد،از سوی دیگر ورود قرارگاه خاتم به این پروژه هم توانست روزنه های امیدی ایجاد کند،چرا که این قرارگاه تا به حال پروژه های عظیم بسیاری را به سرانجام رسانده است،این امیدواری اما چندان دوام نیاورد چرا که به تازگی اعلام شده که قرارگاه خاتم هم از ساخت این پروژه کناره گرفته است.

نباید فراموش کرد که قطعات 2 و 3 آزادراه تهران شمال یکی از سخت ترین مراحل این پروژه است که اتفاقا کمترین کار اجرایی در این دو قطعه انجام گرفته است، به روایتی اگر قرار باشد که پروژه تهران- شمال با سر و سامانی برسد باید از این دو قطعه آزادراه تهران- شمال گذشت.

آنطور که کارشناسان می گویند مشکلات مالی و عدم تامین اعتبارات و منابع مالی مورد نیاز برای این پروژه یکی از اصلی‌ترین دلایل تاخیر در به سرانجام رسیدن عملیات اجرایی است، از سوی دیگر نباید از نقش پیمانکاران چینی در این میان غافل ماند.

تعلل چینی ها و عدم پیگیری جدی مراحل ساخت پروژه هم یکی دیگر از دلایلی است که به عنوان توجیهات عدم تکمیل این پروژه اعلام میشود، پیش از این گفته میشد که برخی پیمانکاران فعال در این پروژه علی رغم دریافت مبالغ و اعتبارات لازم به تعهدات خود در این میان عمل نکرده اند.

آزادراه تهران-شمال تا ۵ سال دیگر نیز افتتاح نمی شود

نماینده مردم لنگرود در مجلس گفت: با توجه به روند تخصیص اعتبارات و مسئله کمبود بودجه، این پیش بینی می شود که آزادراه تهران-شمال تا ۵ سال دیگر نیز مورد بهره برداری قرار نگیرد.

مهرداد بائوج لاهوتی با اشاره به روند اجرای پروژه آزادراه تهران-شمال، گفت: این پروژه در بیش از 20 سال گذشته در حال اجرا و عملیاتی شدن بوده است، این پروژه ابتدا به بنیاد مستضعفان واگذار شد و در دولت سازندگی قرار بود که در قالب ارایه زمین به بنیاد، این پروژه ساخته شود.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متأسفانه این پروژه بعد از مدتی به مشکلات عدیده ای خورد و پروژه عمرانی که می شد با حدود یک هزار میلیارد تومان ساخته شود، تا امروز چندین برابر آن هزینه شده، اما هنوز هم به نتیجه قابل قبول نرسیده است.

وی ادامه داد: البته در دو یا سه سال اخیر روند اجرای پروژه آزادراه تهران-شمال سرعت گرفته و امروز پیشرفت این پروژه محسوس است.

بائوج لاهوتی تصریح کرد: متأسفانه امروز دولت با کمبود اعتبار و بودجه در تمام عرصه ها به ویژه حوزه عمرانی و اجرای پروژه های نیمه تمام روبه رو هست و قطعا این مسئله بر روند اجرای پروژه آزادراه تهران-شمال اثر سوء خواهد گذاشت.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه آزادراه تهران-شمال به یک اثر باستانی تبدیل شده است، گفت: امیدواریم هر چه سریعتر با تخصیص اعتبارات کلان، بخشی از فازهای عملیاتی این پروژه افتتاح شود.

وی افزود: به نظر من با روند کنونی و نحوه اختصاصاعتبارات، پروژه آزادراه تهران-شمال تا 5 سال دیگر نیز قابل بهره برداری نیست، بنابراین راه کار اساسی امروز تخصیص اعتبارات به صورت ویژه است.

تخصیص اعتبار ۳۰هزار میلیاردی از بودجه ۶۰هزار میلیاردی حوزه عمرانی

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس نیز گفت: خوشبختانه در چند سال اخیر پیشرفت های خوبی درباره پروژه آزادراه تهران-شمال حاصل شده و امیدوارم بخش اعظمی از این پروژه در سال های آتی به بهره برداری برسند.

صدیف بدری با اشاره به عملکرد وزارت راه و شهرسازی در توسعه راه های کشور، گفت: در شرایط کنونی تمام پروژه های کلان عمرانی دچار چالش و مشکل هستند، که علت اصلی آن کمبود اعتبار و بودجه وزارت راه و شهرسازی است.

نماینده مردم اردبیل، نیر و نمین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متأسفانه تمام پروژه های کشور وصل به منابع و اعتبارات دولتی هستند و این مسئله مانع اصلی پیشرفت پروژه ها شده است.

وی تصریح کرد: در شرایط کنونی 90 درصد از بودجه کل کشور هزینه مسائل جاری کشور شده و تنها 10 درصد در حوزه عمرانی تخصیص داده می شود.

بدری گفت: قطعا با ردیف بودجه 60 هزار میلیارد تومانی که تنها در سال حدود 30 هزار میلیارد تومان آن محقق می شود، پروژه های بزرگ عمرانی کشور به نتیجه نمی رسد.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: به نظر من در شرایط کنونی باید برای پروژه های نیمه تمام، توجیه فنی و اقتصادی ایجاد کرد تا سرمایه گذاران بخش خصوصی مدیریت آن را بر عهده بگیرند نه اینکه دولت اعتبارات قطره چکانی را در این حوزه تخصیص دهد.

وی افزود: در شرایط کنونی در کشورهای پیشرفته نیز پروژه ها به بخش خصوصی واگذار شده و تا سال ها از شهروندان عوارض کسر می شود.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس، با اشاره به عملکرد دستگاه ها و متولیان در حوزه اجرای پروژه آزادراه تهران- شمال، گفت: خوشبختانه در چند سال اخیر پیشرفت های خوبی در این رابطه حاصل شده و امیدوارم بخش اعظمی از این پروژه در سال های آتی به بهره برداری برسند.

اعتبار کافی برای تکمیل پروژه آزادراه تهران-شمال وجود ندارد

عضو کمیسیون عمران مجلس نیز گفت: قطعا اگر اعتبارات وزارت راه و شهرسازی در سال ۹۸ افزایش یابد، می توان به بهره برداری آزادراه تهران-شمال در آینده ای نزدیک امید داشت.

محمدرضا ملکشاهی راد با اشاره به آخرین وضعیت پروژه آزادراه تهران-شمال، گفت: در گذشته این پروژه به متولیان و پیمانکاران مختلفی از جمله بنیاد مستضعفان و پیمانکاران چینی واگذار شد، اما آن ها به ویژه شرکت خارجی به علت عدم تأمین فاینانس نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند.

نماینده مردم خرم آباد و دوره در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پروژه آزادراه تهران- شمال یکی از بزرگ ترین پروژه های عمرانی و راه سازی کشور محسوب می شود و تاکنون اعتبارات ویژه ای برای پیشبرد این پروژه اختصاص داده شده است.

وی با بیان اینکه پروژه آزادراه تهران-شمال تاکنون هزینه بسیاری برای کشور به بار داشته است، افزود: تاکنون بیش از دو یا سه هزار میلیارد تومان برای اجرای پروژه هزینه شده، اما متأسفانه پیشرفت پروژه در حد انتظار نبوده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: در شرایط کنونی استراتژی برای اجرای پروژه آزادراه تهران-شمال تغییر کرده، به صورتی که این پروژه به فازهای متعدد تبدیل شده و هر کدام از این فازها به یک پیمانکار داخلی واگذار شده و خوشبختانه این شرکت ها به خوبی در حال اجرای پروژه هستند.

وی گفت: تاکنون حدود 20 کیلومتر از آزادراه آسفالت شده، حال مسئله مهم این است که در شرایط کنونی دولت برای تکمیل پروژه آزادراه اعتبار کافی در اختیار ندارد.

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: قطعا اگر اعتبارات وزارت راه و شهرسازی در سال 98 افزایش یابد، می توان به بهره برداری آزادراه تهران-شمال در آینده ای نزدیک امید داشت، در غیر این صورت فقدان اعتبار این پروژه دچار مشکل می کند.

به هر صورت پروژه عظیم آزادراه تهران ـ شمال که چندین دولت مختلف را به خود دیده است و هر بار هر کدام وعده‌هایی مبنی تکمیل، افتتاح و بهره‌برداری از آن را نوید داده‌اند ولی همچنان نیمه‌کاره مانده است و اگر چه پیمانکاران در مناطق مختلف این پروژه در قطعات 1، 2 و 3 مشغول به فعالیت و کار هستند ولی این پروژه همچنان در دست احداث است و به معمایی 22 ساله تبدیل شده است.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :