آخرین عناوین

چهارشنبه 2 آبان 1397-10:36 کد خبر:63689

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس اعلام کرد:

انتقال آب خزر به سمنان نیاز به مجوز دارد

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس گفت: مجوزی مبنی بر انتقال آب دریای خزر به سمنان از سوی سازمان حفاظت محیط زیست صادر نشده است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از تیترامروز،علی‌محمد شاعری گفت:خزر یک دریاچه بسته است و به همین دلیل برداشت آب از دریای خزر موجب پسروی آب دریا، خشک شدن تدریجی تالاب‌های متصل به دریای خزر، افزایش شوری آب، گرم شدن آب دریا، به هم خوردن اکوسیستم طبیعی، به خطر افتادن زیستگاه ماهیان و سایر موجودات زنده در دریای خزر و به هم خوردن زنجیره حیات در اکوسیستم با ارزش خزری شده و در مسیر خط انتقال آب از مازندران به سمنان بخشی از درختان ارزشمند جنگل‌های هیرکانی قطع و تخریب می‌شود.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس گفت:سال گذشته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست طی نامه‌ای اعلام کرده بود «در صورتی‌که تصفیه آب دریای خزر را انجام دهند و پسماند نمک آن را در خود استان سمنان تخلیه کنند، انتقال آب خزر به سمنان بلامانع است» اما این نامه به هیچ عنوان به منزله صدور مجوز انتقال آب دریای خزر به سمنان نبوده است.

وی افزود:طرح انتقال آب دریای خزر به سمنان نیازمند مجوز ارزیابی زیست‌محیطی است که تاکنون این مجوز در سازمان حفاظت محیط زیست به تایید نرسیده و تا زمانی‌که مطالعات ارزیابی زیست محیطی درباره انتقال آب دریای خزر به تصویب سازمان حفاظت محیط زیست نرسد اجرای این طرح غیرقانونی است و قابلیت اجرا به دلیل اثرات سوءزیست محیطی ندارد.

شاعری خاطرنشان کرد:ردیف بودجه‌ای که برای مطالعه این طرح درنظر گرفته شده بود در مجلس شورای اسلامی رای نیاورد و از لایحه بودجه سال 1397 حذف شد.

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس گفت:نمایندگان مجلس سه استان شمالی کشور بارها مخالفت شدید خود را با طرح انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی اعلام کردند؛ به هیچ عنوان اجازه این اقدام غیراصولی و غیرکارشناسی داده نمی‌شود و نمی‌گذاریم فاجعه‌ دریاچه ارومیه در شمال کشور تکرار شود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :