آخرین عناوین

چهارشنبه 2 آبان 1397-12:50 کد خبر:63690

رئیس گروه پژوهشی محیط زیست و وزارت علوم هشدار داد:

آلودگی ساحل بابلسر و دفع غیربهداشتی پساب‌های خطرناک

رئیس گروه پژوهشی مدیریت محیط زیست و وزارت علوم گفت: سواحل شهر بابلسر دچار آلودگی بوده و مهم‌ترین منبع آلودگی دفع غیربهداشتی پساب‌های شهری و روستایی است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، ورود فاضلاب یکی از مهم‌ترین عوامل آلودگی رودخانه‌ها و دریای خزر است که طی سال‌های گذشته مورد غفلت و کم‌توجهی واقع شده است.

این موضوع یکی از نگرانی‌های اصلی محیط زیست است که اگر چاره‌ای در این زمینه اندیشیده نشود خیلی زود شاهد مخاطرات آن خواهیم بود.

ورود فاضلاب و زباله به دریای خزر به شکلی ویژه در شهرهای ساحلی مازندران به چشم می‌خورد ولی با این وجود در این زمینه چاره‌اندیشی جدی هنوز صورت نگرفته است.

رئیس گروه پژوهشی مدیریت محیط زیست و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این‌باره، اظهار کرد: امروزه در دنیا و در سطح دانشگاه‌های بسیار پیشرفته، مراکز تحقیقاتی و مؤسساتی که به‌نوعی با مسائل دریایی سروکار دارند و محیط زیست یکی از شاخه‌های مهم مطالعاتی آنها در سواحل دریاها و اقیانوس‌ها محسوب می‌شود استفاده از نشانه‌‌گرهای زیستی برای پایش و کنترل آلودگی های زیست‌محیطی بسیار کاربردی است.

همایون خوشروان افزود:این نشانه‌گر‌های زیستی شامل عوامل زیستی جانداران آبزی است که در یک محیط ایجاد می‌کنند و وجود آنها می‌تواند نمایانگر وقایعی باشند که به لحاظ زیست‌محیطی آلودگی‌ها را مشخص کند.

رئیس گروه پژوهشی مدیریت محیط زیست و وزارت علوم بیان کرد: بابلسر، یکی از شهرهای ساحلی بسیار مهم در پهنه مورفولوژی مازندران مرکزی است و درحقیقت این شهر در کنار ساحلی قرار گرفته که رودخانه مهمی به نام بابل‌رود از آن عبور می‌کند و جمعیت کثیری در حاشیه این رودخانه از منشاء تا پایاب زندگی می‌کنند، همچنین در حاشیه غربی و شرقی شهر بابلسر، شهرک‌های مسکونی زیادی مانند دریا کنار و خزرشهر قرار دارند.

خوشروان تصریح کرد: مهم‌ترین نشانه‌های زیستی که براساس مشاهدات به‌عمل آمده در سواحل بخش غربی بابلسر مشاهده می‌شود حضور فراوان توده‌های جلبکی است که عمدتا بر روی تخته سنگ‌های حفاظتی رشد و نمو کرده و وجود موادمغذی بسیار زیاد در داخل آب‌های ساحلی دریای خزر است که عمدتا فسفر و نیتروژن تشکیل است که سبب می‌شود این جلبک‌ها به لحاظ جمعیتی بسیار فراوان شوند و وقتی غلظت مواد مغذی یاد شده در ترکیب آب‌های ساحلی و تالابی حاشیه دریای خزر افزایش یابد سبب وقوع پدیده خفگی اکولوژیکی یا( Eutrification )می‌شود.

وی با بیان اینکه منشاء موادمغذی به رهاسازی پساب‌های جوامع شهر و روستا و اراضی کشاورزی بستگی دارد،گفت: مواد آلاینده که عمدتا به‌صورت غیربهداشتی و بدون تصفیه ازطریق زه‌کش‌ها و سامانه‌های دفع فاضلاب به محیط پذیرنده مانند رودخانه‌ها، مناطق ساحلی دریای خزر و تالاب‌های حاشیه ای وابسته به آن رها می‌شوند و حجم وسیعی از آب‌های ساحلی را آلوده می‌کنند.

رئیس گروه پژوهشی مدیریت محیط زیست و وزارت علوم به حضور تعداد زیادی اجساد ماهی‌های کفال بر روی ساحل اشاره کرد و افزود: این موضوع نمایه‌ای از آلودگی آب در مناطق ساحلی است، معمولا میزان توانایی‌ ماهی‌ها درمقابله با عوامل بیماری‌زا بسیار پایین است و بلافاصله موجب مرگ‌شان می‌شود که امواج دریا و جریان‌های ساحلی اجساد این بچه‌ماهی‌ها را به ساحل می‌آورد و وقتی در ساحل ماسه‌ای بابلسر قدم می‌زنیم می‌توانیم ماهی‌های مرده را مشاهده کنیم.

خوشروان تصریح کرد: نمایه زیستی دیگری که حائز اهمیت است گروه سخت‌پوستانی است که جز جانوران کف‌زی هستند و در محیط پلاژ و خط ساحلی دریای خزر زندگی می‌کنند، این سخت‌پوستان که میگوهای بسیار ریزی هستند معمولا در گذشته روی پای شناگرها قابل مشاهده بودند اما امروزه این موجودات دیگر در سواحل بابلسر مشاهده نمی‌شوند و دلیل آن مرگ دسته‌جمعی آنان تحت تأثیر آلودگی‌های موجود است.

وی با تأکید بر اینکه درحال حاضر سواحل شهر بابلسر دچار آلودگی است، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین منبع آلودگی دفع غیربهداشتی پساب‌های شهری و روستایی است که عمدتا به زه‌کش‌ها و رودخانه بابل‌رود منتهی می‌شود و شهرک‌های ساحلی که در حاشیه دریای خزر واقع شدند می‌توانند سبب رهاسازی پساب‌ها و آلوده کردن مناطق ساحلی شوند، البته برای تایید صحت موضوع و نحوه ایجاد آلودگی تحقیقات ویژه‌ای مورد نیاز است.

رئیس گروه پژوهشی مدیریت محیط زیست و وزارت علوم یادآور شد: معمولا در مدیریت سالم‌سازی دریا و حفاظت از مناطق ساحلی طرحی باعنوان سامان‌دهی دریا داریم که به گردشگران اطلاعات می‌دهیم در کدام ساحل و با چه شرایطی شنا کنند. چون گاهی امواج سهمگین دریا سبب مرگ و میر آنها می‌شود، اما هرگز اطلاعات بهداشتی صحیحی را در اختیار گردشگران قرار ندادیم که مخاطرات زیست‌محیطی موجود در مناطق ساحلی را به آنان گوشزد کنم و به آنها یادآوری کنیم که شنا کردن در آب‌های ساحلی آلوده موجب بروز بیماری‌های بسیار خطرناک می‌شود.

خوشروان ادامه داد: اینها یکسری از کارهای مهمی است که واحدهای اجرایی شهرهای ساحلی باید باهمکاری مؤسسات تحقیقاتی به انجام رسانند.

وی اضافه کرد: اطلاع‌رسانی صحیح به مردم در مورد آلودگی های موجود در آب های ساحلی و تلاش برای از بین بردن اثرات سوء زیست محیطی منابع آلاینده بسیار اهمیت دارد، در حقیقت برای ثبات و دوام زیرساخت‌های اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی لازم است با مشارکت مردم و دولت راه‌هایی را برای مهار این آلودگی‌ها پیش بگیریم.

رئیس گروه پژوهشی مدیریت محیط زیست و وزارت علوم با تأکید بر اینکه باید از دفع غیربهداشتی پساب‌های خطرناک از شهرهای حاشیه بابل‌رود ممانعت به عمل آید، اظهار کرد: اگر این گام مهم برداشته شود به‌طور حتم شاخص سلامتی در هر یک از این شهرها بالا خواهد رفت و نرخ بیماری‌های خطرناک پایین خواهد آمد و همانند کشورهای توسعه‌یافته صاحب ساحل‌هایی خواهیم شد که به لحاظ آلودگی سالم هستند و مردم می‌توانند با امنیت خاطر کامل از تفرج‌های طبیعی موجود در آن بهره‌مند شوند.

هدف انسان از مراجعه به مناطق گردشگری تفرج و شادی است ولی اگر حتی یک درصد هم بداند اگر با این کار متضرر خواهد حتی فکرش به ذهنش خظور نمی‌کند پس لازم است تا دیر نشده فکری به ال دریای خزر شود تا مردم به‌راحتی بتوانند از مواهب و نعمت‌های آبی بیکران برخوردار شوند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :