آخرین عناوین

يکشنبه 12 مرداد 1393-18:9 کد خبر:637

مدیرکل انتقال خون مازندران:

مازندران خون وارد نمی کند/ وجود آزمایشگاه مجهز در مازندران

مدیرکل انتقال خون مازندران گفت: مازندران دومین استان مصرف کننده خون در کشور است.


به گزارش خزرخبر، اسماعیل پوریانی به مناسبت روز ملی انتقال خون در جمع خبرنگاران با بیان تاریخچه تامین و اهدا خون در جهان، افزود: ایران  امسال چهلمین سال تشکیل سازمان انتقال خون را جشن می‌گیرد.

وی بیماران خاص نیازمند به خون را شامل افراد تالاسمی، ‌هموفیلی، دیالیزی و سرطانی دانست و بیان داشت: مازندران بیش از 4 هزار و 500 بیمار خاص دارد که بالغ بر100 هزار واحد خون در سال نیازمند خون و فرآورده‌های آن هستند.

پوریانی از وجود 2 هزار و 800 بیمار تالاسمی در مازندران خبر داد و گفت:25 هزار بیمار تالاسمی در کل اروپا وجود دارد که این میزان در کشور ما حدود 19 هزار نفر است.

مدیرکل انتقال خون مازندران با اشاره به اینکه از نظر جمعیت استان مازندران دومین مصرف کننده خون در کشور است، تصریح کرد: تصادفات جاده‌ای و وجود سه مرکز جراحی قلب در مازندران، میزان مصرف به خون در استان را افزایش داد.

وی 9 مرداد را سالروز تاسیس سازمان انتقال خون در کشور و مازندران اعلام کرد و ادامه داد: در جشن 40 سالگی انتقال خون در کشور از اهدا کنندگان خون تجلیل می‌شود.

پوریانی با بیان اینکه هر فرد اهدا کننده خون جان سه نفر را نجات می‌دهد، افزود: از بدو تاسیس انتقال خون در مازندران این استان تا سال 91 وارد کننده خون از استان‌های معین مانند سمنان، گلستان، قم و استان مرکزی بود.

*تامین نیازهای خونی در مازندران

وی فرهنگ سازی در راستای اهدا خون در مازندران را گامی برای تامین نیازهای خونی در استان دانست و یادآور شد: از پایان سال 91 تاکنون حتی یک واحد خون از استان‌های معین وارد مازندران نشد.

مدیرکل انتقال خون مازندران با بیان اینکه سال گذشته 128 هزار و 500 نفر از هم‌استانی‌های ما خون خود را اهدا کردند، خاطرنشان کرد: سال گذشته 160 هزار و 600 واحد خونی و فرآورده‌های خون در مراکز درمانی مازندران توزیع شد.

این مسئول شاخص اهدا خون در کشور از نظر جمعیت را 27 در یک‌هزار نفر دانست و ادامه داد: سال گذشته شاخص خون در مازندران از نظر جمعیتی حدود 43 در یک‌هزار نفر بود.

*57درصد شاخص اهدای خون در مازندران

وی رتبه مازندران را از نظر خونگیری در کشور چهارم عنوان کرد و افزود: شاخص اهدا خون مستمر در کشور 52 درصد است که این میزان در مازندران به بیش از57 درصد رسید.

پوریانی با بیان اینکه در چهار ماهه نخست امسال 57 هزار نفر به مراکز انتقال خون استان برای اهدا خود مراجعه کردند، تصریح کرد: از این تعداد 47 هزار و 254 نفر شرایط اهدا خون داشتند.

وی از افزایش 2.5 درصدی اهدا خون در چهار ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، اشاره کرد و گفت: مازندران 26 هزار و 380 نفر اهدا کننده خون مستمر دارد.

پوریانی استقبال اهدا خون در ماه مبارک رمضان را مطلوب دانست و ادامه داد: 12 هزار و 596 نفر در ماه مبارک رمضان خون خود را اهدا کردند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10 درصد رشد داشت.

*وجود آزمایشگاه مجهز در مازندران

مدیرکل انتقال خون مازندران با تاکید بر اینکه انتقال خون به عنوان یک ارگان حیات بخش  دیده شود، تصریح کرد: انتقال خون مازندران برخوردار از مجهزترین آزمایشگاه خونی متناسب با استاندارد جهانی است.

این مسئول با اشاره به اینکه مازندران از ظرفیت‌های توسعه‌ای در بخش‌های مختلف برخوردار است، تصریح کرد: با اجرای طرح پزشک خانواده با کمبود نیروی انسانی متخصص همچون پزشک در این بخش رنج می‌بریم.

پوریانی بیشترین مصرف خون در مازندران را در آستانه سال نو دانست و گفت: بیشترین مصرف‌کنندگان ما بیماران خاص هستند که برای ایام عید خون لازم را دریافت می‌کنند.

وی کمترین اهدا خون را در فصل کشاورزی عنوان کرد و ادامه داد: وقتی کشاورزان در مدت مشخصی مشغول کار می‌شوند فرصت اهدا خون ندارند.

*جشن 40 سالگی انتقال خون در کشور

مدیرکل انتقال خون مازندران با بیان اینکه خون لازم هر مرکز پزشکی درمانی به صورت رایگان توزیع می‌شود، خاطرنشان کرد: بیمارستان‌ها بابت آزمایش و تزریق خون به بیمار هزینه دریافت می‌کنند.

وی شعار جشن 40 سالگی انتقال خون را 40 سال همراهی، 40 میلیون اهدا خون تداوم بیکران زندگی عنوان کرد.

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :