آخرین عناوین

پنجشنبه 3 آبان 1397-11:42 کد خبر:63714

مدیرکل دامپزشکی مازندران خبر داد:

ممنوعیت پرورش گله اردک در شالیزار‌های مازندران

مدیرکل دامپزشکی مازندران از ممنوعیت پرورش گله اردک در شالیزار‌ها و اطراف واحد‌های صنعتی استان خبر داد.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، رضوانی مدیرکل دامپزشکی مازندران گفت: بر اساس قوانین، پرورش طیور بومی کمتر از ۱۰۰ قطعه فقط در داخل بافت روستا برابر ضوابط بهداشتی مجاز بوده و پرورش گله‌ای خارج از روستا، داخل شالیزار و اطراف واحد‌های صنعتی جرم است و برابر قانون با پرورش دهندگان برخورد می‌شود.

وی افزود: نگهداری و پرورش انواع طیور در خارج از روستا و داخل شالیزار و اطراف واحد‌های صنعتی جرم تلقی می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان مازندران گفت: با انجام طرح پایش و نمونه برداری از طیور بومی و صنعتی استان تاکنون ردپای این ویروس در استان مشاهده نشده و گزارشی مبنی بر تلفات غیرعادی ناشی از این بیماری در استان نداریم.

رضوانی با اشاره به زمان مهاجرت پرندگان آزاد پرواز و مهاجر به تالاب‌ها و آبگیر‌های مازندران افزود: با توجه به اثبات آلوده بودن این پرندگان در سال‌های گذشته به ویروس آنفلوانزا، توصیه می‌کنیم تا از شکار این پرندگان اجتناب شود و مردم باید برای حفظ سلامت خود و خانواده علاوه بر اجتناب از شکار این پرندگان از خرید و یا مصرف آن نیز پرهیز کنند.

وی گفت: پرورش غیر مجاز انواع ماکیان در اطراف واحد‌های صنعتی و در زمین‌های شالیزاری به عنوان یکی از بزرگترین تهدیدات برای صنعت طیور استان است.

وی افزود: نگهداری طیور بومی، فقط در داخل بافت روستا برابر ضوابط بهداشتی، مجاز بوده و نگهداری و پرورش خارج از روستا و داخل شالیزار و اطراف واحد‌های صنعتی جرم تلقی می‌شود و برابر قانون با پرورش دهندگان برخورد قانونی خواهد شد.

مدیرکل دامپزشکی مازندران عمده راه انتقال این ویروس را از طریق دفع فضولات پرندگان آلوده عنوان کرد و گفت: با اقدامات پیشگیرانه و جدی گرفتن هشدار‌های بهداشتی دامپزشکی و رعایت ضوابط و مقررات بهداشتی دامپزشکی در واحد‌های پرورش طیور صنعتی و بومی هیچ نگرانی وجود ندارد.

رضوانی از روستائیان درخواست کرد تا با محصور کردن جایگاه نگهداری انواع ماکیان در منازل خود از خرید هر نوع پرنده از افراد دوره گرد و دست فروش پرهیز کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان مازندران از شهروندان خواست تا ضمن تهیه مرغ مصرفی خود از مراکز مجاز تحت نظارت دامپزشکی بصورت بسته بندی از خرید مرغ زنده جداً خودداری کنند و از پرورش دهندگان صنعت طیور و روستائیان درخواست کرد تا هر گونه تلفات غیر عادی در جمعیت طیور صنعتی و بومی را سریعاً به ادارات دامپزشکی شهرستان‌ها اطلاع تا ضمن انجام نمونه برداری برای تشخیص بیماری، اقدامات لازم نیز به عمل آید.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :