آخرین عناوین

دوشنبه 7 آبان 1397-11:24 کد خبر:63785

نخستین مجمع سلامت شهرستان ساری برگزار شد

اولین مجمع سلامت شهرستان ساری با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران و جمعی از مسئولین استانی و شهرستانی برگزار شد.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از دانشگاه علوم پزشکی مازندران، اولین مجمع سلامت شهرستان ساری با حضور عباس موسوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، رنجبران قائم مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران و معاون اجتماعی دانشگاه، برزگر رئیس مرکز بهداشت شهرستان ساری، رضایی فرماندار مرکز استان، خیرین ، سمن ها و جمعی از مسئولین استانی و شهرستانی در ساري برگزار شد.

سید عباس موسوی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در نخستین مجمع سلامت شهرستان ساری که در سالن اجتماعات دانشکده پرستاری و مامایی نسیبه ساری برگزار شد با تاکید برارتقای سواد سلامت در جامعه، اظهار کرد:برای افزایش سطح سلامت جامعه باید همه آحاد جامعه و مسئولین در حوزه سلامت مشارکت داشته باشند.

وی به آمار بیماری های غیرواگیر اشاره کرد و گفت: امروزه شاهد افزایش بیماری های غیرواگیر در جوامع مختلف بشری هستیم که این مسئله از عوارض صنعتی شدن جوامع می باشد که باید براي کاهش اين عوارض برنامه ريزي هاي خوبي صورت گيرد.

موسوی کاهش فعالیت های فیزیکی را یکی از ریز فاکتورهایی که بشر را تهدید می کند دانست و خاطرنشان کرد:در گذشته کار افراد با تحرک همراه بوده است که با تغییر سبک زندگی و ماشینی شدن جوامع شاهد بي تحرکي در جوامع هستيم که سبب افزايش بيماري هاي غيرواگير مي شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه در دنیای سنتی مواد غذایی ساده و طبیعی بوده است، گفت:در گذشته معظل بشر نداشتن غذای کافی بود ولی امروزه مشکل اصلی کیفیت غذاها است زیرا در برخي موارد استفاده از سموم بسيار زياد است.

وی به افزایش مصرف نمک اشاره کردو افزود: در گذشته کمبود نمک مشکل اصلی بشر بود ولی امروزه به راحتی دردسترس مردم قرار دارد که مصرف بیش از حد آن نیز سبب بروز مشکلاتی می شود.

موسوی با اشاره به اهمیت سلامت روان، گفت: حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد مردم دنیا یک اختلال روانی دارند که شایعترین آن ها افسردگی است و آسیب و عوارض بسیاری را به جامعه وارد می کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران به افزایش جمعیت میانسال و کهنسال در چند سال آینده اشاره کرد و افزود: اگر برنامه ریزی مناسب صورت نگیرد همه درآمد ملی کشور را باید در حوزه سلامت هزینه کنیم باز هم کم داریم.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت متولی ۲۵ درصد تامین سلامت جامعه است، ادامه داد: زمانی که فرد در یک خانواده بیمار شود همه درآمد آن ها صرف درمان می شود و نباید کاری کنیم که کشور دچار چنین مشکلی شود بنابراین باید به حوزه پیشگیري توجه جدي شود و همه دستگاه ها و نهادها ورود پيدا کنند.

موسوی با تاکید براینکه وزارت بهداشت به سمت مشارکت همه دستگاه ها در حوزه سلامت گام برداشته است، گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت هزینه بسیار زیادی را به حوزه سلامت وارد می کند و با تولید ماشین های بی کیفیت سبب معلولیت، بیماری و مرگ و میر مي شود که بايد کاري در اين حوزه صورت گيرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران افزود: راه و شهرسازی نیز باید کیفیت راه ها را درست کند زیرا با این راه ها مشکلاتی ایجاد می شود.

وی بر فرهنگ سازی در حوزه رانندگی تاکید کرد و ادامه داد: فرهنگ عمومی خوبی در حوزه رانندگی نداریم و مسائل ایمنی و احتیاط در رانندگی را رعایت نمی کنیم.

موسوی بیان کرد: در حوزه استانداردهای مواد غذایی و تولید آن ها باید حساس باشیم و اگر نتوانیم استانداردها را اصلاح کنیم این روند ادامه پیدا می کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران به کم تحرکی اشاره کرد و گفت: ورزش و جوانان در افزایش فعالیت بدنی در جامعه می تواند موثر باشد تا کم تحرکی که در بین افراد جامعه وجود دارد کاهش پیدا کند.

* بیماری‌هایی که به سمت مردم حمله‌ور شده‌اند!

قائم مقام رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران و معاون امور اجتماعی این دانشگاه در نخستین مجمع سلامت شهرستان ساری اظهار کرد: در مازندران وضعیت مناسبی را در بحث فشارخون، چاقی، دیابت و تحرک نداریم و در تلاش هستیم تا این دیار علویان که همواره سرزنده و شاداب بوده است را به سمت و سویی ببريم که بتوانيم بيماري‌هاي حمله‌ور شده به آن را کاهش بدهيم.

حسین رنجبران گفت: در کنترل بیماری‌های واگیردار موفق بوده‌ایم، زمانی بود که وبا ۳۰ هزار کشته می‌گرفت اما اکنون این قبیل بیماری‌ها در سراسر کشور و ازجمله مازندران در کنترل جهادگران عرصه سلامت قرار دارد.

وی در پایان گفت: اساس تشکیل مجمع سلامت برای این است تا بیماری‌هایی مانند سرطان و دیابت که به سمت مردم حمله‌ور شده‌اند را همانند تسلط بر بیماری‌های واگیردار به نتیجه برسانیم و از طرفی افزایش سطح سواد سلامت جامعه و تغيير عادات غذايي به سمت تغذيه مناسب محقق شود.

* توجه به پیوست سلامت در اجرای برنامه‌های سازمانی

رئیس مرکز بهداشت ساری نیز در سخنانی با بیان اینکه حوزه سلامت نمی‌تواند ۱۰۰ درصد مسائل این بخش را متولی‌گری کند و خود مطالبه‌گر است، اظهار کرد: اگر راه، غذا، درآمد، ساختمان و خودروی مناسب نداشته باشیم سلامت ما تهدید می‌شود.

عقیل برزگر با اشاره به چهار فاکتور اصلی در پیشبرد اهداف حوزه سلامت یعنی مشارکت مردمی، همکاری بین‌بخشی، ارتقای سلامت و توسعه عدالت در سلامت گفت: در بخش مشارکت مردمی تنها در ساری ۳۲۴ خیر داریم که بیش از ۴۰ میلیارد تومان کمک نقدی و غيرنقدي را در اين سال‌ها داشته‌اند.

وی همچنین وجود ۴۰ سمن در حوزه سلامت را یکی دیگر از توانمندی‌های مازندران در بخش مشارکت‌های اجتماعی و عمومی عنوان و خاطرنشان کرد: از تمامی سازمان‌های دولتی و غیردولتی تقاضا داریم که در اجرای برنامه‌های جاري خود توجه ويژه‌اي به پيوست سلامت داشته باشند.

رئیس مرکز بهداشت ساری، پیوست سلامت را یک پیوست موشکافانه دانست که نباید شعاری و زبانی باشد بلکه باید در عمل بروز و ظهور داشته باشد و نتیجه آن نیز در اجتماع احساس شود.

* نسبت به مقوله سلامتی متعهد باشیم

در این مجمع فرماندار شهرستان ساری نیز در سخنانی با بیان اینکه همه می‌دانیم سلامت و امنیت دو نعمت مهم الهی هستند، اظهار کرد: امنیت غذایی، امنیت اجتماعی، سلامت روحی و جسمی از شاخصه‌های پيشرفت هر کشوري هستند.

عباس‌علی رضایی بیان کرد: با توجه به بیماری‌های غیرواگیری که سراسر کشور و مازندران با آنها روبه‌رو است، لازم است که فرهنگ پیشگیری را در جامعه نهادینه و همه باید نسبت به مقوله سلامتی احساس تعلق و تعهد پیدا کنیم.

وی با اشاره به نقش سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی در این زمینه گفت: باتوجه به اینکه آموزش‌ها باید پایه‌ای باشد؛ نقش آموزش و پرورش بسیار مهم است که تاکنون نیز ارتباط خوبی با این مجموعه داشتیم.

فرماندار ساری بیان کرد: دستگاه‌های اجرایی را ملزم کردیم تا نسبت به حوزه سلامت نگاه دقیق‌تری داشته باشند و تعامل با دانشگاه علوم پزشکی را نیز بیش از گذشته پیگیر هستیم.

در بخش پایانی مجمع سلامت شهرستان ساری دو خیر نیز به نمایندگی از سایر خیران به بیان سخنان خود پرداختند و در ادامه از فعالان بخش سلامت ساری قدردانی شد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :