آخرین عناوین

يکشنبه 13 آبان 1397-11:22 کد خبر:63863

این قصه سردراز دارد:

قصه دنباله‌دار واگذاری نساجی‌ها و چوب حراج زدن بر پیکر هویت شهر

واگذاری و یا نگهداری نساجی شماره یک، موضوعی است که امروز یک شهر درگیر آن است و تا ساعتی دیگر تکلیف این سرمایه جامانده از پدران و نیاکان ما هم مشخص خواهد شد.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، داستان ناتمام نساجی‌های سه‌‌گانه همچنان سر دراز دارد و گویا قرار نیست دغدغه این شهر صنعتی که امروز فقط نامی از آن باقی مانده به سرانجام نیک برسد.

واگذاری و یا نگهداری نساجی شماره یک، موضوعی است که امروز یک شهر درگیر آن است و تا ساعتی دیگر تکلیف این سرمایه جامانده از پدران و نیاکان ما هم مشخص خواهد شد.

با وجود اینکه خصوصی‌سازی و ورود سرمایه‌گذار در بخش نساجی برای قائم‌شهری‌ها خوش‌یُمن نبود ولی عده‌ای همچنان به آن اصرار می‌ورزند.

مردم این شهر هنوز چوب حراجی که بر پیکره تنومند نساجی شماره 2 خورد را فراموش نکردند، چه بسیار زندگی‌هایی که با این حراج و اخراج کارگرانش از هم پاشید ولی کَکی از کسی گزیده نشد. چه سفره‌هایی که برای همیشه جمع شد و چه چراغ‌هایی که دیگر نشد.

چه پدرها و مادرهایی که شرمنده فرزندان شدند و قلب نازکشان طاقت این شرمندگی را نداشت و از تپش ایستاد تا نوستالژی نساجی برای همیشه تبدیل به تراژدی غم‌انگیز شود و حال باردیگر قرار است این اتفاق تکرار شود، باز هم نساجی و باز هم چوب حراج.

اگر واگذاری با نیت احیا این صنعت به جا مانده از گذشتگان انجام شود قطعا مورد تأیید همگان خواهد بود ولی تجربه تلخ واگذاری‌ها در این شهر، حکایت دیگر دارد.

یکی از اعضای شورای اسلامی قائم‌شهر در این رابطه با بیان اینکه قرار است کارخانه نساجی شماره یک، امروز واگذار شود و این درحالی است که هنوز نتوانست افکار عمومی را به انسجام برساند، اظهار کرد:اگر این اتفاق رخ دهد، عاقبت شوم و بدی است که برای مردم رقم می‌خورد و می‌شود به مانند خیلی از کارها و پروژه‌ها که انجام نشد این واگذاری هم انجام نشود اگر درک درستی از خواسته‌های مردم داشته باشیم.

محمدعلی شیرسوار افزود:چندی پیش در صحن شورا در رابطه با سرانجام نساجی صحبت شد ولی مذاکره برای جایگزینی بود و اگر مصوبه‌ای هم باشد بازپس‌دهی به سازمان خصوصی در آن لحاظ نشده بود.

وی تصریح کرد: فروختن زمین 65 هزارمتری نساجی به قیمت 62 میلیارد تومان چوب حراج به هوییت شهر زدن است و یعنی قیمت و ارزش این زمین که در قلب شهر قرار دارد کمتر از متری دو میلیون است و کسی در این شهر توان خرید آن را ندارد؟

در ادامه رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی قائم‌شهر با بیان اینکه چند روز قبل از تحویل سال امسال، پیام صوتی را در خصوص مخالفتم با واگذاری نساجی شماره یک و گزارشی از حضور در شورا را برای مردم و مسئولان فرستادم، اظهار کرد: ولی هیچ تکاپویی از طرف مردم که یار ما در کارهای اجرایی و نظارتی هستند ندیدم و در این شرایط سخت حضور کمرنگ داشتند.

محمد نصیر متانی افزود: از مردم و همه کسانی که دغدغه این شهر و اشتغال را دارند می‌خواهم  حالا که امروز در این نقطه هستیم به داد ما برسند.

وی تصریح کرد: طی چند روز گذشته، تماسهایی داشتیم که جلوی فروش نساجی را بگیرید ولی در حد تذکر و دردل مانده و همت شدیدتر از مردم و مسئولان  را برای حفظ خاطراتی که به این شهر زندگی بخشید می‌خواهیم.

این عضو شورا با بیان اینکه نساجی شماره یک با همه فراز و نشیب‌ها امروز به جایی رسد که در زمان ما شهرفروشی اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: با اینکه  با این واگذاری مؤافقت نکردیم ولی متهم هستیم و به عنوان عضوی از شورا می‌خواهم تلاش کنیم جلوی این کار گرفته شود.

خزانه‌دار شورای شهر قائم‌شهر در این رابطه با بیان اینکه یکسال در این رابطه صحبت کردیم که چه شد نساجی به شهرداری رسید در حالی که شهرداری نمی‌توانست بیش از 40 درصد سهام یک کارخانه تجاری بیرون را مالک شود، اظهار کرد: با این وجود 92.5 درصد را مالک شد به شرط اینکه ظرف چندسال به استاندارد برساند.

غلامرضا میرزایی افزود: کارخانه نساجی 10 سال زیان 10 بود و از از 100دستگاه فقط 10 تا کار می‌کند و چند بار به مزایده گذاشته شد ولی خریداری نداشت تا اینکه شهرداری آن را با تمام 42 میلیارد تومان بدهی و طی  16 فقره چک 3 میلیارد تومانی خرید با این تعهد که از هسته مرکزی جدا کند و  با برآورد هزینه 50 میلیارد تومانی به  شهرک رستم‌کلا ببرد.

وی گفت: در نهایت جلساتی در شورا گذاشتیم  و در خصوص واگذاری و جایگزینی سرمایه گذارصحبت کردیم که 6 رای مؤافق و سه رأی ممتنع آورد و مصوبه داریم و شهرداری بر این اساس فراخوان داد.

دیگر عضو شورای اسلامی قائم‌شهر هم در این رابطه اظهار کرد:کارخانه نساجی در قلب شهر ما است و خیلی بیشتر از این قیمتی که به مزایده گذاشته شده ارزش دارد.

احسان اسماعیلی افزود: ساعت 11 امروز بازگشایی پاکت‌ها است و از همه اعضا می‌خواهم که این کار انجام نشود ولی اگر نظر مردم برای کسی اهمیت ندارد به خریدار تبریک می‌گوییم ولی بعد از آن باید تأسف خورد.

وی تصریح کرد: گذشته تلخ واگذاری نساجی به بخش خصوصی  را داریم و نباید با تکرار تجربه‌های گذشته، تیشه به ریشه صنعت و املاک شهر بزنیم چراکه خلع مالکیت کارخانه از وضعیت کنونی و دادن مالکیت آن به شخص خصوصی فساد بزرگی در حوزه اقتصاد ایجاد می‌کند و نابودی صنعت و اشتغال را به دنبال دارد.

اسماعیلی در پایان گفت: نسل ما این واگذاری‌ها را تجربه کرده و تاریخ ما و تصمیم ما را فراموش نمی‌کند و امیدوارم تصمیم منطقی گرفته شود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :