آخرین عناوین

دوشنبه 21 آبان 1397-8:56 کد خبر:63975

ادامه سریال بی‌توجهی به آثار ملی:

پل تاریخی «آزان» جویبار در خطر ریزش

پل تاریخی «آزان» در روستای آزان شهرستان جویبار بر روی رودخانه سیاهرود قرار دارد و این روزها حال و روز خوشی ندارد و به ‌علت بی‌توجهی مسئولان در حال تخریب است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، پل تاریخی «آزان» در روستای آزان شهرستان جویبار بر روی رودخانه سیاهرود قرار دارد.

این پل که مربوط به دوران قاجاریه است دارای 6 چشمه طاق بوده که چشمه میانی آن مرتفع‌ترین طاق‌هاست، به طوری که ارتفاع آن از بلندترین نقطه‌ی تیزی طاق از سطح آب رودخانه 6 متر است.

مصالحی که در شکل‌‌گیری این پل به‌کارگیری شده عمدتاً آجر، ملات و ساروج است.

*مسئولان برای ترمیم پل «آزان» اقدامی نمی‌کنند

رئیس شورای روستای آزان در این باره گفت: این پل محل تردد حدود ۲۰ روستا است و دیگر جوابگوی وسایل سنگین نیست ولی با وجود نصب دو تابلوی عبور ماشین سنگین ممنوع در ابتدا و انتهای پل اما رانندگان کامیون با ارتفاع بار زیاد و بخاطر فرار از جریمه پلیس از این مسیر تردد می‌کنند.

فتح‌اله امیدوند از نتیجه ندادن پیگیری‌های فراوان از سوی فرمانداری، بخشداری و میراث فرهنگی در این زمینه گله‌مند شد و اظهار کرد: وسط این پل تاریخی شکم داده و به یک سمت رفته، مسئولان برای ترمیم پل اقدامی نمی‌کنند و حتی خیری هم پیدا شده که پل را آسفالت کند نیز مسئولان اجازه این کار را نمی‌دهند.

وی بهترین راه جلوگیری از فروپاشی این پل تاریخی را ساخت یک پل کوچک برای تردد ماشین‌های سنگین در زیر این پل دانست.

*خطر تخریب در انتظار پل‌های تاریخی جویبار

بخشدار مرکزی جویبار نیز در این رابطه گفت: جویبار شهرستان پل‌های تاریخی است که بعضی از آنها در معرض فرسایش و تخریب قرار دارند و برای حفظ و حراست از این پل‌ها، احداث پل استاندارد در کنار آنها بدلیل هزینه‌ی بالا امکانپذیر نیست.

محمد مدانلو با بیان اینکه پیشنهاد ما احداث پل موقت آبنما در بستر رودخانه بوده که لااقل در شرایط عادی، ماشین آلات کشاورزی بتوانند از این مسیر تردد کنند، اظهار کرد: این امر به اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای محول شده و در این خصوص ۲۰۰ میلیون تومان درخواست اعتبار شده است.

وی با بیان اینکه احتمال می‌رود برای سال آینده با تصویب این بودجه مشکل تردد اهالی منطقه بویژه در فصل کشاورزی برطرف شود، گفت: تنها راه نجات پل تاریخی آزان خارج شدن از بار ترافیکی است.

*لزوم احداث پل جایگزین برای نجات «آزان»

مسئول برنامه‌ریزی و عمران فرمانداری جویبار گفت: تاریخچه پل آزان همانند سیکاپل و جمعه بازار به ۱۵۰ سال پیش مربوط می‌شود که طراحی این پل در حد تردد بارهای سبک مثل گاری و دوچرخه بوده ولی انتظار می‌رفت با توجه به اینکه این پل ثبت آثار ملی بوده و با توجه به بالا رفتن امکانات ترافیکی، تردد این پل مسدود و در کنار آن پل جایگزین و جدیدی ایجاد شود.

محمد مهدی عبدی اظهار کرد: با این حجم باری که از روی این پل تردد می‌کند احتمال تخریبش زیاد است.

وی هزینه‌ ساخت پل جدید را 6 یا 7 میلیارد تومان دانست و خاطرنشان کرد: امید است با تخصیص اعتبار و ساخت پل آبنما در بستر رودخانه این پل تاریخی از تخریب نجات یابد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :