آخرین عناوین

شنبه 26 آبان 1397-8:45 کد خبر:64094

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

رنگ فراموشی بر ستون‌های تالار مرکزی شهر ساری/ انتظار فرهنگ‌دوستان 11 ساله شد

رنگ فراموشی در حالی بر ستون‌های تالار مرکزی شهر نشسته است که با وجود گذشته 11 سال و پیشرفت فیزیکی 87 درصدی همچنان اهالی فرهنگ مرکز استان چشم انتظار تامین اعتبار هستند.


خزرتیترخبر: مجتمع تالار شهر ساری در سال 86 به نام مجتمع فرهنگی مرحوم کردان می‌شناختند همه برنامه‌های و مطالب رسانه‌ای در ارتباط با این پروژه به این نام مطرح می‌شده است،عملیات کلنگ‌زنی این پروژه در سال 86 انجام و مقرر شده بود که ظرف مدت سه سال این مجموعه بزرگ فرهنگی در مرکز استان مازندران به بهره‌برداری برسد.

همزمان با این پروژه ساختمانی بزرگ دو پروژه در شهرهای اصفهان و تهران آغاز شده که با پیگیری‌های انجام شده پروژه‌های خارج از مازندران به بهره‌برداری رسیده است اما تکمیل این پروژه همچنان با اما و اگرهای اعتباری و بحث واگذاری مواجه بوده است.

میزان اعتبار در نظر گرفته شده برای اجرای این پروژه  در سال 96 حدود 6 میلیارد تومان بود و مساحت اجرای طرح بیش از 12 هزار و 966 متر مربع است، اکنون با گذشت بیش از 11 سال میزان پیشرفت فیزیکی این پروژه حدود 86 درصد اعلام شده است.

البته در خبرها مطالب متناقض دیگری مبنی بر پیشرفت 95 درصد آمده اما بنا براطلاعاتی که مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در اختیار خبرنگار ما قرار دادند میزان پیشرفت فیزیکی این پروژه 86 درصد است.

آنچه که این پروژه در حال حاضر به آن نیاز دارد، پیگیری ویژه و تامین اعتبار 34 میلیارد تومانی است.

حجت‌الاسلام عباسعلی ابراهیمی و احد جاودانی دو مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اسبق و سابق مازندران بودند که در گذشته درگیر این پروژه بودند.

حجت‌الاسلام ابراهیمی تشخیص داد که در ارتباط با ارشاد و مسائل آن صحبت به میان نیاورد و معتقد بود که تلاش‌های خویش را در ارتباط با این پرژه و دیگر پروژه‌ها انجام داده و مسئولیت را به دوستان واگذار کرده است.

احد جاودانی مدیرکل سابق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران و مدیرکل فعلی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران که به صورت ویژه درگیر این پروژه بوده است، در ارتباط با تلاش‌های انجام شده برای تکمیل این پروژه اظهار کرد: برای این پروژوه بنده به اتفاق علی‌اصغر یوسف نژاد نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی دوبار به وزارت‌خانه فرهنگ و ارشاد اسلامی مراجعه کردیم و با معاون توسعه مدیریت و منابع وزارتخانه جلسه برگزار کردیم.

وی اضافه کرد: صالحی‌امیری وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک بار از این مجتمع بازدید کرده و یک بار هم استاندار وقت مازندران بازدید کرده و صحبت‌های کاملی با همه مدیران استانی و ملی انجام شده است.

مدیرکل سابق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران خاطر نشان کرد: غیر از مجموعه تالار ساری 10 پروژه این چنینی در سطح کشور داریم که به میزان قابل اعتنایی از پیشرفت فیزیکی رسیدند.

وی با اعلام اینکه از کل 10 پروژه در دست احداث کشور تنها پروژه گیلان به بهره‌برداری رسیده است، گفت: معاون برنامه و بودجه ریاست جمهوری کمک کرده که این مجموعه به بهره‌برداری برسد.

جاوادنی با اعلام اینکه در حال حاضر میزان اعتبار مورد نیاز این پروژه 12 میلیارد تومان است، افزود: پیشرفت فیزیکی این طرح 95 درصد است که بخش اعظمی از اعتبارات برای تجهیز این مجموعه باید اختصاص پیدا کند.

وی اضافه کرد: فعالیت عمرانی این پروژه به اتمام رسیده است، قرارداد تجهیز هم با یکی از پیمانکاران به امضاء رسیده که به دلیل مباحث گرانی پیمانکار از ادامه اجرای کار پشیمان شده و با پیمانکار دیگر وارد مذاکره شدیم.

مدیرکل سابق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با اعلام اینکه در حال حاضر نقدینگی دولت در حدی نیست که این مبلغ را به صورت یک‌جا پرداخت کند، افزود: این پروژه در حال حاضر با مشکل تامین اعتبار مواجه است.

وی در پاسخ به این سوال که پیش از شما که دست‌کم مشکل نقدینگی در کشور کمتر بوده است، چرا این مجموعه به بهره‌برداری نرسیده است، گفت: پیش از بنده پیگیری‌های جدی انجام شده است، در گذشته تخصیص‌ها خوب بوده است.

جاودانی یادآور شد: یک دوره عبوری شهردار ساری برای در اختیار گرفتن این پروژه اعلام آمادگی کرده و حتی به وزارتخانه هم مراجعه کرده و معتقد بود که پس از 6 ماه این مجموعه را به بهره‌برداری می‌رساند.

مدیرکل سابق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در پاسخ به این سوال که آیا در حال حاضر شرایط واگذاری این مجموعه به شهرداری ساری وجود دارد، بیان کرد: در حال حاضر باید مدیران وقت استان با عبوری رایزنی داشته باشند، اقدامی که بنده انجام دادم و به نتایج مناسبی هم رسیدیم.

وی اضافه کرد: این پروژه هر چه بیشتر بماند آسیب می‌بیند، سیاست دولت بر واگذاری فرهنگ‌سراها است، در تهران عمده فرهنگ سراها را به بخش خصوصی و شهرداری‌های متقاضی واگذار کردیم.

جاودانی خاطر نشان کرد: فرهنگ‌سرا ساری به گونه‌ای احداث شده که درآمدزا است هر مجموعه بخش خصوصی در این زمینه ورود پیدا کند می‌تواند از درآمد این مجموعه منتفع شود.

اما محمود شالویی درباره این پروژه اظهار کرد: بنده از روزی که به استان مازندران ورود پیدا کردم در حال پیگیری هستم و چندان به گذشته این پروژه توجه ندارم که چرا به تاخیر افتاده است.

وی با اعلام اینکه علی‌اصغر یوسف‌نژاد نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی هم به صورت جدی پیگیر این موضوع است، افزود: مکاتبات این نماینده حتی به ریاست جمهوری هم ابلاغ شده است، یکی دوباره هم  طی ملاقات‌های که با رئیس جمهور و وزیر داشت به من اعلام کرد که مشکلاتی که اگر در حوزه ساخت‌وساز ارشاد استان وجود دارد را اطلاع‌رسانی  می‌کنم.

وی اضافه کرد: بنده هم یک بار رئیس سازمان برنامه و بودجه استان را به محل اجراء پروژه بردم و بازدید داشتیم و به وی اعلام کردم که این پروژه تا اینجا پیشرفت کار داشته و باید به اتمام برسد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران اضافه کرد: وزیر ارشاد هم در سفر اخیری که به مازندران داشت، برای بازدید از این طرح و مجموعه استقبال کرد که به دلیل مشکلات پروازی نتوانست از نزدیک در جریان امور این پروژه قرار گیرد.

وی ادامه داد: بنده هم مهم‌ترین دغدغه‌ام در تهران ساماندهی این پروژه است، اینکه چرا این پروژه در استان طولانی شده را مدیران قبلی ارشاد باید پاسخ دهند، در زمان مسئولیتم به صورت جدی این موضوع در حال پیگیری است.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :