آخرین عناوین

شنبه 26 آبان 1397-17:2 کد خبر:64107

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

نابودی 12 هکتار از نیلوفرهای تالاب ولوکلای بابل

12 هکتار از نیلوفرهای تالاب 23 هکتاری ولوکلای بابل از بین رفت و به جای آن جاده احداث شده است؛ جاده‌هایی که قرار است به درآمدزایی ختم شود اما واقعا ارزشش را داشت؟


خزرتیترخبر: قلب تپنده تالاب ولوکلای بابل در حالی از بین رفت که قرار شد تالاب لایروبی شود، ابتدا باعنوان لایروبی شاخه‌های نیلوفرهای تالاب یکی پس از دیگری از بین رفت در حالی که  نابودی نیلوفرها باعنوان مرمت و بازسازی عنوان شده است.

اگر این روزها سری به تالاب ولوکلای بابل بزنیم می‌بینیم هر عنوانی برای این تالاب انتخاب کنیم جز نیلوفر، به این دلیل که دیگر خبری از نیلوفرها در این تالاب نیست.

12 هکتار از نیلوفرهای تالاب 23 هکتاری ولوکلای بابل از بین رفت و به جای آن جاده احداث شده است؛ جاده‌هایی که قرار است محل تردد گردشگران شود و به درآمدزایی ختم شود اما واقعا ارزشش را داشت این همه نیلوفر که زیبایی را به طبیعت هدیه می‌داد به بهانه لایروبی از بین رود و تنها نامش به یادگار بماند که روزی این مکان محلی برای رویش نیلوفرها بود.

در حال حاضر سه دستگاه بلدوزر در تالاب مستقر شده ولی به‌دلیل حجم بالای گل و لای قدرت از بین بردن نیلوفرها را ندارد و با دستگاه‌های دیگر به جان تالاب افتادند.

نابودی نیلوفرها تا ماه آینده نیز ادامه خواهد داشت، درست است باران مدتی در کارشان وقفه ایجاد کرد و این وقفه از مرگ چند هکتار از نیلوفرها جلوگیری کرد ولی کشاورزان در ماه آینده برای ذخیره‌سازی آب می‌توانند جلوی مرگ نیلوفرهای دیگر را بگیرند.

همچنین فصل حضور پرندگان مهاجر در مازندران است و سال‌های گذشته پرندگانی که این مکان پناه می‌آوردند امسال بی‌خانمان شدند و مجبور شدند به مکان‌های دیگر کوچ کنند.

دهیار روستای ولوکلای بابل در این‌باره اظهار کرد: بیش از 12 هکتار از نیلوفرهای تالاب از بین رفت و همچنان این روند ادامه دارد.

محمدعلیزاده افزود: نام این پروژه لایروبی تالاب ولوکلا بود که در حال حاضر عنوان این پروژه مرمت و بازسازی تالاب ولوکلای نامگذاری شده است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر روند نابودی نیلوفرها ادامه دارد و با قوت جاده‌سازی در حال انجام است.

دادستان مرکز مازندران در این‌باره اظهار کرد: مهم‌ترین موضوع برای ما بحث تأمین آب است.

سیدیونس حسینی عالمی گفت: از اهمیت تالاب نمی‌توان گذشت ولی بحث تأمین منابع آبی برای کشاورزان مهم است.

خیلی زود دیر شد، کاری که نباید صورت می‌گرفت، شد علاوه بر اینکه مساحت زیادی از نیلوفرهای آبی نابود شد هر ساله این زمان از سال تالاب پُر بود از پرندگان مهاجر به‌ویژه قوها که امسال تنها سکوت بر این تالاب حکمفرما است.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :