آخرین عناوین

چهارشنبه 30 آبان 1397-10:11 کد خبر:64189

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

معضلات نیروگاه زباله‌سوز و رد این موضوع از سوی مدیرکل!

یک آه و صد ناله مازندران و مازندرانی‌ها از زباله است به‌طوری‌که در اعماق جنگل‌های بکر، حاشیه رودخانه‌ها، کنار سواحل و سایر اماکن به راحتی رهاسازی می‌شود و کسی پاسخگو نیست.


خزرتیترخبر:زباله مشکل دیروز و امروز نیست اما موضوعی‌ست که در سال‌های اخیر بیشتر جلوه‌گر شده؛ تغییر در سبک زندگی و نوع مصرف منجر به تولید زباله‌های فراوانی می‌شود.

اما وضعیت مازندران و استان‌های شمالی با توجه به وجود دریا و همچنین جنگل و حضور مسافران از شرایط ویژه‌ای در این زمینه برخوردار است.

در سال‌های اخیر شعارها و وعده‌های مختلفی در ارتباط با حل معضل پسماند داده شده اما تاکنون هیچ‌کدام از راهکارها نتوانسته آنچنان که باید به نگرانی‌ها در این خصوص پایان دهد.

یک آه و صد ناله مازندران و مازندرانی‌ها از زباله است، به‌طوری‌که در اعماق جنگل‌های بکر، حاشیه رودخانه‌ها، کنار سواحل و سایر اماکن و مناطق دیدنی، زباله به‌راحتی رهاسازی می‌شود و کسی نیست که در این زمینه پاسخگو باشد.

در ارتباط با حل معضل زباله تمامی راهکارها به احداث نیروگاه‌های زباله‌سوز ختم شده که برخی اعتقاد دارند خود این کارخانه‌ها نه‌تنها مشکلی از مشکلات زباله در استان حل نمی‌کند بلکه دردسری جدیدی است که خود مخاطرات زیست‌محیطی ناگواری به همراه دارد.

برخی از طرفداران محیط زیست نیز معتقد هستند زباله‌سوزها نه‌تنها گران‌ترین روش برای حل مشکل پسماند هستند بلکه با توجه به بحران گرمایش زمین، در افزایش گرما و گازهای گلخانه‌ای اثرات سوئی نیز دارند.

علاوه بر آن میزان بارندگی و بالا بودن رطوبت هوا در مازندران و سطح ایستایی آب‌ها از جمله محدودیت‌هایی هستند که برای خشک بودن زباله و ورود آن به کوره و آلوده شدن آب‌های زیرزمینی مشکل‌آفرین خواهد بود.

براساس آخرین پژوهش‌های انجام‌شده مشخص شد که زباله‌سوزها با پراکندن آلاینده‌های خطرناکی چون دیوکسین - فوران و ... سبب افزایش بیماری‌های سرطان‌زا و تغییرات ژنتیکی و نقایص جنینی و دیگر بیماری‌های لاعلاج می‌شوند، بنابراین با توجه به حساسیت بالا، نحوه عمل کارخانه زباله‌سوز به لحاظ  استاندارد نبودن فیلترها و عواقب خطرناک آن، استقرار زباله سوز در بیشتر کشورهای دنیا حتی آمریکا منسوخ شده است.

این درحالی است که مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری مازندران اظهار کرد:در بحث نیروگاه زباله‌سوز با توجه به اینکه باید دارای تأییدیه استانداردهای زیست‌محیطی کشور باشد، جای نگرانی وجود ندارد.

سیدمحمد محمدی‌تاکامی افزود:علاوه بر آنکه قرار است استاندارد محیط‌زیست و استاندارد اروپا را داشته باشند، قرار است اتاق مانیتورینگ مدیریت این کارخانه با اداره محیط زیست باشد و تمام خروجی‌های زباله‌سوز مورد کنترل قرار گیرد.

وی اضافه کرد:البته موضوع دیگر تجهیزات نیروگاه زباله‌سوز باید با استانداردهای روز دنیا مطابقت داشته باشد و جای نگرانی وجود ندارد.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری مازندران بیان کرد: تمام تلاش این است که نیروگاه نوشهر اواخر امسال به بهره‌برداری برسد و به موازات اینکه تمام تجهیزات وارد سایت شده، جای نگرانی وجود ندارد.

این مسئول  تصریح کرد:همچنین احداث نیروگاه زباله‌سوز ساری طی یک سال گذشته از سرعت خوبی برخوردار بوده و آماده استقرار تجهیزاتی که از قبل وارد شده، است که نصب آن نیز حدود ۹ ماه زمان می‌برد.

محمدی‌تاکامی گفت: امیدواریم سال آینده این نیروگاه زباله‌سوز به بهره‌برداری برسد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :