آخرین عناوین

سه شنبه 14 مرداد 1393-17:29 کد خبر:643

رییس پلیس فتای مازندران خبر داد:

دستگیری متهم هتک حیثیت در فضای مجازی / دستگیری متهم با فستیوالی از شگرد های مجرمانه اینترنتی

رییس پلیس فتای مازندران از دستگیری عامل اخاذی اینترنتی، متهم هتک حیثیت در فضای مجازی و متهم با فستیوالی از شگردهای مجرمانه در مازندران خبر داد.


به گزارش خزرخبر،رییس پلیس فتای مازندران گفت:شخصی که اقدام به اخاذی در شبکه های اجتماعی می نمود توسط کارآگاهان سایبری پلیس فتا استان مازندران شناسایی و دستگیر شد

احمدرضا رستمی رئیس پلیس فتا استان مازندران اعلام نمود : در پی شکایت و حضور فردی به هویت معلوم اهل یکی از شهرستان های مرکز استان 43 ساله متاهل و فوق دیپلم میکروبیولوژیک با در دست داشتن مرجوعه قضایی به پلیس فتا استان مازندران مراجعه و عنوان داشت در تاریخ 11/03/1393 با دختری در محیط چت روم سایت اجتماعی کلوب آشنا شده و پس ازحدود دو ماه ارتباط با وی ، فردی که خود را با نام جعلی معرفی و عنوان داشته از بستگان نزدیک معاون یکی از وزرا بوده با بنده تماس و بیان نمود شما ارتباط نامشروع در فضای مجازی با دختر معاون وزیر داشته اید  و اگر ایشان متوجه موضوع شوند به روشهای مختلف با موضوعیت چون ؛ تبهکاری و ترور برایت پرونده سازی می نماید و بنده نیز به دلیل ترس و حفظ آبرویم مبلغ 5/000/000 تومان به حساب ایشان واریز نمودم و بعد از مدتی دوباره تقاضاء وجه بیشتر نمود که متوجه شدم این موضوعات دروغ بوده و به همین دلیل از فرد یاد شده شکایت و تقاضای پیگیری موضوع را نمود.

ایشان در ادامه افزودند : پس از اخذ این مرجوعه قضایی بلافاصله مراتب در دستور کار کارآگاهان این پلیس قرار گرفت و با تحقيقات گسترده و اقدامات ويژه كارشناسان سرانجام متهم باهویت معلوم دارای دیپلم بازیگری و نمایش نامه نویسی اهل و ساکن کرج  40ساله ، مجرد و شغل وی بازیگر و کارگردان فیلم تلویزیونی می باشد را شناسایی شد.

سرهنگ رستمی در ادامه افزود : پس از شناسایی کارآگاهان با هماهنگی مقام محترم قضایی متهم یاد شده بالا را طي يک عمليات غافلگيرانه دستگیر و به پلیس فتا استان منتقل و در تحقیقات ضمن اقرار به بزه انتسابی شگرد مجرمانه خود را این چنین عنوان نمود: اینجانب با ID های مختلف و اسامی جذاب و محبوب در سایت کلوب با افراد مختلف خصوصا پسران جوان به عنوان دختر ، که مشخصات خانوادگی (نام فامیلی) آنها با یکی از مسئولین استانی و کشوری مطابقت داشت ارتباط برقرار و پس ازمدتی با فرد مورد نظر تماس و عنوان می نمودم فلان دختری که با وی ارتباط برقرار نموده اید دختر یکی از مسئولین کشوری به طور مثال معاون وزیر بوده چرا با وی تماس گرفتی و با وی ارتباط برقرار نمودی و از این طریق با تهدید و ارعاب از وی اخاذی می نمودم ، علیهذا با توجه به اقاریر صورت گرفته نامبرده جهت سیر مراحل قانونی تحویل دادسرا گردید. بررسی ها درخصوص شناسایی دیگر بزه دیدگان همچنان ادامه دارد که به محض وصول نتیجه مراتب به استحضار می رسد.

سرهنگ رستمی در خاتمه هشدار داد :

1-  به یاد داشته باشید که روی اینترنت ، مجرمان می توانند وانمود کنند که شخص دیگری هستند و با ایجاد ارتباط طولانی اعتماد شمارا جلب کنند و هرگز حرف های آنان را باور نکنید.

2- همواره مراقب باشید تا هیچگونه اطلاعاتی در مورد خود و یا افراد خانواده خود را هرگز در اینترنت منتشر نکنید.

3- هرگز فکر نکنید که آدم های که در اینترنت با آنها دوست می شوید مانند دوستان واقعی شما خواهند بود ، اینگونه دوستی ها به طور معمول بدون اطلاع درست و برپایه دروغ و فریب هستند.

***   

دستگیری متهم هتک حیثیت در فضای مجازی

شخصی که اقدام به نشر اکاذیب و هتک حیثیت در فیسبوک می نمود توسط کارآگاهان جرائم رایانه ای پلیس فتا استان مازندران شناسایی و دستگیر شد

سرهنگ احمدرضا رستمی رئیس پلیس فتا استان مازندران اعلام نمود : در پی شکایت فردی به هویت « ز . پ » با در دست داشتن مرجوعه قضایی به پلیس فتا استان مبنی بر اینکه از طریق دوستان متوجه شدم شخصی ناشناس در شبکه اجتماعی فیسبوک با نام و تصاویر خصوصی بنده اقدام به ایجاد page و هتک حیثیت نسبت به من و منتسب نمودن این صفحه به اینجانب نموده است. که با الفاف و کامنت های رکیک از طرف کاربران به تصاویر بنده مواجه شده ام. که تقاضای رسیدگی به پرونده را نمود.

ایشان در ادامه افزودند : پس از اخذ مرجوعه قضایی بلافاصله مراتب در دستور کار کارآگاهان و کارشناسان این پلیس قرار گرفت و در این خصوص با هماهنگی مرجع قضایی و پس از یکسری اقدامات فنی، پلیسی و اطلاعاتي لازم در جهت شناسایی متهم یا متهمان احتمالی پرونده انجام پذیرفت که در نهایت موفق شدند متهم مورد نظر را بنام آقای « ح . ر » شناسایی نمایند. 

سرهنگ رستمی در ادامه افزود : پس از شناسایی متهم موصوف مأمورین این پلیس با هماهنگی و اخذ دستور قضايي لازم متهم مورد نظر طي يک عمليات غافلگيرانه دستگير و در تحقیقات بعمل آمده نامبرده ضمن اقرار به بزه انتسابي اعلام نمود؛ بنده با شاکیه در فروشگاهی برای مدتی همکار بوده و به بهانه نصب نرم افزار روی گوشی شاکیه تصاویر خصوصی وی را بدون اطلاع ایشان کپی نمودم و سپس جهت انتقام جویی که به پیشنهاد دوستی بنده جواب رد داده بود در فضای فیسبوک اقدام به انتشار تصاویر شخصی شاکیه نمودم. متهم مذکور پس از انجام تحقیقات تحویل مرجع قضایی گردید .

سرهنگ رستمی در خاتمه هشدار داد :

-توصيه هميشگي پليس فتا به كاربران اينترنت اين است كه مراقب عكس ها و تصاوير خصوصي خود بوده و به هيچ عنوان عكس هاي شخصي و خانوادگي خود را در اختيار ديگران قرار ندهند و همچنين تصاوير خود را در گوشي هاي همراه و يا رايانه هايي كه متصل به اينترنت هستند ذخيره نكنند.

*****  

دستگیری متهم با فستیوالی از شگرد های مجرمانه  اینترنتی :

شخصی که با به کارگیری انواع شگردهای مجرمانه اقدام به سرقت از حساب افراد می نمود توسط کارآگاهان سایبری پلیس فتا استان مازندران شناسایی و دستگیر شد

سرهنگ احمدرضا رستمی رئیس پلیس فتا استان مازندران اعلام نمود : در پی شکایت شهروندی از استان مازندران با ارائه مرجوعه قضايي به پليس فتا استان مازندران مراجعه و اظهار داشت با مراجعه به بانک متوجه شدم شخص یا اشخاصی از طريق اينترنت از حسابم به مبلغ 000/250/8 ريال سرقت نموده اند و به همین منظور به اتهام سرقت اینترنتی از سارق یا سارقین شکایت، و تقاضاي رسيدگي به موضوع  را نمود.

ایشان در ادامه افزودند : پس از اخذ این مرجوعه قضایی بلافاصله مراتب در دستور کار کارآگاهان این پلیس قرار گرفت و با تحقيقات گسترده و اقدامات ويژه كارشناسان سرانجام مشخص گرديد وجوه مورد نظر از طريق سايتی صرف خريد دلار شده است که با ایجاد حساب وبمانی در سایت دیگری با سرور روسیه اقدام به خرید دلار از سایت نموده سپس بخشی از وجوه  را از سایت دیگر تبدیل به ریال نموده وبه حساب بانکی خود منتقل می نموده است. با انجام اقدامات فنی و تخصصی ، شخص خريداري کننده دلار با هويت مشخص ، سن 25 ساله ، متاهل و شاغل در دفتر خدمات کامپیوتری شناسایی . که با هماهنگی مقام قضایی و شناسایی محل اختفاء وی ، متهم در یک عملیات غافلگیرانه دستگیر و ازمنزل وی سیستم های رایانه ای و مخابراتی و سایر لوازم مجرمانه جمع آوری که جهت ادامه تحقيقات به پليس فتا منتقل گرديد.

سرهنگ رستمی در ادامه افزود : پس از شناسایی کارآگاهان با هماهنگی مقام محترم قضایی متهم یاد شده بالا را طي يک عمليات غافلگيرانه دستگیر و به پلیس فتا استان منتقل و در تحقيقات اوليه منکر بزه ارتکابي گردیده ليکن با ارائه دلايل و مدارک و همچنین مستندات متقن ،  لب به اعتراف گشود و بيان داشت بنده از طريق نصب نرم افزار جاسوسي کيلاگر، فیشینگ ، ایمیل جعلی و انتشار آن در فضاي مجازي ، اطلاعات حساب افراد مختلف را بدست آورده و پس آن با بررسي موجودي حساب هاي بدست آمده  اقدام به سرقت اینترنتی می نمودم ، ایشان اضافه نمود برای اینکه شناسایی نگردد با استفاده از نرم افزار فوق الذکر و ایجاد حساب وبمانی در سایتی با سرور روسیه اقدام به خرید دلار از سایتی نموده سپس بخشی از وجوه را از سایت تبدیل به ریال و بخشی را نیز از سایت دیگر  تبدیل به  btc  یا  bitcoin نموده وبه حساب بانکی خود منتقل می نموده است متهم ياد شده فوق با استفاده از اين ايميل و حسابهای جعلی و اقدام به ايجاد حساب وبماني مي نمود و در سايت مورد نظر خود را با نامهای جعلی متعدد معرفي و اقدامات مجرمانه خود را گسترش می داده است، که تاکنون 25حساب مشخص که تعداد 7 نفر از  صاحبان حساب شکات پرونده شناسايي که جمعاً مبلغ 000/000/870/2 ريال از حساب آنها برداشت شده است و متهم با صدور قرار وثيقه روانه زندان گرديد .تحقیقات در خصوص سایر بزه دیدگان همچنان  ادامه دارد که به محض وصول نتیجه به استحضار می رسد.

سرهنگ رستمی در خاتمه هشدار داد :

1-         درهنگام عملیات بانکی از طریق اینترنت و فضای مجازی سعی شود حتی الامکان از طریق صفحه کلید مجازی سیستم صورت گیرد تا قربانی بعدی اینگونه از جرائم نباشیم.

2-         در هنگام خرید اینترنتی و دیگر عملیات بانکی مشخصات حساب در آیتم های مربوطه به صورت رندمی درج گردد تا اینگونه نرم افزارها در ارسال و دریافت اطلاعات با مشگل مواجه گردد و نتوانند به صورت دقیق اطلاعات را برای هکر ارسال نمیاند.

3-         اسپم ها (ایمیل های ناشناس) دریافتی را در سیستم خود باز ننمایید چون ممکن است اینگونه ایمیل ها محتوی بدافزار کیلاگر باشند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :