آخرین عناوین

چهارشنبه 7 آذر 1397-10:35 کد خبر:64313

خبرگزاری مهر گزارش می‌‌دهد:

سرخی مرکبات از رخ زرد باغدار است/دلالان از تابستان به صف ایستادند

رنگ مرکبات نارنجی می شود اما رخ کشاورز و باغدار مازندرانی به دلیل مشکلات و موانع فرآروی فروش و بازار این محصول هر سال زردتر می شود.


خزرتیترخبر: رنگ مرکبات در حالی کم کم  نارنجی می شود که  رخ کشاورزان و باغداران به زردی  رفته  و کمر آنان به واسطه مشکلات و موانع متعدد و خسارت های سنگین برف سال ۹۲ ، برف ۹۵ و سیل ۹۷ خم شده و به نظر می رسد تا دولتمردان باغداران را نبینند و سیاست های حمایتی  واقعی و درست را لحاظ نکنند ، کشاورزان و باغداران از این دردها خلاص نمی شوند.

شهرستان تنکابن با دارا بودن صدها هکتار باغ مرکبات و کیوی در این زمینه در کشور صاحب نام بوده اما بدلیل نبود حمایت از سوی وزارت کشاورزی ، خسارت های سنگین ناشی از بحران های طبیعی ، نبود زمینه و زیرساخت برای صادرات اصولی و پایین بودن قیمت خرید محصولات ، باغداران را از ادامه  تولید این محصولات  ناامید کرده و دقیقا به همین دلایل آنان را به زمین فروشی  و تغییر کاربری اراضی ترغیب شده اند.

عبد الرضا معلمی یکی از باغداران بزرگ تنکابنی با بیان اینکه همه وعده های داده شده برای امهال و استمهال وام‌ها برای کشاورزان فقط در حد حرف بوده و بانک‌ها به هیچ وجه زیربار این موضوع نمی روند، گفت: بانک‌ها می گویند دولت برای این موضوع از گذشته به ما بدهکار بوده و باید تسویه کند.

این باغدار تنکابنی اضافه کرد: دولت برای همه محصولات برنامه و سیاست های صادراتی دارد اما  برای مرکبات هیچ راهکاری نداشته و  با وجودی که  قیمت تمام میوه ها افزایش یافته اما قیمت مرکبات همچنان پایین مانده و به هیچ عنوان صرفه اقتصادی ندارد.

معلمی با بیان اینکه زیر ساخت صادرات برای محصول مرکبات در این منطقه بسیار ضعیف است، اظهار داشت : هر ساله در شروع فصل برداشت مرکبات ، باغدار به جای آنکه خرسند باشد ، چون مصیبت زده ای عزا می گیرد و این حال وی به دلیل نبود حمایت و نبود صرفه اقتصادی و به هدر رفتن زحمات یکساله و مفت از دست رفتن حاصل دسترنجش است.

وی درباره بیمه محصولات کشاورزی نیز گفت: وضعیت بیمه مرکبات بسیار اسفبار بوده و به جای آنکه بیمه محصولات در فصل پاییز انجام شود در آغازین روزهای بهار انجام می شود و هنگامی که رویداد طبیعی رخ می دهد باغدار نمی تواند حق بیمه خود را دریافت کند زیرا موعد آن تمام شده است و به همین سبب باغداران تمایلی به بیمه کردن محصولات باغی ندارند و در واقع هزینه اضافی است که برای دور زدن کشاورزان به آنان تحمیل می شود.

محمد حمزه ای باغدار غرب مازندرانی که تابستان محصول مرکبات و کیوی خود را به قیمت ناچیزی به دلال و واسطه ها فروخته است می گوید: دلالان هر ساله از تابستان برای پیش خرید محصولات اقدام می کنند و به دلیل نبود بازار فروش و ترس از خسارت های ناشی از حوادث طبیعی مجبور به فروش با قیمت پایین هستیم.

وی با بیان اینکه کشاورز زحمت می کشد اما سود نصیب دلالان و واسطه ها می شود تصریح کرد:هرساله کشاورز بیم فروش محصول مرکبات را دارد و هنوز اقدام اساسی برای حل معضل فروش محصولات باغی نشده است.

کاویانی رئیس جهاد کشاورزی تنکابن هم با بیان اینکه امهال و استمهال دوساله وام‌های کشاورزان خسارت دیده درهیات دولت مصوب شده است، افزود: اما شیوه نامه اجرای آن هنوز به بانک‌های شهرستان ابلاغ نشده است.

وی گفت: در همین رابطه از ریاست سازمان جهاد کشاورزی مازندران درخواست کردیم تا بخشی از اعتبارات مربوط به خسارات سال‌های گذشته به ما داده شود تا به کشاورزان آسیب دیده واگذار کنیم که این اقدام بزودی انجام می شود.

این مسئول درباره صادرات مرکبات و کیوی  نیز بیان داشت: خوشبختانه در زمینه صادرات محصول کیوی نسبت به سالهای گذشته پیشرفت داشته و مشکلی نداریم و درباره صادرات مرکبات نیز در حال رایزنی هستیم.

رئیس جهاد کشاورزی تنکابن ادامه داد: ۴۵۹ میلیون تومان اعتبار از طریق اداره عشایری  قرار است بین دامداران کوچرو توزیع شود.

وی با بیان اینکه ۴۲۹ تن سبوس یارانه ای بین دامداران آسیب دیده در سیل تنکابن توزیع شد، گفت: در همین زمینه ۵۰۰ پاکت سیمان هم برای ترمیم دامداری های آسیب دیده بین آنان  از محل حمایت های سازمانی توزیع شد.

کاویانی ادامه داد: برای دامدارانی که مکان نگهداری  دام‌هایشان تخریب شد ، با منابع طبیعی مذاکره کردیم تا به آنان مکانی واگذار شود.

سید امیر حسینی جو فرماندار ویژه تنکابن نیز با بیان اینکه سیل اخیر سبب وارد شدن آسیب جدی و گسترده به کشاورزی منطقه شد، اظهار داشت : دامداری، گل و گیاه، زنبور عسل و باغات و ... از این آسیب در امان نماندند و با وجود پیگیری های انجام شده تاکنون برای جبران خسارت ناشی از سیل در بخش کشاورزی یا اعطای وام‌های بلاعوض و .. هیچ تصمیمی گرفته نشده و این بخش  راهبردی  در واقع بلاتکلیف است.

وی با بیان اینکه حال عمومی بخش کشاورزی تنکابن به دلیل خسارت های ناشی از برف سال‌های گذشته و سیل اخیر اصلا خوب نیست ، تصریح کرد : کشاورزی این منطقه نیازمند توجه ملی بوده و درهمین باره دولت در سال ۹۵ حرکت جدی و جهادی را برای جبران خسارت کیوی ، انجام داده و در قالب خرید تضمینی کیوی خسارت ها پرداخت شد.

فرماندار ویژه تنکابن با اشاره به پیگیری های مقامات شهرستانی و استانی برای جبران خسارت های کشاورزان پس از سیل اخیر ، گفت: علیرغم بازدیدهای  مدیران ملی و استانی تا کنون هیچ اقدامی نشده است.

حسینی جو نحوه احیای زمین‌های کشاورزی که در سیل اخیر  بطور صد در صد تخریب شدند، تعیین تکلیف جبران خسارت برای محصولاتی که در این رخداد  طبیعی از بین رفتند و وضعیت پرداخت وام‌های کشاورزانی که سر رسیدشان فرار رسیده و بدلیل خسارت‌های پی در پی امکان بازپرداخت ندارند را از الویت های مهم شهرستان تنکابن دانست.

با این تفاسیر لازم است دولتمردان به این صنعت راهبردی در غرب مازندران بیشتر توجه کنند تا زمین‌ها و باغات مرغوب  و محصولات خوشمزه و بی نظیر این خطه با بی توجهی آنان تبدیل به آسمان خراش و ویلا نشود.

سالانه دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصول مرکبات در مازندران تولید می شود که تنها حدود ۱۰۰ هزار تن آن صادر می شود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :