آخرین عناوین

چهارشنبه 7 آذر 1397-16:13 کد خبر:64320

آماده براي يك «ساري» جديد

یکی از سازمان‌های تازه تاسیس شهرداري ساري که از ادغام دو سازمان تشکیل شده ،سازمان حمل و نقل بار و مسافر درون شهری است، که یکی از اصلی‌ترین شریان‌های حیاتی حمل و نقل است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری ساری،یکی از سازمان‌های تازه تاسیس شهرداري ساري که از ادغام دو سازمان تشکیل شده «سازمان حمل و نقل بار و مسافر درون شهری» است، سازمانی که از ادغام تاکسیرانی و اتوبوسرانی ایجاد شد و یکی از اصلی‌ترین شریان‌های حیاتی حمل و نقل و ترافیک در شهر ساری خواهد بود

مدیریت این سازمان به «حمیدرضافضل الله نژاد» سپرده شده است،مدیری که سال‌ها هدايت سازمان تاکسیرانی را عهده‌دار بوده است و به واسطه برنامه های کلان «مهدي عبوری» موفق به کنترل روزافزون مجوز تاکسی ها و افزایش سطح رفاهی عمومی رانندگان شده است.

فضل‌الله نژاد یکی از اولین اقدامات سازمانش را «ساماندهی وانت بارها» عنوان مي‌كند و مي‌گويد:ایجاد پارک سوار برای جمع کردن وانت بارهای پراکنده در سطح شهر به مردم کمک می‌کند تا با اطمینان به سراغ مراکز شناسنامه دار بروند و هم بار خود را بیمه کنند و هم از کیفیت حمل و نقل اطمینان حاصل نمایند،بعد از اجرای کامل این طرح دیگر وانت بارهای بدون مجوز اجازه تردد ندارند و متوقف خواهند شد و به بیانی دیگر سفارش شخصی معنا نخواهد داشت و همه باید از طریق شرکت های حمل بار اقدام به اسباب کشی یا حمل بار کنند،در حال حاضر نیز در حال رایزنی با راهور برای تشکیل کارگروهی به همین منظور هستیم .

او با اشاره به اينكه زیرساخت‌ها در حال فراهم شدن است و در این 5 سال چندین روگذر و زیرگذر بزرگ و اثرگذار ایجاد شده، مي‌گويد:پارک ها و محل‌های شیک اقامتی چندین برابر شده و با «نقشه جامع گردشگری ساری» حالا مسافران ساری را یکی از اهداف سفر خود می دانند.

بنابراین سیستم حمل و نقل درون شهری نیز باید خود را برای یک ساری جدید آماده کند و به خدمات خود جهت بدهد تا در راستای اهداف کلان و برنامه های بالادستی شهری باشند.

فضل‌الله نژاد ادامه مي‌دهد:جالب است بدانید در تاکسیرانی حدود 1200 پیکان فرسوده را به تاکسی‌های نو بدل کردیم، اگرچه این تعداد برای سرانه شهر ساری زیاد است اما با افتخار می گویم در این 5 سال حتی یک تاکسی هم به مجموعه ناوگان شهری اضافه نشده است تا حداقل انباشتمان از این بیشتر نشود،به عقیده ما با ساماندهی مسافربرهای شخصی مشکلات ترافیکی و گلایه تاکسی دارها تا حد زیادی رفع می شود که البته این مسئله خارج از اختیار ماست اما برای تحققش از هیچ کمک و کوششی دریغ نخواهیم کرد.

مدير سازمان حمل و نقل بار و مسافر درون شهري شهرداري ساري به مشكل رانندگان اشاره مي‌كند و مي‌گويد:من خوب می‌دانم که رانندگان نیز مثل دیگر اقشار جامعه این روزها تحت فشارهای اقتصادی هستند،خوشبختانه با امضا و دستور آقای عبوری موفق شدیم 200 راننده را به بیمه خدمات درمانی بازگردانیم و کارشناسان بیمه سلامت را هم در اداره مستقر کرده ایم تا همه تحت پوشش باشند و مشاوره رایگان هم بگیرند.

با این حساب رانندگان تنها با پرداخت مبلغ اندک 45 تا 50 هزار تومان درماه می‌توانند بیمه درمانی با بازنشستگی شوند که اتفاق بسیار خوبی است، متاسفانه چندسالی است دولت حتی یک ریال یارانه به حمل و نقل نمی‌دهد و این باعث شده درآمد رانندگان کفاف زندگی‌شان را ندهد، گرانی لوازم یدکی و افزایش استهلاک در کنار کاهش قدرت خرید به دلیل گرانی، کمر راننده‌ها را خم کرده، نکته‌ای که کمتر به آن توجه شده این است که ما هرساله کرایه را افزایش داده ایم، درحالی‌که پیش از شهردار شدن آقای عبوری 4 سال نرخ کرایه تاکسی ثابت بود.

او درباره تاکسی های برخط هم با بيان اينكه، نمي‌خواهد وارد جزئیات شود که اسنپ، تپسی و ... چگونه در کشور مجوز گرفته اند و مراحلشان چیست و هنوز از سازمان ما مجوزی ندارند، مي‌گويد: به تمامی دستگاه ها نیز نامه زده ایم و معایب و محاسنش را گفته ایم، بارها نیز خودم و کارشناسانم بازدید میدانی کرده اند، از نظر ما  «تاکسی من» و «آی تاکسی» قانونی و دارای مجوز کامل هستند و پیشنهاد ما هم این است مردم از این دو به علاوه «تیراژه» استفاده کنند که اولا سودی به شرکت های بومی ساری برسد و هم اینکه هرنوع اعتراضی داشتند می توانند به ما مراجعه کنند تا رسیدگی کنیم،نرخ این شرکت‌ها نیز بسیار منصفانه است و رانندگانشان هم به دلیل بومی بودن با راه ها کاملا آشنا هستند.

توضيحات فضل‌الله نژاد درباره ترافیک ساری هم جالب است:نخست اینکه همانطور که پیشتر گفتم هیچ شهرداری به فکر طرح جامع ترافیکی نبود و وضعیت فعلی ساری حاصل همان بی توجهی است، خوشبختانه دکتر عبوری فاز یک راه تمام کرده اند.

در بسیاری از مناطق نیز جانمایی های تاریخی نادرست مشکل آفرین است،مثلا بیمارستان امام(ره) در خیابان امیرمازندارنی اصلی ترین دلیل ترافیک این خیابان و خیابان های منتهی به آن است که واقعا راه حلی برایش نیست جز یک تغییر ساختار اساسی، هرچند ما چند پارکینگ در آن حوزه در نظر گرفتیم اما دلیل اصلی ترافیک پیاده کردن بیماران جلوی درب اورژانس است.

او برای روشن شدن بهتر وضعیت مثال هایي را برمي‌شمارد که همگی در 5 سال اخیر اجرا شده و نقشی کلیدی در حوزه حمل و نقل و ترافیک ساری داشته‌اند.

*تعریض خیابان مازیار در جنب بوستان بزرگ ولایت که واقعا در کاهش ترافیک چند خیابان اصلی تاثیر شگرفی داشت، خصوصا اینکه شهردار اجازه قطع کردن درختان را هم نداد و این بسیار دشوار است که شما با حفظ بافت طبیعی آن هم در شهری تاریخی مثل ساری گره ترافیکی را بشکنید.

*تعریض میدان شهرآشوب ( دروازه بابل سابق) که همه می دانیم گره ترافیک فردوسی، رازی و شیخ طبرسی را تا حد زیادی کاهش داد و البته نمایی بسیار زیبا و منحصربه فرد به بخش مرکزی ساری داد.

*روگذر بزرگ در قالب پل های شهید نوری در ذغالچال که معضل ترافیک ورودی شرقی ساری را بعد از دو دهه حل کرد.

*زیرگذر شهید کمالی در قسمت زیرین پل های شهید نوری که پس از چند دهه پرحادثه سرانجام مهم‌ترين مطالبه ساكنان زغالچال را پاسخ داد.

*زیرگذرهای تخصصی پل گردن در بلوار داراب که برای نخستین بار درشمال کشور توسط یک شرکت بومی ( متعلق به ساری) اجرا شد،در حالیکه تمام طرح های عمرانی قبل از آقای عبوری توسط شرکت‌های غیربومی و بعضا توسط شرکت‌هایی از شهرهای دیگر مازندارن انجام شد!

*احداث میدان کارگر در خیابان امیرمازندارنی که ترافیک شهبند، بازار روز و امیرمازندرانی را از میان برد.

*بازگشایی میانگذر بلوار پاسداران به کمربندی غربیکه از باغ کلبادی می گذرد و به زودی از مشکل ترافیک میدان امام(ره) تاحد زیادی خواهد کاست.

*زیرگذر میدان فرح آباد که گردشگران را مستقیما به دریا هدایت می کند و معضلاتی را که ساخت پل روگذر قبلی ایجاد کرده بود پوشش می دهد، ضمن اینکه نمای بسیار زیبایی به خروجی شمالی ساری داده است.

*بررسی احداث دوربردگردان از ابتدای جاده ساری به جویبار، محدوده مجتمع ورزشی مرحوم داراب که از گره ترافیکی این منطقه به شکل معناداری خواهد کاست.

*بازگشایی میانگدر شهیدمهدوی که خیابان فرهنگ را به بلوار طالقانی متصل کرد وترافیک چندساله میدان شهدا را از بین برد.

*احداث پل روگذر شهیدان رضایی که بلوار کشاورز را به کمربندی متصل می کند، این پروژه به ساکنان جنوب شهر ساری نشان داد که توسعه متوازن است و اگر مثلا در میدان فرح آباد کاری صورت می گیرد بلوار کشاورز فراموش نمی شود، این روگذر که مزین به نام برادران فرماندارمحترم ساری است تشخص دیگری به جنوب شهر داد و از مشکلات ترافیکی این راه پرتردد تا حد زیادی کاست.

*احداث زیرگذر شهید مصطفی علمدار که تا چند هفته دیگر ترافیک کمرشکن میدان هلال احمر را از بین می برد دردی را چاره می کند که گذشتگان از درمانش عاجز بودند.

*اصلاح هندسی ده ها دوربرگردان در اقصی نقاط شهر به ویژه نقاط پرحادثه  که دهه ها به حال خود رها شده بودند.

*بازگشایی و تعریض خیابان منتهی به امامزاده عباس و تعریض ورودی امامزاده یحیی(ع) ازجمله اتفاقاتی بود که بسیاری آن را باعنایت به حواشی اجتماعی اش غیرممکن میدانستند اما جالب است بدانید مردم شخصا سندها را به شهردار تقدیم می کردند و این همیاری حاصل خدمت شهرداری به مردم و اعتماد ایجاد شده میان آنهاست، تعریض این دو بخش نه تنها به گردشگری ساری کمک دوچندانی کرده، بلکه مشکلات ترافیکی را نیز تا حد بسیار زیادی کاهش داده است.

*افتتاح فاز اول پروژه میان گذر شمالی که شرق به غرب ساری را متصل می کند و همزمان از ترافیک کمربندی و خیابان امیرمازندارنی می‌کاهد.

مدير سازمان حمل و نقل بار و مسافر درون شهري شهرداري ساري یکی دیگر از مشکلات ترافیکی ساری را تعداد خودروهای موجود بيشتر از ظرفیت شهر مي‌داند و مي‌گويد:بعضا در یک خانواده چند اتومبیل وجود دارد، فرسودگی ناوگان در حوزه اتوبوس ها هم باید برطرف شود، تقریبا خرید هر اتوبوس بیش از 1 میلیاردتومان هزینه دارد که در توان راننده نیست و دولت هم یارانه نمی‌دهد.

فضل‌الله نژاد با بيان اينكه در حال حاضر 56 دستگاه اتوبوس و مینی‌باس در شهر مشغول سرویس‌دهی هستند، مي‌گويد: ناوگان اتوبوسرانی ما نیازمند حمایت بیشتری است، ما البته هروقت بتوانیم کمک می کنیم اما به هرحال ما در هر منطقه نیاز به یک «پارک سوار» شیک داریم.

الان زمینی که ابتدای خیابان مدرس سال‌ها رها شده بود و پاتوق معتادان بود، چندسال است با دستور آقای شهردار بدل به پارکینگ اتوبوس ها شده که هم از ترافیک و تجمع اتوبوس ها در خیابان کم کرده و هم منظره شهری را مخدوش نمی کند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :