آخرین عناوین

شنبه 10 آذر 1397-9:10 کد خبر:64355

هردم از این باغ بری می رسد:

جمعه بازار جویبار تعطیل شد/ لزوم ورود دادستانی به بازار کلاردشت/تکمیلی

درحالی جمعه بازار جویبار به دلیل مشکلات بهداشتی تعطیلی شد که جمعه بازارغیربهداشتی کلاردشت با سکوت شهرداری و متولیان جولان می دهد و منتظر ورود دادستان برای پایان عمر این بازار است.


به گزارش خزرتیترخبر، اگرچه تعطیلی جمعه بازار جویبار با اعتراضات برخی از کسبه عرضه گوشت و کباب همراه بوده ولی به اعتقاد اهالی و شهروندان جویبار، دادستان با ورود به جا و به موقع به این مسئله و تعطیلی جمعه بازار، سلامت مردم را مورد توجه قرار داده است.

دادستان جویبار با بیان اینکه بارها شاهد گزارشات مبنی بر تخلفات فراوان در این مکان بودیم ، گفت: متاسفانه در برخی موارد گوشت ها بدون مهر دامپزشکی در این مکان عرضه می شده و این مسئله تهدیدی برای بهداشت عمومی بوده است.

محمد قنبری با بیان اینکه هرگز مصالح جامعه را فدای فرد خاصی نمی کنیم، افزود: متاسفانه با وجود هشدارهای مرکز بهداشت مسائل بهداشتی در این مکان رعایت نمی شد و حکم تعطیلی مکان عرضه گوشت تا ساماندهی کامل همچنان پابرجاست زیرا منفعت بدون هزینه حاصل نمی شود ، تمیز و بهداشتی بودن مکان موجب جذب مشتری بیشتر می شود.

این مقام مسئول درادامه با ابراز تاسف براینکه در روزهای غیر از برگزاری بازار، حیوانات در این مکان تجمع می کنند افزود:این مسئله اصلا قابل اغماض نیست چرا که این کوتاهی ها بهداشت عمومی و سلامت منطقه را تهدید می کند.

وی با بیان اینکه ما نمی خواهیم مانع کسب و کار مردم شویم ، اظهار داشت: اما این مکان در حال حاضر تهدیدی برای بهداشت عمومی شهر شده است و تمامی کسبه جمعه بازار باید مشخصاتشان ثبت و دارای کد شناسایی شوند وهمچنین در دوره های آموزشی شبکه بهداشت شرکت کنند.

کارشناس دفتر امور شهری استانداری مازندران که جلسه چند ساعته ای را با شهردار وشورای شهر جویبار داشته و همچنین بازدیدی نیز از مکان عرضه گوشت و کبابی جمعه بازار داشته در حاشیه این بازدید با بیان اینکه برداشته شدن پلمپ این مکان با حکم دادستانی صورت می گیرد، گفت: این واحدها به خاطر مشکلات عدیده ای که در زمینه بهداشت ، دامپزشکی و زیست محیطی داشته اند، پلمپ شده اند.

کریمی با اشاره به اینکه شهرداری موظف شده با هماهنگی میراث فرهنگی طرحی برای حفظ بافت سنتی بازار تهیه کند، اظهار داشت: این طرح ظرف یک هفته تهیه و طبق زمانبندی دو ماهه مشکلات بهداشتی، پسماند محیط زیست ، آب وبرق غرفه داران باید برطرف شود.

فرماندار جویبار وضعیت کنونی بازار را زیبنده این شهرستان ندانست و گفت: این جمعه بازار سنتی در یک پروسه زمانی باید به یک بازار بین المللی در آسیا تبدیل شود.

سید علی اسد با بیان اینکه ما نگاهی برتعطیلی جمعه بازار نداریم ، افزود: بر تقویت این مکان تاکید داریم و نقیصه های موجود در جمعه بازار باید هر چه سریعتر برطرف شود و اگر منافع عمومی در این مکان تهدید شود با اقتدار جلوی این عوامل را خواهیم گرفت.

وی بر تداوم حضور بازرسین ، ناظرین ارگانهای دامپزشکی ، علوم پزشکی و بهداشت تاکید کرد و گفت: با مشارکت و همفکری می شود این مکان را به عنوان یک برند در این شهرستان درکشور و آسیا مطرح کرد.

یکی از کسبه بازار نیز گفت: شهرداری سالانه ۵۰۰ میلیون تومان اجاره می گیرد که می توانست سالانه این بازار سنتی را از این شکل و شمایل خارج کند  و سالهاست این مکان به همین شکل بوده و هیچ تغییری نکرده است،هفته ای ۱۰ هزار تومان از کسبه بازار عوارض می گیرند اما در این مکان نه آسفالتی داریم ، نه آب شرب سالمی و نه برق و سرویس بهداشتی .حق این است وقتی شهرداری از کسبه عوارض می گیرد در بازسازی و بهداشت جمعه بازار نیز هزینه کند.

خانم م.ف که یکی دیگر از کسبه قسمت کبابی بازار بوده در خصوص پلمپ این مکان می گوید:من سرپرست خانواده بوده و فقط جمعه ها کار می کنم‌ و خرج زندگی را پیش می برم ،حالا با تعطیلی این مکان نمی دانم چه کنم.

برپایی جمعه بازار غیربهداشتی کلاردشت و ضعف شهرداری و اصناف در ساماندهی

برپایی جمعه بازار غیربهداشتی و غیراستاندارد در کلاردشت نیز حاشیه ها و مشکلات زیادی ایجاد کرده است و شمار زیادی از اهالی و شهروندان خواهان تعطیلی این بازار غیربهداشتی شده اند.

غیربهداشتی بودن بازار سنتی و جمعه بازار کلاردشت درحالی است که این بازار، یکی از متهمان در مسمومیت شماری زیادی از شهروندان در چندماه گذشته بوده است و اهالی منطقه خواهان ورود دادستانی برای تعطیلی این بازار پرحاشیه شده اند.

به گفته آنان، ضعف شهرداری و شورا در ساماندهی جمعه بازار کلاردشت مشهود است و اصناف شهرستان نیز به دلیل ذینفع بودن در بازار، برابر مشکلات عدیده جمعه بازار سکوت کرده اند.

به گفته شهروندان کلاردشتی، سلامت شهروندان در بازار سنتی و غیربهداشتی کلاردشت زیر تیغ بی توجهی قرار گرفته است و از دادستان شهرستان و استان تقاضا دارند برای تعطیلی آن اقدام شود.

*مشکل واحدها اگر برطرف شود،می‌توانند همین فردا فعالیت کنند

به گزارش خزرتیترخبر، جمعه‌بازار جویبار یکی از مشهورترین بازارهای هفتگی در استان مازندران است که از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را می‌توان در این بازار مشاهده کرد.

یکی از قسمت‌های مهم این بازار که البته مشتریان بسیاری را به سمت خود جلب کرده و کمتر کسی هم هست که وارد این بازار شود و طعم جغول بغول‌ و کباب‌های معروف بازار را نچشیده باشد، واحدهای قصابی و کبابی است که یک هفته‌ای است به‌دلیل عدم رعایت بهداشت پلمپ شده است.

به ‌طور حتم در هر صنفی شاهد افرادی هستیم که با سوءاستفاده تلاش می‌کنند با کمترین هزینه بیشترین درآمد را به خود اختصاص دهند و این موضوع شامل همه افراد نمی‌شود و تقریباً در هر صنفی چنین افرادی هستند.

با توجه به اهمیت سلامت و همچنین گزارش‌های متعدد مبنی بر تخلفات بهداشتی، واحدهای قصابی و کبابی در این بازار پلمپ شدند تا شاهد مشکلی در این زمینه نباشیم.

از سویی تعطیلی واحدهای قصابی و کبابی به ضرر افرادی می‌شود که هر هفته جمعه‌ها چشم به درآمد آن داشته باشند تا بتوانند در این برهه از زمان با توجه به مشکلات اقتصادی شرمنده خانواده خود نباشند که باید با توجه به اهمیت سلامت و همچنین اهمیت اشتغال برای این گروه از کسبه، هر چه زودتر اگر قرار است اتفاقی بیفتد در این زمینه برنامه‌ریزی صورت گیرد.

دادستان جویبار در این‌باره اظهار کرد: بارها شاهد گزارش‌هایی مبنی بر تخلفات فراوان در این مکان بودیم.

محمد قنبری افزود: متأسفانه در برخی موارد گوشت‌ها بدون مُهر دامپزشکی در این مکان عرضه می‌شده و این مسأله تهدیدی برای بهداشت عمومی است.

وی با تأکید بر اینکه هرگز نباید مصالح جامعه را فدای فرد خاصی کنیم، خاطرنشان کرد: متأسفانه با وجود هشدارهای مرکز بهداشت مسائل بهداشتی در این مکان رعایت نمی‌شد.

دادستان جویبار با اعلام اینکه حکم تعطیلی مکان عرضه گوشت تا سامان‌دهی کامل همچنان پابرجاست، تصریح کرد: تمیز و بهداشتی بودن مکان موجب جذب مشتری بیشتر می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی مازندران در این‌باره، اظهار کرد: به‌دلیل عرضه غیربهداشتی گوشت و فرآورده‌های گوشتی واحدهای قصابی و کبابی جمعه بازار جویبار پلمپ شدند.

سیدحسین رضوانی گفت: این اقدام در قالب طرح توسط دستگاه‌های بهداشتی که روی سلامت کار می‌کنند استارت خورده و در حال انجام است.

وی افزود: درحال حاضر مکان عرضه گوشت، واحدهای قصابی و کبابی جمعه بازار جویبار درحال سامان‌دهی است.

فرماندار جویبار نیز در این‌باره، اظهار کرد: سال‌های سال افراد بسیاری در بازار هفتگی جویبار به‌عنوان برند و هویت دارند کار می‌کنند که به‌طور حتم مورد حمایت ما هستند.

سیدعلی اسد افزود: همه مراجع در این زمینه حامی هستند و اعتقاد داریم سلامت و بهداشت مردم نباید به خطر بیفتد.

وی تصریح کرد: مشاهده کردیم در برخی از قصابی‌ها و کبابی‌های جمعه‌بازار جویبار معیارها و ضوابط بهداشتی رعایت نمی‌شود که لازم است سلامت عامه مردم را در سرلوحه فعالیت‌های خود قرار دهند.

فرماندار جویبار تصریح کرد: جمعه‌بازار جویبار رونق اقتصادی برای شهر ماست که در کنار آن باید به مسائل اجتماعی و بهداشتی توجه شود تا شاهد بروز مشکلی نباشیم.

اسد خاطرنشان کرد: اگر واحدهای قصابی و کبابی جمعه بازار همین امروز نسبت به رفع مشکلات بهداشتی اقدام کنند فردا می‌توانند فعالیت کنند که ما هم علاقه‌مند هستیم زودتر این مشکلات برطرف شود.

نگاه مسئولان بر تعطیلی این بازار نیست و تلاش است مشکلات موجود با نگاه به حفظ سلامت برطرف شود اما از سویی دیگر بازاریان هستند که چشم به این بازار دارند و لازم است شاهد رونق در کسب و کار آنان باشیم.

شهردار جویبار نیز ، با اعلام اینکه گزارش از دامپزشکی، بهداشت و محیط زیست در ارتباط با عدم رعایت موارد بهداشتی در برخی واحدهای توزیع‌کننده دل، جگر و قلوه داشتیم، افزود: پس از طرح این موضوع در دادستانی جویبار، اعلام کردند که واحدهای که از دستورات بهداشتی و دامپزشکی تخطی می‌کنند به‌صورت موقت تا ساماندهی مناسب تعطیل شود.

علی یاری خاطرنشان کرد: برای رفع این مشکل نیاز به همراهی شرکت‌های خدمات‌رسان آب، برق و گاز هستیم که واحدهای عرضه‌کننده کباب محصولات مورد تأیید بهداشت عرضه کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا عرضه مرغ‌های بومی در جمعه‌بازار جویبار ممنوع شده است، گفت: در حال حاضر تنها بحث ساماندهی واحدهای عرضه کبابی و قصابی است.

شهردار جویبار تعداد غرفه‌های کباب و قصابی را حدود 150 غرفه اعلام و بیان کرد: حدود 80 تا 90 نفر در این مراکز مشغول کار هستند.

یاری در ارتباط با مشکل واگذاری برخی از غرفه‌های جمعه بازار جویبار که حدود سه ماه گذشته مطرح شده بود، بیان کرد: این موضوع را به نفع برنده مزایده حل و فصل شد و مشکلی از این بابت وجود ندارد.

وی با اعلام اینکه جمعه بازار جویبار یک بازار سنتی است، بیان کرد: بهداشت و سلامت مردم برای مهم بوده و باید رعایت شود.

شهردار جویبار در پایان خواستار همکاری شرکت‌های خدمات رسان آب، برق و گاز با واحدهای صنفی فعال در جمعه بازار جویبار شد و گفت: رقم اعلام شده توسط این شرکت‌ها بسیار گران بوده و امکان پرداخت این هزینه توسط شهرداری و کسبه جمعه‌بازار جویبار نیست.

خبرنگار:سعید رئیسی

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :