آخرین عناوین

شنبه 10 آذر 1397-12:32 کد خبر:64363

معاون اداره‌ کل حفاظت محیط زیست مازندران اعلام کرد:

عمارت باید ۲ سال قبل از آبگیری سد هراز پاکسازی شود/ وضعیت نگران‌کننده معادن محور هراز

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران گفت: یکی از الزامات شروع به کار کردن سد هراز پاکسازی عمارت است و این امر حتما باید 2 سال قبل از آب‌گیری باشد.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از بلاغ، علی رکنی در حاشیه همایش دانشگاه و محیط زیست که با موضوع توسعه پایدار محیط زیست سالم در دانشگاه پیام نور آمل برگزار شد، با بیان اینکه هدف ما در استان مازندران استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا برای مدیریت زباله است که در این طرح حفاظت محیط زیست ناظر و شهرداری‌ها و استانداری مجری پروژه هستند، اظهار کرد: تفکیک زباله از مبدا از مهم‌ترین برنامه‌ها در هر شهری باید باشد.

وی با اشاره به اینکه 70 درصد زباله‌ها در مازندران جزو زباله‌های تر به شمار می‌رود، گفت: از زباله‌های تر و خشک می‌توان به نحوهای مختلف بهره برد که موجب ارزش افزوده می‌شود.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران با بیان اینکه کارخانه زباله سوز نوشهر که تولید انرژی می‌کند بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته، افزود: کارخانه زباله سوز ساری حدود 30 درصد پیشرفت فیزیکی و در زمینه تجهیزات حدود 60 درصد پیشرفت داشته است.

این مسئول با اشاره به احداث کارخانه زباله سوز در آمل و قائمشهر تصریح کرد: براساس تعهد قانونی که اخذ شده 2 سال قبل از آب گیری سدهراز باید منطقه عمارت پاکسازی شود.

رکنی بیان کرد: یکی از الزامات شروع به کار کردن سدهراز پاکسازی عمارت است و این امر حتما باید 2 سال قبل از آب‌گیری باشد و محیط زیست این امر را پیش شرط هر امری می‌داند.

وی با بیان اینکه تذکرات لازم بابت سد هراز و عمارت به شرکت سهامی‌ آب منطقه‌ای داده شد، ادامه داد: شرط دوم برای آب گیری سد هراز پاکسازی کامل عمارت از هرگونه زباله است.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران با اشاره به اینکه تذکرات لازم به شهرداری آمل بابت عمارت داده شد و پرونده در مراجع قضایی باز است، تاکید کرد: اگر قرار است در جای جدید زباله انتقال پیدا کند حتما باید از تکنولوژی‌های نوین بهره ببرند.

این مسئول با بیان اینکه بابت معادن محور هراز نگرانیم و از شرایط این معدن راضی نیستیم، تصریح کرد: بارها و بارها برخی معادن در این محور توقف عملیات صورت گرفت و حتی دادستان استان نیز شکایت خود را بابت معادن ابراز کرده است.

رکنی با اشاره به اینکه هدف ما حاکم شدن فرایند سالم زیست محیطی است، گفت: 126 معدن در حوزه شن و ماسه در استان مازندران فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه بیشترین میزان معادن استان مازندران در آمل است، عنوان کرد: مقرراتی به نهادهای ذی ربط ارسال شد که در صورت رعایت آنها چالش‌های زیست محیطی کمتر می‌شود.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران با اشاره به اینکه هدف ما حل چالش‌های زیست محیطی در محور هراز است، ادامه داد: باید تعداد مشخصی مجوز معدن در حوزه شن و ماسه صادر می‌‌شد که متاسفانه بیش از ظرفیت در محور هراز در حال فعالیت هستند.

رکنی در پایان با بیان اینکه نباید ساختار فیزیکی منطقه با بهره‌بری بیش از حد تغییر کند، گفت: توسعه باید به سمت پایداری و استفاده منطقی باشد و کسی با توسعه پایدار مخالف نیست.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :