آخرین عناوین

شنبه 10 آذر 1397-16:31 کد خبر:64367

دادستان مرکز مازندران اعلام کرد:

با جدیت پیگیر تخلفات فریدونکنار هستیم

دادستان مرکز استان مازندران، در بازدید سرزده از پناهگاه حیات وحش فریدونکنار گفت: هیچ تور و دامی نباید در استان باقی بماند و با متخلفان و عاملان نسل کشی پرندگان،برخورد قاطع می شود.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از مازنی خبر،دادستان مرکز استان مازندران، درباره بازدید سرزده ای که به همراه مسئولان محیط زیست و فرماندار فریدونکنار از پناهگاه حیات وحش فریدونکنار به عمل آورد گفت: متاسفانه لپوی فریدونکنار در تورها و دام های صیادان تنیده شده و صحنه ای وحشتناک پدید آورده به گونه ای که حتی یک گنجشک هم توانایی عبور از میان تورهایی که متخلفان در این منطقه نصب کرده اند را ندارد.

براساس این گزارش، یونس حسینی عالمی با تاکید بر اینکه لپوی فریدونکنار، یک منطقه شکارممنوع است ادامه داد: نصب دام و تور به منظور صید پرندگان مهاجر در همه مناطق تخلف است و عدم برخورد قاطع با این تخلفات طی سال های گذشته است که سبب شده امروز شاهد نصب این حجم از تور هوایی در یکی از زیستگاه های ارزشمند حیات وحش باشیم؛ آن هم زیستگاهی که هرگونه شکار و صید در آن ممنوع است.

وی با بیان اینکه دام های هوایی نصب شده در استان مازندران باید در مدت کوتاهی جمع آوری شود گفت:به جز روش دوما که سازمان حفاظت محیط زیست به رسمیت شناخته، استفاده از روش هایی چون گذر، کرس ، شب دام و تورهایی برای صید پرندگان همگی تخلف هستند.

بنابراین باید در راستای اجرای قانون، با متخلفانی که از این روش های استفاده می کنند برخورد شود اما در حال حاضر، مقابله با تور و دام را در اولویت قرار داده ایم، هیچ تور و دامی نباید در استان باقی بماند، این موضوع مورد تأیید همه مقامات استانی قرار گرفته است و رئیس کل دادگستری هم بر لزوم برخورد قاطع با متخلفان و عاملان نسل کشی پرندگان تأکید دارند.

وی در پاسخ به اینکه چرا برخورد قانونی با جمعی از متخلفان که گفته مقامات محلی تعدادشان به دویست نفر نمی رسد سال هاست محقق نشده گفت: متاسفانه مشکل اصلی کمبود نیرو، امکانات و بودجه سازمان حفاظت محیط زیست برای مقابله با تخلفات است.

دادستان مرکز استان مازندران، با بیان اینکه مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران اراده و انگیزه لازم برای اجرای دستورات قضایی را دارد گفت: آقای کلانتری باید از مدیرش در راستای اجرای دستورات قضایی حمایت کند و نیرو و امکانات در اختیارش قرار دهد، باید یگان حفاظت محیط زیست را تقویت کند و برای حل معضل نسل کشی پرندگان مهاجر در فریدونکنار عزم و اراده ای راسخ داشته باشد.

وی با بیان اینکه نیروی انتظامی در صورتی می تواند به کمک یگان حفاظت محیط زیست بیاید که خطری ماموران محیط زیست را تهدید کند گفت: طی روزهای گذشته نیروی انتظامی استان با ماموران محیط زیست همکاری داشته اما همان گونه در ایام اربعین، نیروی انتظامی، نیروهایش را در مرزها متمرکز می کند سازمان حفاظت محیط زیست هم باید برای مقابله به تخلفات فریدونکنار، از نیروهای مناطق دیگر کمک بگیرد.

حسینی عالمی افزود: کوتاهی در مقابله با تخلفات صید و شکار در مازندران طی سال های گذشته سبب شده امروز کار سخت شود با این حال دستگاه قضا با جدیت پیگیر موضوع است، روز چهارشنبه برای بازدید از دام ها به لپوی فریدونکنار رفتم و باز هم خواهم رفت، اما باید بگویم با اینکه یک مازندرانی هستم از مشاهده این حجم از تور و دام در این منطقه شکارممنوع مبهوت شدم.

وی در پاسخ به اینکه آیا مماشات مقامات محلی با صیادان، برخورد با تخلفات را دشوار خواهد کرد یا نه می گوید:مماشات نمی کنند؛ ملاحظات سیاسی و امنیتی منطقه را طبق مسئولیتی که دارند در نظر می گیرند اما نگاه ما این است که قانون باید بدون تعارف اجرا شده و کوتاه هایی که طی سال های گذشته صورت گرفته جبران شود.

دادستان مرکز استان مازندران، در پایان با تاکید بر لزوم اشتغال زایی دولت برای بومیان فریدونکنار گفت:اگر می خواهیم این فضای وحشتناک را جمع کنیم و بتوانیم در مجامع بین المللی، سرمان را بلند کنیم باید برای درآمدزایی افرادی که طی سال های گذشته از صید و عرضه غیرقانونی پرندگان مهاجر کسب درآمد کرده اند چاره ای بیندیشیم.

معضلی که به باور من رسانه ها در انعکاس آن کوتاهی کرده اند و از امروز به بعد باید با انعکاس تصاویر و گزارش های مرتبط، قبح نسل کشی پرندگان مهاجر را به نمایش گذاشته و بدین ترتیب از رونق بازار عرضه پرندگان مهاجر بکاهند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :