آخرین عناوین

يکشنبه 11 آذر 1397-12:20 کد خبر:64384

بلاغ گزارش می دهد:

جهاد کشاورزی سایه سر یا آقا بالاسر/ترجیح مسئولان به استفاده از برنج خارجی در همایش‌ها

استفاده از برنج خارجی یکی از ایرادات جدی به مسئولان استانی است که بعضا همان افرادی که نسبت به واردات برنج خارجی انتقاد دارند در همایش‌ها بدون توجه به اظهارات خودشان برنج خارجی سرو می کنند.


خزرتیترخبر: استفاده از محصولات تولید داخل به ویژه محصولات کشاورزی یکی از مباحثی است که متولیان استانی به صورت جدی حداقل در اظهارنظرها به آن تاکید دارند.

برنج یکی از محصولات استراتژیک در استان مازندران بوده و با توجه به تصمیمات اخیر در ارتباط با ایجاد محدودیت برای کاشت این محصول تنها در استان‌های شمالی کشور حساسیت تولید این محصول در کشور بالاتر رفته است.

واضح و مبرهن هست که برنج در داخل کشور با هزینه تمام شده بیشتری نسبت به برنج خارجی تولید می‌شود و این موضوع هم ضعف جدی متولیان و پژوهشگران را می‌رساند که نتوانستند در این ارتباط ورود و دقت بیشتری داشته باشند.

یکی از اقداماتی که در سال‌های اخیر در استان مازندران انجام می‌شود، ایجاد محدودیت برای واردات برنج به استان در زمان برداشت محصول است، اما نکته اینجاست میزان واردات این محصول به حدی زیاد بوده که دو ماه پس از اتمام مهلت قانونی ایجاد محدودیت برنج وارد استان نمی‌شود و کاسبان و فعالان اقتصادی برنج‌های از قبل انبار شده را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند.

البته نمی‌توان مردم را محدود به استفاده از برنج‌های داخلی به دلیل گران بودن نسبت به مشابه خارجی کرد اما در برخی از ارگان‌ها و نهادها پرمصرف می‌شود تمهیداتی اندیشید که برنج داخلی مصرف شود.

مازندران سالیانه میزبان همایش‌های متعددی در سطح وزارتخانه‌ها هست و بدون استثنا هر هفته همایش‌های ملی و استانی از غرب تا شرق استان برگزار می‌شود،دانشگاه‌های زیادی در استان مازندران مشغول فعالیت هستند که نسبت به توزیع غذا اقدام می‌کنند، مراکز بیمارستانی زیادی در سطح استان مشغول فعالیت و خدمات هستند که از ظرفیت این مراکز می‌توان برای عرضه برنج داخلی اقدام کرد اما وقتی این مراکز به بهانه گرانی و عدم توانمندی آشپزها در طبخ غذا از خرید برنج تولید استان سرباز زده و مصرف برنج‌های هندی و پاکستانی، حتی هلندی و بعضا آمریکایی استفاده می‌کنند.

نکته ناراحت کننده اینکه در همایش‌های ملی و استانی که در مازندران برگزار می‌شود، مسئولان و برگزار کنندگان همایش همه جور هزینه‌ها را در دستور کار قرار می‌دهند اما وقتی به برنج که می‌رسد از برنج خارجی استفاده می‌کنند، این در حالی است که برنج تولید استان در انبارها خاک می‌خورد و یا به ناچار در اختیار دلالان قرار می‌گیرد، عدم تعیین محل مناسب برای عرضه مستقیم برنج تولید داخل یکی از ضعف‌های جدی است که انتظار هست متولیان جهاد کشاورزی استان به این مبحث توجه کرده و در جلسات رسمی متولی بخش جهاد کشاورزی استان تنها در حد یک دقیقه مدیران استان را مجاب کرده که نسبت به مصرف برنج داخلی اقدام کنند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :