آخرین عناوین

يکشنبه 25 آذر 1397-13:26 کد خبر:64595

حال و هوای مسجد جامع ساری 5 ماه بعد از آتش‌سوزی:

استفاده از معماری سنتی برای احیای تاریخی‌ترین مسجد شمال ایران/تصاویر

مدیر بازسازی و مرمت مسجد جامع مرکز مازندران گفت: بیش از 5 ماه از این حادثه اقدامات برای بازسازی این بنا ادامه دارد و با توجه به اهمیت این موضوع اقدامات بازسازی این بنا در حال انجام است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، مسجد جامع ساری ساعت 19 روز پنج‌شنبه 21 تیر ماه امسال در آتش سوخت.

این مسجد، مکانی پُرخاطره برای همه دوستداران فرهنگی و مذهبی شهر بوده است به‌ طوری‌ که بعد از این حادثه همچنان پیگیر هستند که چه زمانی مرمت و بازسابازسازی این بنای تاریخی به اتمام می‌رسد.

این مسجد در تاریخ هشتم اسفند ماه سال ۱۳۷۷ با شماره ثبت ۲۲۷۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و بنای کنونی مسجد جامع ساری حاصل بازسازی‌های مکرر در دوره‌های قاجار و پهلوی است.

با گذشت بیش از پنج ماه از این حادثه اقدامات برای بازسازی این بنا ادامه دارد و با توجه به اهمیت این موضوع اقدامات بازسازی این بنای فرهنگی و تاریخی با نظارت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در حال انجام است.

 

مدیر بازسازی و مرمت مسجد جامع مرکز مازندران درباره آخرین وضعیت مسجد جامع ساری در گفت‌وگو با فارس،گفت: بعد از حادثه آتش‌سوزی مقدمات کار برای مرمت این مسجد آغاز شد.

مهدی ایزدی افزود: آواربرداری، رفع خطر، احداث شیروانی موقت کل سقف‌ها برای جلوگیری از خسارت در زمان بارندگی، استحکام بخشی شبستان‌ها، طاق و گنبد و بازسازی و مرمت گلدسته‌ها از دیگر اقدامات بوده است.

 

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در حال ادامه کار هستیم، اضافه کرد: به‌دلیل حریق 70 درصد مسجد تخریب شده است.

 

مدیر بازسازی و مرمت مسجد جامع مرکز مازندران به استفاده از روش سنتی در احیای مسجد جامع ساری، تصریح کرد: سقف‌های چوبی به سبک و سیاق و معماری قدیمی آماده شده است.

ایزدی بیان کرد: سازه‌های فلزی جمع شد و تمام بخش اصلی مسجد را شیروانی کردیم.

وی با تأکید بر ضرورت مشارکت جدی دستگاه‌های مرتبط، گفت: همه دستگا‌ه‌ها باید تلاش کنند تا این مسجد پُرخاطره شهر را احیا کنیم.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :