آخرین عناوین

شنبه 1 دی 1397-19:24 کد خبر:64689

استاد تمام پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله خبر داد:

پیش‌بینی احتمالی زلزله در ایران، ژاپن و آمریکا/هنوز زلزله به صورت قطعی پیش‌بینی نشد

استاد تمام پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله گفت: پیش‌بینی زمان، مکان و اندازه زلزله منوط به داده‌های مورد نیاز است و پیش‌بینی احتمالی هم اکنون در حال انجام است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، مهدی زارع در جلسه شورای اداری شهرستان نور اظهار کرد: استان مازندران 4 هزار و 800 هکتار بافت فرسوده دارد که سهم شهرستان نور از این مقدار 177 هکتار است.

وی افزود: براساس آخرین سرشماری جمعیت شهرستان نور 121 هزار و 500 نفر یعنی معادل 4 درصد جمعیت استان که حدود 21 هزار نفر آن در این بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند و این برابر با حدود یک‌ششم جمعیت شهرستان است.

عضو هیأت مدیره انجمن مخاطره‌شناسی ایران، تصریح کرد: در مطالعات سال 97 احتمال رخداد خطر زلزله در مرکز و شرق استان بیش از غرب استان مازندران است.

این مسئول جاده‌های کوهستانی را در معرض زمین لغزش دانست و افزود: جاده‌ای مانند محور بلده به رویان بیشتر در معرض این لغزش است و البته مناطق کوهستانی شهرستان نور به ویژه در پستی بلندی‌های تند معمولا انتظار امواج شدید تر زلزله را داریم.

زارع ادامه داد: در جایی‌که به دشت می‌رسیم مسئله تشدید امواج لرزه‌ای را انتظار داریم زیرا خاک نرم و خاک دستی خطر را بیشتر می‌کند همچنین ساختمان‌های بلندمرتبه کاندیدای بهتری برای آسیب در برابر زلزله هستند.

وی با اشاره به اینکه زلزله قابل پیش‌بینی احتمالی است بیان کرد: زلزله را یک پدیده طبیعی می‌دانیم و علم پدیده طبیعی را می‌تواند پیش‌بینی کند اما تاکنون زمان، مکان و اندازه زلزله به صورت قطعی در هیچ جای دنیا پیش‌بینی نشده است.

استاد تمام پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله پیش‌بینی زمان، مکان و اندازه زلزله را منوط به داده‌های مورد نیاز دانست و گفت: چون وسایل مورد نیاز برای دریافت داده‌ها کافی نیست پیش‌بینی احتمالی هم اکنون در ایران، ژاپن و آمریکا در حال انجام است البته داده‌های آنها بیشتر است.

فرماندار شهرستان نور نیز در این جلسه با بیان اینکه شورای اداری محل تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی است، خواستار پیوستن همه دستگاه‌های اداری شهرستان به سیستم دولت الکترونیک شد و اظهار کرد: برای ارائه بهتر خدمات به شهروندان و مراجعان لازم است هر چه سریع‌تر دستگاه‌های دولتی به دولت الکترونیک متصل شوند.

علی شادمان با اشاره به طرح ارائه برنامه 100 روزه از سوی استاندار مازندران به مدیران و مسؤولان دستگاه‌ها تاکید کرد در اسرع وقت برنامه‌های 100 روزه خود را به فرمانداری اعلام کنند و همچنین پروژه‌های نیمه‌کاره را در اولویت قرارداده و نسبت به تکمیل آن‌ها سریعا اقدام کنند.

وی از اقدامات خوب دستگاه‌ها به ویژه شهرداری‌ها در لایروبی رودخانه‌ها قدردانی کرد و گفت: این لایروبی‌ها در بارندگی‌های اخیر مانع بروز سیل و خسارت شد و کمک شایانی در جلوگیری از بحران شد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :