آخرین عناوین

يکشنبه 2 دی 1397-23:54 کد خبر:64719

هشدار به مسئولان تنظیم بازار:

بازار مرغ ترمز برید/ مرغ کیلویی 13500 تومان

رسیدن قیمت مرغ به کانال 13 هزار تومانی، در طی چهار دهه پس از انقلاب بی سابقه بوده و اکنون بازار مرغ در حال ثبت رکورد گرانی است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از بلاغ، با رصد بازار امروز مازندران، قیمت عرضه هر کیلو مرغ در خرده‌فروشی‌های استان به 13 هزار و 500 تومان رسید.

کامران هاشمی رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و تخم مرغ علت افزایش بی سابقه قیمت مرغ در بازار را کاهش تولید اعلام کرد و گفت: در کنار کاهش تولید در مرغداری‌های کل کشور و به طبع استان مازندران، به‌دلیل کاهش وجود مرغ در بازار تهران، بخشی از تولیدات استان روانه پایتخت می‌شود.

با توجه به اظهارات هاشمی، حال سوال اینجا است که چرا با وجود کمبود عرضه و نیز کاهش تولید در استان، چرا تولیدات بومی این بخش در شرایطی که مازاد بر تولید و نیاز بازار استان وجود ندارد و بالعکس با کاهش عرضه در استان و افزایش قیمت وجود دارد، این امر در حال انجام است.

متأسفانه طی روزهای اخیر، بازار مرغ ترمز بریده است و با سرعت بی سابقه در حال حرکت روی باند گرانی است.

رسیدن قیمت مرغ به کانال 13 هزار تومانی، بی سابقه بوده و اکنون بازار مرغ در حال ثبت رکورد گرانی است که انگار بنا دارد هر چند روز یک‌بار، رکورد خود را بشکند و رکوردی جدید را به ثبت برساند.

گفتنی است بنا به رصد بازار تخم مرغ، امروز هر شانه تخم مرغ در بازار استان با نرخ 20 هزار تومان و هر دانه 700 تومان در حال عرضه به خریداران است.

با رسیدن مرغ به این قیمت نامتعارف و شاید گفت رسیدن به سطح "فرا گرانی"، سفره خانوارهای آسیب‌پذیر جامعه به‌جد خالی‌تر از همیشه شده است.

در کنار افزایش قیمت چندین برابری اقلام متعدد موجود در بازار در پی نوسانات شوم ارزی طی سال‌جاری، با افزایش هزینه‌ها و ثبات سقف درآمدی آحاد اقشار مردمی، این قدرت خرید مردم است که به طرز بی‌سابقه‌ای کاهش یافته و ادامه این روند موجبات نارضایتی گسترده عمومی را در پی خواهد داشت.

از سویی دیگر در حالی‌که فصل سرما تازه آغاز شده است، بی شک در ادامه با افزایش برودت هوا و مقرون به صرفه نبودن تولید برای برخی مرغداران، افزایش قیمت مرغ در فصل زمستان به یک سنت دیرینه در بازار تبدیل شده است، که می‌بایست با توجه به آغاز زودهنگام سیر گرانی مرغ و رسیدن به قیمت غیر قابل تصور 13500 تومانی در بازار و نیز در پیش بودن سال جدید طی چند ماه آینده، اقدامات جدی و کاربردی برای کاهش نرخ مرغ در بازار به‌صورت ضرب‌الأجل در دستور کار قرار گیرد؛ چرا که با اهمال و دست دست کردن مسئولان دستگاه‌های ذیربط، مرغ پایش را جای پای دلار گذاشته و آشفتگی و بی سروسامانی غیرقابل کنترلی بر بازار این کالا حکم‌فرما خواهد شد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :