آخرین عناوین

شنبه 8 دی 1397-20:47 کد خبر:64837

هردم ازاین باغ بری می رسد:

تقاضای محرمانه کلانتری از روحانی برای اجرای طرح انتقال آب خزر

کلانتری که پیشتر هم تاکید کرده بود با اصل طرح انتقال آب خزر به استان‌های مرکزی مخالفتی ندارد، حال با ارسال نامه‌ای محرمانه به رئیس جمهور، خواستار تسریع در این پروژه شده است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از تابناک،کلانتری که پیشتر هم تاکید کرده بود با اصل طرح انتقال آب خزر به استان‌های مرکزی مخالفتی ندارد، حالا به متقاضی اجرای این طرح تبدیل شده و با ارسال نامه‌ای محرمانه به رئیس جمهور، به نوعی خواستار تسریع در این پروژه شده است.

براساس این گزارش، زمستان سال گذشته، وقتی عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست تازه از برخی حاشیه‌های پیش آمده پیرامون اظهار نظرهایش در خصوص وجود آب مازاد در خوزستان رها می‌شد، در پاسخ به پرسش‌های متفاوتی که در خصوص طرح‌های انتقال آب در کشورمان مطرح می‌شد، به نکاتی اشاره کرد که زمینه ساز از سرگیری بحث‌هایی قدیمی شد.

بحث‌هایی مانند طرح انتقال آب از دریای خزر به سمنان و کویر واقع شده در جنوب آن که قدمتی چند ده ساله دارد و بخشی از پازل بزرگی است که «پروژه ایران رود» نام دارد، رودی که روزگاری نه چندان دور برخی خواب شکل گیری آن را در کشورمان می‌دیدند و در رویای رسیدن از خزر تا خلیج فارس به کمک آن سیر می‌کردند.

طرحی که بعد‌ها نسخه‌های متفاوت و موجزی از آن ارائه شد که انتقال آب از خزر و خلیج فارس به بخش‌های مرکزی ایران از جمله آن‌ها بود،طرح‌هایی که ظاهرا انتقال آب از خزر به سمنان، مهم‌ترین شان است؛ آنقدر مهم که بار‌ها در سال‌های اخیر درباره آن بحث و جدل شکل گیرد و وعده اجرایش داده شود.

تقاضای محرمانه کلانتری از روحانی برای اجرای طرح انتقال آب خزر

موضوعی که وقتی در بهمن ۹۶ از کلانتری در خصوص آن سوال پرسیده شد، در پاسخ گفت:ما با اصل طرح انتقال آب خزر به استان‌های مرکزی مخالفتی نداریم؛ این حق آبه از سوی وزارت نیرو تخصیص داده شده، اما بحث ما بر سر این است که اجازه نمی‌دهیم آب در شمال شیرین شود و اگر قرار است آبی از خزر انتقال داده شود باید آب شور باشد چرا که شوری آب خزر ۱.۷ درصد است و با شیرین کردن آب این دریا ۳.۵ میلیون تن نمک تولید می‌شود که قابلیت جابه‌جایی در شمال کشور را ندارد.

پاسخی که ظاهرا جامع و مانع بود تا جایی که بسیاری آن را به غیرممکن بودن چنین طرحی در اجرا تعبیر کردند و به جای ردیف کردن استدلال‌های مختلف در رد آن، به اظهار نظر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و معاون رئیس جمهور بسنده کردند، آن بخشی از سخنان کلانتری که به تولید چند میلیون تنی نمک اشاره داشت.

از آن ماجرا تا به امروز البته اوضاع تغییر کرده تا جایی که به تازگی شاهد سخنرانی ویژه‌ای از رئیس جمهور بودیم که در آن حتی الزامات کنوانسیون‌های بین المللی محیط زیست که ایران عضو آنهاست هم برای ممانعت از انتقال آب از خزر و خلیج فارس، اهمیت ندارد و قابل نقض است، چراکه می‌بایست به زعم رئیس دولت، آب مورد نیاز ایرانیان به هر شکل تامین شود.

نقطه نظری که ظاهرا خیلی سریعتر از آنچه فکرش را می‌کردیم در مسیر اجابت قرار گرفته است چراکه شنیده‌ها حکایت از نامه‌ای دارد که کلانتری، معاون رئیس جمهور خطاب به وی به رشته تحریر در آورده و در آن خواستار اجرای این طرح انتقال آب خاص شده است، نامه‌ای محرمانه خبرگزاری فارس خبر از تهیه و ارسال آن می‌دهد.

مقدمات شروع طرحی که هنوز هم مختصات و مشخصات جدیدی برایش اعلام نشده و به ناچار باید بپذیریم که اشکالات مطرح شده درباره آن، کماکان پابرجا هستند،از تولید بیش از ۳ میلیون تن نمک در نتیجه انتقال و شیرین سازی ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب از دریای خزر به سمنان تا هزینه بسیار سنگین اجرای این پروژه که تنها در شیرین سازی حدود ۱۲ هزار تومان به ازای هر متر مکعب است.

ابهاماتی که وقتی بدانیم استان سمنان سی امین استان کشورمان از نظر جمعیت است و دلیل عمده کمبود آب در این استان، اجرای طرح‌های صنعتی آب بر است و علاوه بر آن، اجرای طرح انتقال آب به این استان، چند صد هکتار اراضی ناب جنگلی و منابع طبیعی و اراضی کشاورزی را از بین خواهد برد و آثار شوم زیست محیطی به دنبال خواهد داشت، به علامت سوال بزرگی تبدیل می‌شوند که بعید است کلانتری و همکارانش قادر به پاسخگویی به آن باشند!

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :