آخرین عناوین

يکشنبه 9 دی 1397-8:34 کد خبر:64840

پسماند مازندران رو به‌سوی بحران:

نارضایتی بازرسان قوه قضاییه از وضعیت پسماند مازندران

هیأت هفت نفره بازرسی قوه قضاییه چند روزی است که با حکم حکومتی وارد مازندران شده‌اند و به بررسی در موضوعات مهم استان می‌پردازند، آنها در گزارش‌های خود از وضعیت پسماند مازندران رضایتی نداشتند.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، سومین نشست کارگروه راهبردی مدیریت پسماند مازندران طی دو نوبت صبح و عصر امروز در فرمانداری ویژه این شهرستان با حضور مهدی رازجویان سرپرست معاونت عمرانی استاندار مازندران، سید محمد محمدی‌تاکامی مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مازندران، فرماندار و دادستان آمل، و اعضای این کارگروه به دبیری حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران برگزار شد.

باتوجه به اینکه چند روزی است یک هیأت هفت‌نفره از بازرسان قوه قضاییه برای بررسی موضوعات مهمی در بخش‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی مازندران به این استان سفر کرده‌اند، یکی از مواردی که با دقت بیشتری مورد بررسی قرار گرفت، «مدیریت پسماند» در استان بود که بازدیدی نیز از چند پروژه مهم این بخش داشتند.

مدیر این گروه بازرسی از شرایط پسماند استان مازندران انتقاد و این سؤال را مطرح کرد که چرا وضعیت مازندران طوری شده است که مسوولان نظام هم به موضوع پسماند حساس شده‌اند تا جایی که دستگاه قضایی و سازمان بازرسی کل کشور نیز ورود پیدا کرده‌اند؟

* پسماند مازندران رو به‌سوی بحران

محمد خاقانی با بیان اینکه پسماند مازندران در حال تبدیل‌شدن به بحران است و آن‌چه مورد بازدید قرار گرفته، کافی نیست، با ابراز تأسف اعلام داشت که در این بخش جزیره‌ای عمل شده است و گویا هنوز تلنگر زده نشد در حالی‌که مازندران گل سرسبد کشور است و باید وضعیتی بهتر از این داشت.

وی با اشاره به هزینه حدود 187 میلیارد تومانی از سال 91 تاکنون برای احداث هشت سایت پسماند در استان، آرزو می‌کند که ای کاش! از همان اول سه سایت در غرب، مرکز و شرق مازندران در نظر گرفته می‌شد تا به نتیجه برسد نه اینکه هشت سایت درگیر شوند و بین حدود 20 تا 90 درصد پیشرفت، توقف یا روند کندی داشته باشند.

این بازرس قضایی با بیان اینکه گلایه‌مندی‌هایی وجود دارد اما خداقوت‌هایی هم هست، اظهار می‌دارد که سازمان بازرسی به‌طور جدی وارد موضوع پسماند مازندران شده است.

وی این سؤال را مطرح کرد که چرا برخی از مدیران عضو کارگروه مدیریت پسماند وارد جلسات نمی‌شوند در حالی‌که قانون مکلف کرده است همه اعضا باید در جلسه کارگروه شرکت کنند و ارائه طریق و پیشنهاد بدهند؛ همه دستگاه‌ها باید در مدیریت پسماند ورود پیدا کنند از دستگاه قضایی و امنیتی تا رسانه‌ها.

* باید به داد طبیعت رسید

خاقانی با بیان اینکه هنوز برای توریست‌ها و مسافران هم فرهنگ‌سازی نشده است که زباله را در طبیعت رها نکنند، تصریح می‌کند: اگر مسافر به مازندران بیاید و اینجا را تمیز ببیند برای ریختن زباله شرم دارد، وضعیت امروز دل آدمی را به درد می‌آورد و باید به داد این طبیعت برسید.

وی همچنین از شیرابه‌های زباله‌های نوشهر می‌گوید که به رودخانه و آبراهه‌ها نشت می‌کند و در قائم‌شهر نیز شیرابه‌ها وارد رودخانه می‌شود، در آمل نیز وضعیت خوبی دیده نشد و سایت خوبی ندارد.

این بازرس قوه قضاییه معتقد است که اگر استان مازندران بتواند معضل زباله را حل کند، تلاش او به تمامی کشور تسری می‌یابد.

خاقانی می‌گوید: دستگاه‌ها در واگذاری عرصه برای سایت دفن زباله دلسوزی ندارند؛ امور اراضی، منابع طبیعی و جهاد کشاورزی باید وارد کار شوند، در سایت آمل مشکلات زیادی وجود دارد و در حال بغرنج‌شدن است، همه دستگاه‌ها باید بسیج شوند.

* علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد

وی البته پیشنهاداتی برای به سرانجام رسیدن پروژه‌های پسماند مازندران داشت؛ اینکه همه اعضای کارگروه باید در جلسات شرکت داشته باشند و آن را جدی بگیرند، بازدیدهای سرزده صورت بگیرد، کمیته‌های تخصصی تشکیل شود، از دانش و ابداعات عملی جامعه دانشگاهی در مدیریت پسماند استفاده شود، در طرح جامع پسماند بازنگری و بررسی مجدد صورت بگیرد و سیاست تشویقی برای تفکیک زباله از مبدأ و کاهش حجم زباله به‌ویژه برای روستاها در نظر گرفته شود.

مدیر گروه بازرسی قوه قضاییه در مازندران همچنین از متقن‌نبودن قراردادها با پیمانکاران حوزه پسماند و بازگذاشتن دست آنها در این قرارداد انتقاد کرد و ساخت زباله‌سوزهایی با ظرفیت 500 تن را تنها برای وضعیت فعلی قابل کارایی دانست در حالی‌که باید از همین حالا فکری برای آینده باشد.

وی در پایان خواستار تشکیل یک بسیج عملی برای رفع مشکل پسماند در مازندران شد، به‌طور ویژه از معضل پسماند آمل گفت که در حال بغرنج‌شدن است و اینکه «علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد».

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :