آخرین عناوین

چهارشنبه 12 دی 1397-14:7 کد خبر:64919

گل بود به سبزه نیز آراسته شد:

اداره کل بدهکار

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران چند ماه است که به خاطر اختلافات مالی درون سازمانی، بدهی‌های رسمی و قانونی خود را نمی‌پردازد.


به گزرش خزرتیترخبر و به نقل از تیترامروز، رویدادهای فرهنگی و هنری عمدتاً به خاطر خاص بودن این فعالیت‌ها هزینه‌هایی در بر دارند، هزینه‌هایی که گاهی توسط گروه‌های فرهنگی تأمین می‌شوند و گاهی هم به دلیل قرار داشتن در سیاست‌ها و برنامه‌های دولتی، بخش عمده آن باید توسط نهادهای دولتی پرداخت شوند.

 مشارکت نهادها و مجموعه‌های اداری دیگر نیز بخشی از این هزینه‌ها را تأمین می‌کند، مانند مشارکت شهرداری ساری در برگزاری جشنواره‌های مختلف فرهنگی و هنری که طی چند سال اخیر مشاهده شد، با این حال بخش مهمی از هزینه‌های اجرایی برخی رویدادهای فرهنگی و هنری باید توسط مجموعه متولی فرهنگ و هنر تقبل شود.

رویدادهایی مانند جشنواره تئاتر استان یا جشنواره‌های مختلف هنری و فرهنگی که به صورت مستقل یا مشارکتی در تقویم اجرایی جشنواره‌های فرهنگی و هنری استان قرار می‌گیرند، باید بر اساس اعتبارات دولتی اجرا شوند،البته در مسیر اجرا، استفاده از توان، امکانات و اعتبارات حامیان مالی و مشارکت نهادهای دیگر نیز در صورت وجود به برگزارکنندگان جشنواره کمک خواهند کرد، این روند در همه استان‌ها یکسان است.

هرچند که پرداخت هزینه‌های برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری مانند بسیاری از فرآیندهای اعتباری و مالی دیگر در بخش‌های مختلف مشمول زمان می‌شود، اما چند ماه است که در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران این مشمول زمان شدن طولانی‌تر از گذشته شده است، مشخص هم نیست که مشکل موجود تا چه زمانی حل می‌شود.

شرایط به گونه‌ای است که امروز اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بابت برخی رویدادهای فرهنگی و هنری که چند ماه از اجرای آن‌ها می‌گذرد هنوز بدهکار است و حتی فاکتورهای شفاف مالی مربوط به اجرای برنامه‌ها و رویدادهای مختلف که به امضای مدیران رسیده نیز برای بستانکاران مختلف اجرای این رویدادها وصول نمی‌شود.

بدهی‌های رسمی

بر اساس برخی پیگیری‌ها و شنیده‌ها، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال حاضر بابت برگزاری رویدادهایی مانند جشنواره شعر «جرأت دریا»، سومین جشنواره موسیقی بومی «لیلم»، سی‌اُمین جشنواره تئاتر استان و حتی اجرای اپرای عروسکی عاشورا در بابل بستانکاران فراوانی دارد که برای دریافت حق‌الزحمه و اجرت کار انجام شده خود با مشکل مواجه شده‌اند، نکته قابل توجه این که این اداره کل در برخی موارد جایزه برگزیدگان جشنواره‌ها را نیز پرداخت نکرده است.

بر اساس مشاهدات و پیگیری‌ها در حال حاضر حتی تعدادی از خبرنگاران استان نیز منتظر پرداخت شدن هدیه روز خبرنگار هستند، هدیه‌ای که به تعداد زیادی از فعالان رسانه‌ای استان پرداخت شد، اما هنوز به حساب تعدادی از اصحاب رسانه استان واریز نشده است، مبلغی نیز برای هدیه 100 هزار تومانی روز خبرنگار به اعضای خانه مطبوعات مازندران در اختیار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران قرار گرفته که این مبلغ نیز به خاطر مشکلات درون‌سازمانی این اداره کل با ذیحسابی در نوبت پرداخت قرار دارد.

گفته می‌شود این اداره کل بابت برگزاری جشنواره شعر بومی «جرأت دریا» که شهریور امسال در نوشهر برپا شد، نیز بدهکار است و حتی برگزیدگان این جشنواره جوایز خود را دریافت نکردند، عوامل برگزاری سی‌اُمین جشنواره تئاتر مازندران نیز از دیگر بستانکاران اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران محسوب می‌شوند.

بررسی‌ها و پیگیری‌ها نشان می‌دهد، هنوز مبلغ یک میلیون تومان ورودی که قرار بود در زمان برگزاری جشنواره، به هر کدام از 6 گروه راه یافته به سی‌اُمین جشنواره تئاتر مازندران داده شود، پرداخت نشده است،علاوه بر این مبلغ 6 میلیون تومانی، اجرت عوامل برگزاری جشنواره و بخشی از فعالیت‌های دیگر مربوط به این رویداد نیز پرداخت نشده که گفته می‌شود جمع بستانکاری این جشنواره از اداره کل فرهنگ و ارشاد مازندران را به 40 میلیون تومان می‌رساند.

جشنواره‌ای که بودجه آن در روالی مرسوم و مشخص به حساب اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی واریز شده است، اما مبلغ واریز شده به طور کامل به دست مجریان جشنواره نرسید و کماکان در حساب این نهاد باقی مانده است،این جشنواره در حالی به عوامل و هنرمندان بدهکار است که امسال مانند دوره بیست‌وهشتم، دبیری آن به یکی از اعضای انجمن نمایش مازندران واگذار شد و حالا به خاطر این اختلافات مالی داخلی، یک تشکل مستقل و غیر دولتی هنری، به جامعه مخاطب خود بدهکار است.

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران حتی بابت برگزاری سومین جشنواره موسیقی بومی «لیلم» که به صورت مشارکتی با بخش خصوصی برگزار شده بود نیز بدهی‌هایی دارد که باید پرداخت شود، این اداره کل قول داده بود که 50 میلیون تومان بابت اجرای جشنواره و 30 میلیون تومان هم برای جوایز برگزیدگان بپردازد که هیچ کدام از این وعده‌ها محقق نشد.

برگزارکنندگان سومین جشنواره موسیقی «لیلم» نیز نتوانستند جوایز برگزیدگان خود را بپردازند، البته بر اساس شنیده‌ها، بخش خصوصی برگزارکننده جشنواره موسیقی «لیلم» 18 میلیون تومان بابت نخستین دوره و 33 میلیون تومان بابت دومین دوره این جشنواره نیز از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران طلبکار است.

بدهی‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در حالی پرداخت نشده که اعتبارات لازم برای پرداخت آن‌ها وجود دارد، اما اختلاف نظر بین ذیحسابی و امور مالی این اداره کل راه را برای پرداخت این مطالبات بسته است،این وضعیت در حالی رقم خورده و ادامه دارد که طبیعتاً دیوان محاسبات به عنوان یک مجموعه دولتی مالی و اداری مستقل، زیر نظر مجلس شورای اسلامی به همه حساب‌های وزارتخانه‌ها، مؤسسات، شرکت‌های دولتی و سایر دستگاه‌هایی که به هر شکلی از بودجه کل کشور استفاده می‌کنند نظارت می‌کند تا هیچ هزینه‌ای از اعتبارات مصوب تجاوز نکرده و هر وجهی در محل خود به مصرف رسیده باشد.

اما اختلافات موجود بین ذیحسابی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران و مدیران این مجموعه سبب شده که این اداره کل در حال حاضر تعداد زیادی بستانکار حقیقی و حقوقی داشته باشد.

اختلافاتی که سد راه پرداخت اعتبارات تخصیص یافته برای رویدادهای فرهنگی و هنری مازندران به عوامل و برگزیدگان این رویدادها شده‌‌اند.

احتمال برگشت بودجه

این وضعیت در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، با توجه به نزدیک شدن پایان سال، زنگ خطری برای اعتبارات دولتی مازندران در حوزه فرهنگ و هنر محسوب می‌شود،طبق ماده 63 قانون محاسبات عمومی کشور، اعتبارات مانده در حساب اداره کل باید به خزانه دولت برگشت داده شود.

بر اساس این قانون همه اعتبارات جاری تعریف شده در قانون بودجه كشور، تا آخر سال مالی قابل تعهد و پرداخت است و مانده وجوه اعتبارات مصرف نشده هر سال بايد حداكثر تا پايان فروردين ماه سال بعد به خزانه برگشت داده شود.

با این تعریف قانونی، در صورتی که بدهکاری‌های قانونی و رسمی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تا پایان امسال پرداخت نشود، بستانکاران باید منتظر باشند تا در سال مالی بعدی طبق بند یک ماده 63 قانون محاسبات، در صورتی که اختلافات موجود در این اداره کل برطرف شود، از محل اعتبار تعهدات پرداخت نشده بودجه مصوب سال‌های قبل که در بودجه هر سال در نظر گرفته می‌شود، طلب خود را دریافت کنند.

اتفاقی که به نظر می‌رسد اگر مشکلات کنونی برطرف نشوند، چندان هم بعید نیست،مگر این که اداره کل امور اقتصادی و دارایی به عنوان نهاد مسئول در امور ذیحسابی به شکلی جدی به این ماجرا ورود کند تا مشکل برطرف شود،حتی شاید لازم باشد که استاندار مازندران نیز در این زمینه ورود کند تا هم از برگشت اعتبارات تخصیص یافته به بخش فرهنگ و هنر مازندران جلوگیری شود و هم فعالان فرهنگ و هنر استان و بستانکاران این مجموعه دولتی پیش از پایان سال بتوانند مطالبات قانونی خود را دریافت کنند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :