آخرین عناوین

يکشنبه 30 دی 1397-10:8 کد خبر:65330

رییس ستاد جامع مدیریت بحران شهرداری ساری:

همیشه در حال آماده‌باش هستیم

رییس ستاد جامع مدیریت بحران شهرداری ساری گفت: آموزش و آگاهی بخشی در حوزه امور عمرانی که خود، ماهیت بحرانی دارند می‌توانند به ما کمک کنند، ما همیشه در حال آماده‌باش هستیم.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری ساری، حسن کلانتری جزو مدیران متخصص و باتجربه مدیریت شهری ساری است که حالا در ریاست ستاد جامع مدیریت بحران شهرداری ساری را برعهده دارد،ستادی که هفته گذشته به شدت در حال برنامه‌ریزی و اقدام و عمل بود تا سرمای هوا و بارش شدید باران، اختلالی برای ساری و شهروندانش به وجود نیاورد، با او درباره این روزهای سرد و تلاش او همکارانش صحبت کردیم.

*آقای کلانتری، با توجه به اینکه شما در سازمان آتش نشانی و چند حوزه دیگر تجربه زیادی دارید یک تعریف ساده اما واضح از بحران در حوزه مدیریت شهری بفرمایید.

ببینید، بحران، وقایعی است که در حوزه جغرافیایی مشخص پیش می‌آید که با امکانات محدود و عادی قابل کنترل نباشد، این نقطه شروع بحران است.

بحران‌ها چند نوع هستند: بحران‌های انسان ساز، بحران‌های غیر مترقبه که طبیعی است مثل زلزله، سیل، طوفان و...  منتها آنچه که آستانه بحران را تغییر می‌دهد، تاب‌آوری مردم و شهروندان است، اینکه ما چقدر خود را آماده کنیم ناشی از میزان کاری است که ما در آن حوزه کردیم.

آموزش و آگاهی بخشی در حوزه امور عمرانی که خود، ماهیت بحرانی دارند می‌توانند به ما کمک کنند،خیلی از پروژه‌های ما باید پیوست مدیریت بحران داشته باشد، مثلا یک پل باید برای طراحی و ساخت پیوست مدیریت بحران داشته باشد.

همه این تعاریف و آموزش‌ها و اطلاع رسانی‌ها می‌تواند کمک کند به افزایش سطح تاب‌آوری مردم و مدیریت ریسک؛ یعنی سطح ریسک پایین بیاید.

*درباره بارندگی و برودت شدید هوا در ساری در هفته‌ای که گذشت، کمی توضیح بدهید.

با توجه به هشداری که سایت‌های هواشناسی و سازمان هواشناسی مازندران هم اعلام کرده بود، ما تقریبا از 10 روز قبل مطلع بودیم که بارندگی نسبتاً زیادی را در پیش داریم.

پیش بینی باران نسبتا خوب و زیاد، کاهش محسوس دما و وزش باد شده بود که ما از چند روز قبل به خدمات شهری مناطق اطلاع رسانی کردیم، روز 3شنبه مورخ 25 دی ماه جلسه ستاد مدیریت بحران با حضور شهرداران مناطق، معاونین شهرداری مرکزی و مدیران سازمانه‌ای تابعه و مدیران واحدهای مرتبط با ستاد بحران در شهرداری تشکیل شد، موارد تبیین شد و آخرین وضعیت سامانه پرفشاری که وارد استان شده بود بررسی و امکانات مورد نظر احصا شد،تست تجهیزات و موتورپمپ‌ها در دستور کار قرار گرفت.

پاک سازی کانال‌ها و معابر و مصالح مازاد در سطح شهر مشخص شد که باید انجام بشود و مقرر شد یکی دو روز آخر به جای رفت و روب سطح شهر، کلیه تمرکز بر روی پاکسازی کانال‌ها باشد.

سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری آمادگی کامل داشت برای مقابله با طوفان در خصوص شکستگی درخت و غیره و سازمان آتش‌نشانی هم در آماده باش کامل بود و برای عصر روز پنج‌شنبه هم به صورت سه شیفت احضار شدند.

سازمان ساماندهی مشاغل شهری و سازمان پسماند و سازمان عمران هم با آمادگی کامل همراه شدند و اکیپی تشکیل شد و ماشین آلات مورد نیاز هم اخذ شد و همگی با ماشین‌آلات در آتش‌نشانی و سازمان پسماند مستقر شدند.

حتی خوم با بخش خصوصی صحبت کردم و به آنها آمادگی دادم که گوش به زنگ باشند، با پشتیبانی معاونت اداری و مالی، امکانات برای مقابله با برف هم آماده بود، مجددا در روز پنج شنبه جلسه دیگری برای گزارش کار همکاران و آمادگی نهایی در سازمان آتش‌نشانی داشتیم و آخرین وضعیت سامانه پرفشار بررسی شد و کار را از همان لحظه شروع کردیم.

مجموعا از عصر پنج شنبه همه نیروها سازماندهی شده و با شرح وظایف معلوم در محل کار حضور داشتند.

*با توجه با اینکه پنج‌شنبه‌ها هم معمولا یک پیک شلوغی چندساعته را در شهر داریم، وضعیت کمی سخت‌تر هم می‌شود.

بله. با توجه به اینکه پنج شنبه شب تردد عابران و خودروها در سطح شهر را داریم برنامه‌مان تغییر کرد و مجبور شدیم نیروهای خدمات شهری را در مناطق پرخطر و پرتردد شهر داشته باشیم که اگر احیانا طغیان کانال یا رودخانه داشتیم شهروندان و عابران را درست هدایت کنیم که مشکلی پیش نیاید.

خوشبختانه با این برنامه ریزی‌هایی که عرض کردم، الحمدلله به بهترین وضعیت اداره شد،اگرچه نزولات آسمانی هم یاری کرد و با اینکه ما 77 میلیمتر بارش داشتیم که عدد قابل توجهی است (و شاید در گذشته که این برنامه ریزی‌های بحرانی نبود یا به این صورت نبود یا کانال‌ها در سطح شهر ناقص بودند، با بارندگی زیر 30میلیمتر هم دچار آبگرفتگی شدید می‌شدیم) و الان خوشبختانه آبگرفتگی محسوسی در سطح شهر نداشتیم که بتواند موجب خسارت شود.

*پیشگیری همیشه جوابگو بوده و هست،یعنی ما هروقت دنبال پیش‌گیری و آمادگی رفتیم، انگار نتیجه بهتری گرفتیم.

چرخه مدیریت بحران همین است،از پیشگیری شروع می‌شود، پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازتوانی و بازسازی، احداث کانال‌ها در حقیقت یک کار پیشگیرانه است برای اینکه دچار بحران نشویم یا پاکسازی کانال‌ها، لایروبی‌ها و جمع آوری مصالح مازاد یا برنامه‌ریزی جمع آوری زباله‌های سطح شهر زودتر از موعد همیشگی که این زباله‌ها خودشان وارد کانال ها نشوند و از این دست کارها که مثلا نیروها در نقاط حساس که ممکن است اتفاقی بیفتد مستقر شوند، همه عواملی هستند که در مدیریت بحران موثرند.

مطمینا کارهای پیشگیرانه می‌تواند باعث جلوگیری و یا کاهش خسارت مالی و جانی شود و این نیاز به برنامه‌ریزی دارد، الحمدلله در ستاد مدیریت بحران همه پای کار بودند، شاید برخی در سطح شهر بگویند موضوع حادی نبود و چرا آن را بزرگ جلوه دادید؟ اما‌ من می‌گویم سنگین بود ولی چون برنامه‎ریزی خوبی انجام شد، مردم خیلی احساس نکردند و ختم به خیر شد.

*این کانال‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی هم انگار موثر بوده است.

قطعا همین طور است،قبلا ما با بارندگی 26 میلیمتری در سطح شهر آبگرفتگی داشتیم و دلیل آن این بود که بخشی از این کانال‌ها تکمیل نشده بود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :