آخرین عناوین

چهارشنبه 10 بهمن 1397-9:36 کد خبر:65540

مدیرعامل نیروگاه شهید سلیمی نکا خبر داد:

فاز نخست آب شیرین‌کن نیروگاه نکا تابستان 98 وارد مدار می‌شود

مدیرعامل نیروگاه شهید سلیمی نکا گفت: طرح آب شیرین کن در این نیروگاه در دست انجام است و فاز نخست آن در تابستان 98 وارد مدار می‌شود.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس،محسن نعمتی در نشست خبری با اصحاب رسانه به جایگاه ممتاز نیروگاه نکا در صنعت برق کشور اشاره کرد و افزود: این نیروگاه از دو بخش مستقل بخاری و سیکل ترکیبی تشکیل شده که به همراه دو واحد توربین انبساطی با 2214 مگاوات ساعت قدرت منصوبه تولید یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های ملی و از بزرگ‌ترین نیروگاه های کشور است.

وی افزود: باوجود گذشت 40 سال از عمر آن، همه ساله در ارزیابی‌های وزارت نیرو، نیروگاه نکا دارای یکی از رتبه‌های برتر کشور است.

مدیرعامل نیروگاه شهید سلیمی نکا با اعلام اینکه اکنون در نیروگاه نکا با استفاده از توان داخلی، کلیه خدمات و تعمیرات توسط کارشناسان، مسئولان و کارگران داخلی در حال انجام است؛ بیان داشت: ساخت قطعات داخلی از داخل کشور تأمین و مطابق با استانداردهاست.

نعمتی ادامه داد: در سال‌های گذشته استفاده از توان داخلی برای تولید قطعات نیروگاهی در دستور کار قرار گرفته است و اکنون در سال حمایت از تولید داخلی، نگرش ساخت قطعات و تجهیزات نیروگاهی در داخل و با استفاده از توان داخلی در دستور کار قرار گرفت.

وی اضافه کرد: توربین‌های گازی بعد از 100 هزار ساعت کارکرد باید برای افزایش عمر آن کار اساسی انجام شود که این مهم با استفاده از توان داخلی اجرایی شد.

این مسئول خاطر نشان کرد: از سال 94 تاکنون 32 هزار و 313 قطعه در 761 نوع در داخل تولید و ساخته شده است.

مدیرعامل نیروگاه نکا تامین آب نیروگاه بخار و تأمین سوخت را از اولویت های اصلی نیروگاه دانست، افزود: با توجه به فاصله ۲۵ کیلومتری نیروگاه با چاه‌های عمیق، بالا رفتن میزان کنداکتیویته آب و فرسودگی خط انتقال، استفاده از آب دریا و نصب آب شیرین کنRO  با توان تصفیه 6 هزار متر مکعب آب در طول شبانه روز در دستور کار نیروگاه قرار گرفت و قرار داد اجرای این پروژه سنگین نیز با هزینه ای بالغ بر چهل میلیارد تومان منعقد شده است که انشاء ا… با نصب این آب شیرین کن نگرانی تأمین آب نیروگاه مرتفع خواهد شد.

نعمتی ادامه داد: برای این منظور طرح آب شیرین کن در دست انجام است و دارای پیشرفت 50 درصدی است و فاز اول آن در تابستان 98 وارد مدار شده و استفاده از چاه آب، به مقدار زیادی کم خواهد شد.

وی از تولید 9 میلیارد و 800 کیلو وات ساعت تولید انرژی در 10 ماهه امسال خبر داد و گفت: آنچه تعهد نیروگاه بوده است؛ عملی شد و سهم گاز و مازوت در بخش گازی این نیروگاه در 10 ماهه امسال 77 درصد گاز و 23 درصد سوخت مازوت بوده است.

براساس این گزارش، نیروگاه شهید سلیمی نکا با دارا بودن ظرفیت تولیدی 2 هزار و 214 مگاوات برق، از بزرگ‌ترین نیروگاه‌های کشور واقع در ساحل جنوبی دریای خزر بوده که سوخت اصلی واحدهای بخار آن گاز طبیعی و سوخت کمکی آن مازوت است.

توضيحات مهم : درصد تحقق انرژي توليدي ده ماهه مطابق پيش بيني توليد   87/06  درصد

رد يف

کميت

مقدار

1

 انرژی توليدی در 10 ماهه سال­جاري

9.850.000.000  كيلو وات ساعت

2

 سهم واحدهاي بخاری در توليد انرژی

81        درصد

3

 سهم واحدهاي سيكل تركيبي در توليد انرژی

 19        "

4

 سهم گاز در توليد انرژی نيروگاه

77        "

5

 سهم مازوت در توليد انرژی نيروگاه

23       "

6

 ميزان افزايش توليد نسبت به سال 96

4          "

7

 ميزان افزايش سهم گاز نسبت به سال 96

10          "

8

 درجريان تعميرات واحد 4 بخاري به ميزان 30 كيلومتر لوله­هاي بويلر تعويض مي­شود –در هر بويلر 120 كيلومتر لوله وجود دارد

9

 آب شيرين كن  BWRO  با ظرفيت 2 ميليون ليتر آب در هر شبانه روز در مسير ورودي آب­ خام چاه­ها به تصفيه­ خانه واحدهاي بخاري نصب و بهره­برداري رسيد. اين  دستگاه قادر است TDS آب ورودي را از حدود 850 تا 900 ميلي­گرم در ليتر به 35 تا 40 ميلي­گرم در ليتر كاهش داده و در هر ساعت 85 متر مكعب آب را وارد تصفيه­خانه نمايد.

 با آغاز بكار اين دستگاه ميزان برداشت آب مصرفي نيروگاه از چاه­ها در هر ماه 15 ميليون ليتر كاهش يافت

10

 به منظور استفاده از آب دريا در چرخه مصارف نيروگاه و كاهش برداشت آب از ذخاير زير زميني مراحل اجرايي پروژه آب شيرين كن  SWRO( اسمز معكوس ) با ظرفيت 6 ميليون ليتر در طول شبانه­روز در سال جاري آغاز شد و تا كنون در حدود 50 درصد پيشرفت  فيزيكي داشته است. اميدواريم كه تا تابستان سال 98 فاز اول آن با ظرفيت 2 ميليون ليتر در شبانه روز به بهره­برداري برسد

11

 با پيگيري­هاي كارشناسان متخصص نيروگاه و به فعليت رسيدن توانمندي سازندگان داخل كشور از سال 1390 تاكنون 1154 نوع قطعه و 44023  قلم از قطعات مورد نياز نيروگاه از طريق مهندسي معكوس بومي سازي شده است. كار ساخت داخل از سال 1394 شتاب بيشتري گرفت بطوريكه در اين مدت 761 نوع قطعه به تعداد 32313 عدد توليد و در واحدها نصب و يا در انبار نگهداري مي­شود.

12

 با ساخت داخل و تعويض و نصب مبدل­هاي كولينگ ژنراتور واحد يك گازي در سال گذشته در حدود 10 مگاوات محدوديت توليد در فصول سرد سال برطرف شده است.

13

 فیلترهای کوالسر واحدهای گازی با يك سوم قيمت مشابه خارجي در داخل كشور ساخته شد.

14

 همچنين ساپورتینگ فین واحدهاي بخاري كه از  قطعات بسيار پر مصرف هستند و از آلياژهاي مقاوم هم ساخته مي­شوند، با يك سوم قيمت مشابه خارجي در داخل كشور توليد شد. تا كنون ده هزار قطعه تعويض شد و در تعميرات در حال انجام واحد 4 هم حدود 2 هزار عدد مورد نياز است

15

 پروژه بازیابی بخار فلاش با روش نصب مبدل حرارتي در مسير سيكل كندانسيت در واحد یک بخاري انجام شد كه با اجراي اين پروژه در هر شبانه روز بيش از 246 هزار ليتر در مصرف آب مقطر صرفه­جويي شده است.

16

 تعمير هيتر كفي، ساكشن هيتر تانك مازوت و عمليات لايروبي مخزن هفتاد هزار متر مكعبي در حالي كه يك ميليارد براي آن پيش­شده بود با 250 ميليون تومان اجرا شد.

17

 با بازسازي هيتر فشار قوي شماره 7 واحد يك بخار دماي آب ورودي به بويلر به ميزان 25 تا 30 درجه افزايش يافت

18

 با پيشنهاد و پيگيري­هاي ما طرح توسعه سيكل­تركيبي در وزارت نيرو به تصويب رسيد. بنابراين در فاز اول اجراي اين طرح دو واحد گازي جديد ارتقاء يافته و كاملا ساخته شده در شركت مپنا هر يك به ظرفيت 162 مگاواتبا هزينه­اي بالغ بر 16 هزار ميليارد ريالاحداث خواهد شد كه با اجراي اين طرح 324 مگاوات به ظرفيت اسمي نيروگاه افزوده خواهد شد.

19

 ما با اتكا به ظرفيت موجود و توانمندي همكاران خود تعهد كرديم  و تلاش خواهيم كرد ظرفيت توليد نيروگاه را با انجام پروژه­هاي بهسازي و بازسازي در واحدهاي بخار و سيكل­تركيبي براي پيك مصرف  تابستان 1398  در حدود 26 مگاوات افزايش دهيم.

20

 همچنين پيگيري و تلاش مي­كنيم تا تابستان سال 1398 يك واحد توربين انبساطي را با ظرفيت 9.4 مگاوات راه اندازي و به شبكه برق كشور متصل نماييم

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :