آخرین عناوین

يکشنبه 14 بهمن 1397-18:1 کد خبر:65613

ادامه ۲۰ سال بی‌تدبیری برخی مسئولان بابل:

بکرترین نقطه مازندران، سطل زباله بابل شده است

۲۰ سال است که از دپوی زباله شهر بابل در بکرترین و زیباترین نقطه این شهرستان می‌گذرد اما در طول تمام این سال‌ها تدبیر جدی از سوی مسئولان بابلی نشده است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، در پی اعتراض مردم روستای درازکلا مبنی بر آلودگی حفره‌های آب‌های زیرزمینی و بروز مشکلات زیست‌محیطی به سبب وجود سایت انجیلسی و دپوی زباله به میان مردم رفتیم تا حرف‌های آنها را بشنویم.

* اعتراف مسئولان و کارشناسان

یکی از اهالی روستا گفت: بهمن‌ماه ۱۳۷۷ بهترین منطقه گردشگری شهرستان بابل را به محل دپوی زباله تبدیل کردند و با این اقدام غیرمسئولانه این منطقه را به نابودی کشاندند.

وی افزود: با مردم معترض روستا برخورد خوبی نشد اما امروز کارشناسان آنها خود به عینه می‌بینند که نتیجه اجرای این طرح برای مردم منطقه آلودگی هوا و بوی متعفن زباله، آلودگی آب‌های زیرزمینی، آلودگی رودخانه‌ها با شیرابه و هزاران مشکل زیست محیطی بود.

* افزایش بیماری‌های پوستی عجیب

یکی دیگر از اهالی روستا با انتقاد به عدم رسیدگی مسئولان به وضعیت نامطلوب زیست محیطی منطقه اظهار کرد: درخواست ما از مسئولان این است که آمار رو به رشد سرطان بین کودکان و مردم این منطقه را مورد بررسی قرار دهند و علت افزایش بیماری‌های پوستی عجیب را در این منطقه کنکاش کنند.

وی بیان کرد: نمی‌دانیم چرا و با چه تدبیری انجیلسی سطل زباله شهرستان بابل شده اما می‌دانیم که اگر برای چنین معضلی که سبب مرگ خاموش اهالی درازکلا و روستاهای اطراف می‌شود، اگر سالانه ۲ میلیارد تومان اعتبار کنار می‌گذاشتند، امروز دستگاه زباله‌سوز داشتیم و شاهد چنین فجایای انسانی و محیطی نبودیم.

* کار از شعار دادن گذشته

یک درازکلایی دیگر اظهار کرد: مسئولان از خواب غفلت بیدار شوند، دیگر کار از شعار دادن گذشته، ظرفیت سایت انجیلسی تکمیل شده و حکم آتش‌نشانی دارد که آماده انفجار است.

وی تصریح کرد: مسئولان یا نمی‌بینند یا خود را به ندانستن می‌زنند و یا شاید مرگ مردم منطقه و شیوع بیماری‌های مختلف بین مردم و حتی دام‌ها ارزشی برای آنها ندارد.

* نمایندگان بابل چه شکلی هستند؟

یکی از اهالی روستا با گریه گفت: این منطقه ۶ شهید تقدیم انقلاب کرده که نشان از پایبندی مردم به نظام و انقلاب دارد و استقبال باشکوه از شهید هوشنگ مرتضوی که بعد از ۳۲ سال، چند روز قبل به آغوش ما برگشته، نشان از پایبندی به آرمان‌های امام و انقلاب دارد، پس چرا نه به اهالی این روستا، بلکه به کودکان این منطقه توجه نمی‌شود.

وی در پاسخ به خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا دو نماینده تاکنون با مردم منطقه نشستی در خصوص حل این مشکل داشتند یا نه افزود: مردم منطقه بسیار مشتاقند بدانند دو نماینده بابل چه شکلی هستند؟ گفته می‌شود یکی از آنها دیپلمات و دیگری فرزند همین منطقه است اما در این چند سال برای حل معضل انجیلسی آنها را از نزدیک ندیدیم؛ حتی مایل بودیم در تشییع پیکر شهید مرتضوی از نزدیک با آنها آشنا شویم اما حضور نداشتند.

* ساماندهی زباله انجیلسی دروغ محض است

یک درازکلایی دیگر عنوان کرد: بحث ساماندهی زباله انجیلسی دروغ محض است نه‌تنها اقدامی صورت نگرفته بلکه تمام طرح‌هایی که گفته می‌شود در دست اجراست، تنها یک توهم زیباست که هرگز اجرایی نمی‌شود و تنها افراد ذی‌نفع از آن سود می‌برند و حاصلی جز ایجاد مشکل برای مردم منطقه در پی ندارد.

یکی دیگر از اهالی روستای درازکلا گفت: مسئولان به منطقه ما سفر کنند و با چشمان خود ببینند چگونه درختان ۴۰۰ ساله جنگل‌های بکر ما در اثر دپوی غیربهداشتی و جریان شیرابه‌ها خشک شدند و گونه‌های گیاهی ما از بین رفتند، بیایند و ببینند که چگونه تا نزدیکی سایت اثری از گونه‌های حیوانی و گیاهی وجود ندارد و البته که این مرگ خاموش دامن انسان‌ها را هم در برگرفته است.

وی ادامه داد: از مسئولان بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی و کارشناسان محیط زیست و منابع طبیعی درخواست بررسی مجدد وضعیت نابسامان این منطقه را داریم.

* آمادگی داریم زمین در اختیار شهرداری قرار دهیم

عضو شورای اسلامی درازکلا نیز اظهار کرد: طبق تبصره ۲ قانون پسماند، وزارت کشور باید زمینی را مشخص و در اختیار شهرداری قرار دهد که شهرداری دستگاه زباله سوز در آن دایر کند؛ این بهانه شهرداری بابل برای کم‌کاری در این حوزه است؛ من از همین جا اعلام می‌کنم این آمادگی را داریم زمین در اختیار شهرداری قرار دهیم تا دستگاه زباله‌سوز راه‌اندازی شود.

علی رحیمیان گفت: من به‌عنوان عضو شورا تاکنون موفق به دیدار نمایندگان نشدم، چطور انتظار داشته باشیم مردم من به این مسئولان دل خوش کنند.

* مردم مظلوم درازکلا صدای‌شان به جایی نمی‌رسد

دیگر عضو شورای اسلامی درازکلا بیان کرد: تاکنون مسئولی برای حل واقعی معضل زباله نداشتیم و تاکنون جز شعار چیزی عاید مردم ما نشده، مردم مظلوم درازکلا نه صدای‌شان به جایی می‌رسد و نه خود قادر به حل این مشکل هستند، امیدواریم مسؤولی پیدا شود که جان انسان‌ها برای‌شان بااهمیت باشد.

سیدحسن رضوی گفت: با کمال تأسف باید عرض کنم بوی تعفن زباله‌ها در شب، هر روز بیشتر و بیشتر و گوش شنوا برای حل مشکلات کمتر و کمتر می‌شود.

* نگاه مهربان دو نماینده را هم در این حوزه نداریم

دهیار درازکلا نیز گفت: نه‌تنها مردم از دپوی غیربهداشتی زباله در رنج و سختی هستند و وضعیت هر بار اسفناک‌تر می‌شود، بلکه نگاه مهربان دو نماینده را هم در این حوزه نداریم و این جای بسیار تأسف دارد که اگر اعتبار ندارید، گوش شنوا که برای شنیدن درد و دل مردم دارید.

مصطفی خدابخشی تصریح کرد: نمی‌دانم با گلایه مردم از این وضعیت چه کنیم، واقعاً پاسخ قانع‌کننده‌ای وجود ندارد، مردم انتظار دارند حالا که منطقه آلوده شده و دود آن به چشم مردم می‌رود، لااقل جاده مسیر حمل زباله به انجیلسی که از روستا می‌گذرد را تعریض و تجدید آسفالت کنند.

وی خاطرنشان کرد: حال که آب‌های منطقه را با شیرابه آلوده کردند، اقدام به نصب لوله‌گذاری از مرکز تصفیه‌خانه شهرهای گروه الف کنند نه اینکه شعار دهند تا شاهد این همه معضل پوستی نباشیم و این توقع زیادی نیست.

* سگ‌های ولگرد رهاشده در منطقه

دهیار درازکلا با انتقاد از شهرداری بابل که منطقه بابلکنار را با سطل زباله اشتباه گرفته است، گفت: شهرداری بابل اقدام به جمع‌آوری سگ‌های ولگرد شهر کرده و آنها را در منطقه ما رها می‌کند اما غافل از این امر مهم است که حیوانات قدرت تشخیص بالایی دارند و به‌خوبی از خطرات انجیلسی آگاه هستند لذا به محض رها شدن، به داخل روستا هجوم آورده و منطقه را دچار آلودگی می‌کنند.

وی یادآور شد: کودکان دبستانی که با ترس و واهمه به مدارس می‌روند و هر لحظه با خطر حمله این سگ‌ها که گاهاً نیز دچار بیماری‌های پوستی و خطرناک هستند مواجهند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :