آخرین عناوین

چهارشنبه 17 بهمن 1397-13:53 کد خبر:65665

خبرگزاری فارس گزارش می دهد:

از تالاب مصنوعی آلوده‌ تا تالاب طبیعی متروکه/نگاه غیرمنصفانه گردشگری!

شهرداری بابل برای اینکه مکان گردشگری فراهم کند تالابی مصنوعی احداث کرده که مردم از آن بهره‌مند شوند ولی در مقابل تمام فاضلاب‌ها راهی این تالاب شده که می‌تواند ضررهای جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد.


خزرتیترخبر: نقش مهم تالاب‌ها را در دنیای امروز نمی‌توان انکار کرد؛ چراکه زندگی نسل آینده به رفتار امروز ما با تالاب‌ها بستگی دارد.

سهم شهرستان بابل از تالاب‌ها در استان مازندران 176 تالاب بوده که شهرداری بابل برای اینکه مکان گردشگری فراهم کند تالابی مصنوعی احداث کرده که مردم بتوانند از این فرصت بهره‌مند شوند ولی در مقابل تمام فاضلاب‌ها راهی این تالاب شده که نه تنها سودی برای مردم ندارد می‌تواند در مواردی ضررهای جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد.

در مقابل این تالاب، تالاب‌های طبیعی بسیاری در این شهرستان وجود داشته که قابلیت معرفی به مردم را دارد.

نکته مهم این است که اهمیت تالاب‌ها در دنیای امروز بر هیچ کسی پوشیده نیست که لازم است هم مردم و هم مسئولان در این زمینه برنامه‌ریزی جدی داشته باشند تا تالاب‌ها بتوانند همانند گذشته کارکردهای زیست‌محیطی خود را همراه داشته باشند.

مدیرگروه پژوهشی مدیریت محیط زیست و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: در واقع باید گفت ما انسان‌ها با تالاب‌ها زنده‌ هستیم و تالاب‌ها مانند جنگل‌ها و رودخانه‌ها مکان‌های بسیار مهم و مقدسی هستند؛ درحقیقت منابع طبیعی اعم از دریا، رودخانه، جنگل و سایر باید تقدس داشته باشد و ما برای نگهداری از ان متعهد باشیم؛ به این دلیل که امانت دار نسل آینده هستیم که قرار است از این منابع استفاده کنند.

همایون خوشروان گفت: بررسی‌های انجام شده روی آناتومی و فیزیولوژی حاکم بر تالاب نیلوفر بابل نشان می‌دهد که چالش های زیست‌محیطی در این ناحیه وجود دارد و این موضوع موجب نگرانی است.

مدیر گروه پژوهشی مدیریت محیط زیست و وزارت علوم بیان کرد: شاید تصور هر فرد از تالاب موقعیتی خوب است تا از زیبایی لذت برده، ولی درحال حاضر این تالاب مخزن فاضلاب است که دارای آبی بسیار آلوده است.

خوشروان با اشاره به نقش مهم تالاب‌ها در اکوسیستم شهری، بحث گردشگری، مکانی برای زندگی گونه‌های جانوری و گیاهی، گفت: باید به تالاب‌ها به‌عنوان ارمغان ژنتیک و ذخیره‌گاه زیستی توجه کرده و کارکرد تالاب در تولید اکسیژن استفاده مطلوب کنیم و در ذخیره کربن با توجه به گرمایش کره زمین که یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های قرن بیست‌ و یکم محسوب می‌شود از تالاب‌ها و گیاهان آبزی برای تثبیت کربن استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه براساس بررسی‌ها در شهرستان بابل ۱۷۶ تالاب داریم که برای ما بسیار مهم است، افزود:این درحالی است که سهم شهر نوشهر فقط یک تالاب است که دلیلش به ساختار مورفولوژی سواحل جنوبی خزر برمی‌گردد و به همین دلیل بابل، شهر تالاب‌ها نامیده می‌شد.

مدیر گروه پژوهشی مدیریت محیط زیست و وزارت علوم تصریح کرد: کاربری‌های مسکونی را در پیرامون تالاب ها توسعه دادیم و شکل و ساختار طبیعی آنها را تغییر دادیم درحالی‌که تالاب‌ها می‌توانند منابع زیستی غنی و دارای ارزش اقتصادی بالا باشند.

خوشروان بیان کرد: تالاب نیلوفر آبی از روان آب‌های منشعب از رودخانه بابل‌رود تغذیه می‌کند.

وی یادآور شد: براساس دستورالعمل تعیین حد بستر و حریم تالاب‌ها توسط  وزارت نیرو فاصله ۱۵۰ متر تعریف شده به این معنا که باید در این فاصله هیچ‌گونه ساخت و سازی صورت نگیرد؛ درصورتی که در ناحیه غربی تالاب نیلوفر بابل ساخت‌وساز به شکل توسعه یافته‌ای رونق دارد.

مدیر گروه پژوهشی مدیریت محیط زیست و وزارت علوم بیان کرد: موضوع نگران‌کننده دیگر این است که در فصل کشت سموم و کودهای شیمیایی وارد تالاب می شود به‌ طوری‌ که آب این تالاب بسیار تیره و آلوده است و همین موجب وجود حشرات ناقل بیماری شده و اگر کودکان به آب این تالاب دست بزنند تهدیدی جدی برای سلامت پوست آنها محسوب می‌شود.

وی اظهار کرد: در چنین شرایطی باید درنظر داشت که نرخ بیماری های عفونی افزایش یابد.

مدیر گروه پژوهشی مدیریت محیط زیست و وزارت علوم تصریح کرد: خیلی جالب است در چنین محیطی کانون گردشگری تعبیه شده است.

خوشروان ادامه داد: تالاب مرزن‌آباد که چندین برابر تالاب درون شهری نیلوفر بابل وسعت دارد و جاذبه گردشگری طبیعی بسیار ارزشمندی است، از آنجا می توان به تماشای قله دماوند نشست و ساعت‌ها پیاده‌روی کرد.

وی با اشاره به اینکه این تالاب متروکه است حتی پسماندهای ساختمانی در این منطقه رها می‌شود، اظهار کرد: مکان دسترسی به این تالاب جاده خاکی بوده که سؤال این است با توجه به شرایط و همچنین وسعت این تالاب چرا مسئولان شهری بابل برای این مکان برنامه‌ریزی تفرجگاهی نکرده‌اند.

مدیرگروه پژوهشی مدیریت محیط زیست و وزارت علوم با تاکید بر اینکه مسئولان باید برای حفاظت از نسل بشر به حفاظت از تالاب‌ها توجه کنند، خاطرنشان کرد: نقش سمن‌های زیست‌محیطی برای ارتقای سطح آگاهی مردم بسیار مهم است.

یک صیاد بومی در این‌باره اظهار کرد: تمام فاضلاب‌های خانگی روانه تالاب نیلوفر آبی می‌شوند که با توجه به این معضل نگرانی‌های بسیاری در ارتباط با پرندگان و ماهی این تالاب وجود دارد.

وی افزود: متاسفانه برخی از ماهی‌های این تالاب بوی لجن می‌دهد چراکه فاضلاب به ‌صورت مستقیم وارد تالاب می‌شود.

این صیاد مازندرانی اضافه کرد: درخواست ما از مسئولان این است که نگذارند پسآب شهری مستقیماً وارد این تالاب شود.

وی با تأکید بر اینکه نباید اجازه دهیم آب آلوده وارد تالاب شود، خاطرنشان کرد: مسئولان با سرمایه‌گذاری باید در این زمینه فکری کنند و مردم نیز در این زمینه مشارکت کرده و تالاب و منابع طبیعی را محافظت کنند.

براساس این گزارش، نتیجه از بین رفتن تالاب‌ها را می‌توان به‌ صورت محسوس در برخی از استان‌های کشور مشاهده کرد پس بهتر است تا دیر نشده بتوانیم از این موهبت به‌عنوان فرصت نه تهدید بهره ببریم.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :