آخرین عناوین

شنبه 4 اسفند 1397-9:39 کد خبر:65982

از گلایه‌های خانواده فوت شدگان تا نواقص پروسه درمانی:

جزئیات پرونده مرگ دهمین مادر باردار مازندرانی

در حالی که دانشگاه علوم پزشکی مازندران درگیر پاسخگویی به اظهارات پزشکی قانونی در ارتباط با ۹ مورد پرونده مرگ مادر باردار در استان است، دهمین مرگ مادر باردار در نکا به‌ وقوع پیوست.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، در حالی که دانشگاه علوم پزشکی مازندران به‌صورت غیرمستقیم درگیر پاسخگویی به اظهارات پزشکی قانونی در ارتباط با ۹ مورد پرونده مرگ مادر باردار در استان مازندران است، دهمین مورد از مرگ مادر باردار بر اساس اطلاعات منتشرشده پزشکی قانونی مازندران در شهرستان نکا به‌وقوع پیوست.

مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران معتقدند که پس از بررسی‌های پزشکی قانونی می‌توانند در این ارتباط و برخوردهای قانونی اعلام نظر کنند.

در پرونده مرگ مادر باردار نکایی برخی ابهامات از نظر خانواده متوفی وجود دارد که پس از درج اظهار نظر خواهر این مادر به سراغ پزشکان و افراد دست‌اندرکار در این بخش رفتیم تا ابعاد دیگر ماجرا بررسی شود.

خانواده متوفی معتقدند که علاوه بر اشتباه، قصور پزشکی هم در پروسه درمانی رخ داده است.

هستی بهادری خواهر متوفی با انتقاد از روند درمانی در اورژانس بیمارستان گفت: پزشک اورژانس به خواهرم اعلام کرد که جواب آزمایش و اکو سالم بوده، در حالی که بیمار از درد به خود می‌پیچید.

به‌ دلیل متغیر بودن عدد فشار خون بررسی بیشتر با تجویز آزمایش در دستور کار قرار گرفت و مقرر شد تا دو ساعت بعد نسبت به دریافت جواب آزمایش اقدام کنیم، پروسه‌های درمانی در این بیمارستان به کندی پیش می‌رفت، به‌دلیل عدم تشخیص مناسب، پس از اینکه نتوانستند درد بیمار را به خوبی تشخیص دهند، زن بارداری که با درد ناحیه سمت چپ بدن مراجعه کرده را به بخش ارتوپدی ارجاع دادند، این موضوع با انتقاد  پزشک بخش ارتوپد مواجه شد و حتی حاضر به ویزیت بیمار نشد، این کشمکش‌ها زمانی اتفاق می‌افتاد که خواهرم همچنان با درد به خود می‌پیچید.

حرف ما این است که چرا وقتی که خواهرم با درد قلبی مراجعه کرد، باید به ارتوپد ارجاع داده شود؟ وقتی پزشک اورژانس نتوانست بیماری را تشخیص دهد، چرا بیمار را به مرکز با خدمات تخصصی‌تر ارجاع نداد؟

پیگیری‌های درمانی خواهرم غیر از بیمارستان توسط پزشک زنان و زایمان انجام می‌شد، چرا این پزشکی که خواهرم را در یکی از مراکز درمانی خصوصی بستری کرد، نسبت به بیماری زمینه‌ای که در حال حاضر پس از مرگش مشخص شد، هشدار نداد.

پزشک معالج خواهر من، پس از مرگش علت فوت را ایست قلبی اعلام کرد، حرف ما این است که چرا پزشک خانواده شهری بیمار و پزشک متخصصی که مسؤولیت درمانی را برعهده دارند، این‌طور مواقع نباید پاسخگو باشند؟

وقتی خواهر من با دستور پزشک متخصص زنان و زایمان در بیمارستان بستری شد، فشار خون و مشکلی در رگ آئورتش که این روزها دستاویز برای اعلام مرگ خواهرم شده را تذکر نداد؟

* اظهارات رئیس بیمارستان نکا

با دریافت دغدغه‌های خانواده متوفی به سراغ محمد اکبرنژاد رئیس بیمارستان امام حسین(ع) نکا رفتیم.

رئیس بیمارستان نکا به پروسه درمانی بیمار اشاره کرد و گفت: اقدامات کنترلی قلبی بیمار طی دو مرتبه انجام شد، امکان تشخیص رگ پارگی آئورت که در حال حاضر به‌صورت غیرمستقیم توسط پزشکی قانونی مطرح می‌شود، در مرکز درمانی مانند نکا امکان‌پذیر نبود.

* توپ تشخیص دیر هنگام در زمین پزشک خانواده شهری و پزشک متخصص

وی در پاسخ به این سؤوال که وقتی بیمار همچنان از درد می‌نالید، چرا به مرکز مجهزتر ارجاع داده نشد؟ گفت: در بررسی آنزیم و نوار  قلبی بیمار مشکلی دیده نشد، پارگی رگ آئورت، بیماری بسیار نادری است که بین هر ۱۵۰ میلیون نفر شاید یک خانم دچار این بیماری شود.

اکبرنژاد معتقد است که بیماری ضعف جداره آئورت که بعداً منجر به پارگی رگ شده، باید قبل از این که بیمار در مرحله حاد و اورژانسی قرار بگیرد، تشخیص داده می‌شد!

* تجویز از راه دور پزشک متخصص زنان زایمان

وی در پاسخ به این سؤال که چرا بیمار زمانی که با درد مراجعه کرده، به‌صورت نامناسب در بمیارستان مورد پذیرش قرار گرفته است، به مشاوره‌ای که پزشک معالجش به‌صورت تلفنی به بیمار می‌داد اشاره کرد و ادامه داد: در حین پروسه درمانی بیمار حالش خوب بود و حتی قرص فشاری که از پزشک زنان و زایمان تحت نظرش دریافت کرد را مصرف کرده بود؛ با پزشک تحت نظرش درباره پیگیری پروسه درمانی صحبت‌هایی کرده بود و حتی پزشکش اعلام کرد که داروهایی که در بیمارستان تجویز می‌شود را مصرف نکند.

* بی‌اطلاعی مرکز آنکال واحد سلامت و خانواده مادران باردار نکا

در مراکز بهداشت هر شهرستان واحدی به نام رسیدگی به وضعیت مادران پرخطر وجود دارد که هر مادر باردار پرخطر بلافاصله با مراجعه به بیمارستان‌ها باید این مرکز در جریان قرار گیرد و حتی کارشناسی به‌صورت آنکال حقوق ماهیانه دریافت می‌کند که حساسیت ویژه‌ای نسبت به وضعیت مادران پرخطر داشته باشد، ظاهراً در ارتباط با این بیمار این ارتباط زمانی برقرار شده که افسانه بهادری به بخش احیا منتقل شد.

مسئول واحد سلامت خانواده و مادران نکا در پاسخ به این سئوال که چه زمانی در جریان وضعیت مرگ این مادر باردار قرار گرفت، گفت: در انتهای شب و زمانی که بیمار به سی‌پی‌آر ارجاع داده شد، بنده در جریان امر قرار گرفتم.

زهرا اسدی یادآور شد: بیمار در بدو ورود جز مادران پرخطر نبود، پس دلیلی برای ارتباط با بنده وجود نداشت.

* چرا در لیست مادران پرخطر قرار نگرفت؟

نکته ابهام‌آمیز این مسئله این است که این خانم به دلیل فشار بالا در یکی از مراکز درمانی بستری شد، چرا در لیست مادران پرخطر قرار نگرفت؟

* به‌راحتی از کنار مرگ این مادر نمی‌گذرند

رئیس شبکه بهداشت نکا درباره علت مرگ و اقداماتی که در این مرکز انجام شده، با اعلام اینکه علت مرگ در پزشکی قانونی در دست بررسی است، گفت: موضوع به‌صورت شفاهی در اختیار ما قرار گرفت ولی چون مدرک قانونی در اختیار نداریم، در حال حاضر نمی‌توانیم در این باره اظهار نظر کنیم.

علیرضا خانجانی یادآور شد: پس از بررسی اظهارات پزشکی قانونی موارد مطرح‌شده را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهیم.

وی بررسی بیشتر درباره مرگ مادر باردار نکایی را بررسی پروسه‌های درمانی در کمیته مرگ مادران باردار اعلام کرد و افزود: در این کمیته روی تک تک اقدامات بررسی انجام شده و به‌راحتی از کنار مرگ این مادر نمی‌گذرند.

* ابراز هم‌دردی با خانواده متوفی و پذیرش نقدها

رئیس شبکه بهداشت نکا با اعلام اینکه ما هم از این موضوع به‌شدت ناراحت و نگران هستیم، یادآور شد: علت مرگ باید بررسی شود، اگر روند ما ایراد دارد، باید به‌دنبال اصلاح باشیم و اگر خدای ناکرده تخلفی انجام شده، باید پاسخگو باشند.

این مسئول با تکرار اقدامات انجام‌شده در بیمارستان بر روی بیمار یادآور شد: بیمار دو مرتبه تحت بررسی‌ها و معاینات قلبی قرار گرفت.

* حساسیت‌های دانشگاه علوم پزشکی

خانجانی در پاسخ به این سؤال که پزشک آنکال بیمارستان با تأخیر بر بالین بیمار حاضر شد، اضافه کرد: زمان حضور پزشک بر بالین بیمار ثبت می‌شود، تایمکس ورود و خروج مورد بررسی قرار می‌گیرد، حتی تلفن‌های ما ضبط می‌شود و قوانین سخت‌گیرانه‌ای در ارتباط با این موارد وجود دارد، این موضوع در کمیته مرگ به‌صورت تخصصی بررسی می‌شود.

وی یادآور شد: هر نوع کم‌کاری که در علت نهایی مرگ اثرگذار باشد، قابل رسیدگی است و اگر تخلفی در این ارتباط انجام شده باید افراد پاسخ بدهند، مثلاً اگر پزشک نیم‌ساعت زودتر بر بالین بیمار حاضر می‌شد، آیا می‌توانست جلوی مرگ را بگیرد؟

رئیس شبکه بهداشت نکا خاطرنشان کرد: در بررسی‌ها باید این موارد هم در نظر گرفته شود.

* پارگی رگ آئورت چگونه اتفاق می‌افتد؟

یک فوق تخصص جراحی قلب و عروق درباره اینکه پارگی رگ آئورت در چه صورتی ایجاد می‌شود، اظهار کرد: دو دلیل عمده در این ارتباط وجود دارد، اولی ضعف جدار آئورت که ناشی از یکسری بیماری‌ها بافت هم‌بند و یا بیماری‌های درون‌زاد به عبارتی بیماری‌هایی که باعث می‌شود بافت همبندی بدن تاب و تحمل در برابر فشار را نداشته باشد.

سیروس اردلانی اضافه کرد: دسته دوم به‌دلیل فشار خون ایجاد می‌شود، هر موقع فشار خون افزایش پیدا کرد، ممکن است هر جایی از رگ که ضعف بیشتری وجود داشته را پاره کند و خون به بیرون رگ یا در لابه‌لای لایه‌های رگ پیشرفت کند.

وی یادآور شد: فشار خون به‌دلیل مشکلات زندگی ممکن است ایجاد شود.

فوق تخصص جراحی قلب و عروق در پاسخ به این سؤال که ضعف جداره آئورت از قبل قابل تشخیص نیست؟ گفت: مواردی که ناشی از افزایش فشار خون است، خیلی قابل تشخیص نیست، فشار خون قاتل خاموش است.

اردلانی ادامه داد: فشار خون وقتی افزایش پیدا کرد، ممکن است رگ داخل مغز، چشم و در رگ اصلی قلب ایجاد شود که در زمان پاره شدن رگ اصلی خون‌رسانی، بیمار دچار درد می‌شود که این درد با سکته قلبی اشتباه شده، در مواردی این درد با سکته قلبی اشتباه تشخیص داده می‌شود و برخی مواقع هم افراد فکر می‌کنند که دچار ذات‌الریه و یا در بحث گوارش دچار مشکل شده‌اند.

وی یادآور شد: تشخیص افتراقی داشته ولی زمانی که رگ پاره می‌شود، فرصت زیادی به بیمار و درمان‌گر نمی‌دهد، زمانی که فشار خون افزایش پیدا کرده عملاً زمان زیادی برای جبران وجود ندارد.

فوق تخصص جراحی قلب و عروق در ارتباط با مرگ مادر باردار نکایی گفت: اطلاعاتی دارم که ایشان فشار خون بالایی داشتند.

اردلانی در پاسخ به این سؤال که این بیمار از ساعت حدود ۱۹ به مرکز درمانی امام حسین(ع) نکا مراجعه کرده، با توجه به پارگی رگ آئورت ناشی از فشار خون آیا امکان نجات جان بیمار وجود داشت؟ پاسخ داد: در دایسکشن میزان مرگ و میر بسیار بالاست، به ازای هر یک ساعت یک درصد و در طی ۴۸ ساعت ۴۸ درصد از بین می‌روند، دردش به‌شدت تشخیص افتراقی داشته، با مشکلات قلبی دارد از طرفی خود دایسکشن هم می‌تواند مشکلات قلبی ایجاد کند به این صورت زمانی که رگ لایه‌ به لایه خون در جدارش پیشرفت کند، می‌تواند به سمت خود قلب و رگ‌های خونریزی‌کننده قلب را تحت فشار گذشته و در نتیجه به‌صورت سکته قلبی خودش را نشان داده و یا اینکه به دور قلب ریخته و یا خون دور قلب را گرفته و امکان درمان وجود ندارد.

وی تصریح کرد: با نوار قلب امکان تشخیص افتراقی وجود نداشته، تنها شانسی که بیمار ممکن است داشته باشد بیمار با روش اکو و با حساسیت بالا موضوع مورد رسیدگی قرار گیرد، تشخیص در مرحله اول چندان زیاد نیست، امکان ظن بالینی باید زیاد بوده و احتمال عدم تشخیص زیاد بود و از همه بدتر اینکه میزان مرگ و میر هم بالاست و حتی در جراحی هم نمی‌توان کاری برای بیمار کرد و تقریباً بیماری مهلکی بوده و در درمان چندان موفق نیستیم.

فوق تخصص جراحی قلب و عروق در پاسخ به این سؤال که این بیمار در گذشته هم در یکی از مراکز درمانی خصوصی برای اکو مراجعه کرده بود و ظاهراً تشخیص داده نشده، بیان کرد: با دستگاه‌های قدیمی برخی از مراکز خصوصی امکان تشخیص وجود ندارد، این مورد نیاز به اکومری دارد که تنها در بیمارستان فاطمه‌الزهرا(س) امکان‌پذیر بوده و اکومری همیشه در دسترس نبوده و فقط و فقط همکاران فوق تخصص اکو باید مراحل را تشخیص دهند و همکاران کاردولوژیست ما این اکو را انجام نمی‌دهند.

* افکار عمومی و دغدغه حمایت از مادران باردار

به گزارش فارس، ممکن است در بررسی‌های پزشکی قانونی بحث پارگی رگ آئورت در نهایت بنا به اظهارات مسئولان بیمارستان علت مرگ مادر باردار نکایی اعلام شود اما نواقصی که در تریاژ بیمارستان امام حسین(ع) نکا در حین ارجاع بیمار دیده شده و کمتر به آن پرداخته شده، بحث ارتباط بیمارستان با واحد آنکال مرکز بهداشت نکا که ویژه مادران باردار پرخطر بوده و یک نفر به‌صورت تمام‌وقت از حقوق و مزایای قانونی این طرح برخوردار بوده و اینکه چرا این مادر با وجود بستری شدن در مرکز درمانی بخش خصوصی به دلیل فشار بالا در لیست مادران پرخطر قرار نگرفته هم در بررسی‌های نهایی لحاظ شود.

در سال جاری دومین مورد از مرگ مادر باردار در بیمارستان امام حسین(ع) نکا ثبت شده است و با توجه به حساسیت‌های جامعه جهانی در ارتباط با مرگ مادران باردار که یکی از شاخص‌های اساسی سلامت مطرح می‌شود، مادران باردار به محض ورود به بیمارستان‌ها به صورت جدی نه روی کاغذ مورد توجه قرار گیرند.

* انتظار افکار عمومی از کمیته مرگ مادران باردار

افکار عمومی و جریان اطلاع‌رسانی قبول کردند که اشتباه پزشکی در جهان هم وجود دارد و از همین اشتباهات پزشکی دریچه‌ای به سوی درمان بسیاری از بیماری‌ها باز شده است، اما قصور و کم‌کاری به هیچ وجه قابل اغماض نیست و انتظار دارند که متولیان دانشگاه علوم پزشکی مازندران حساسیت‌های افکار عمومی در این موارد را جدی بگیرند.

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :