آخرین عناوین

چهارشنبه 8 اسفند 1397-10:44 کد خبر:66082

هردم از این باغ بری می رسد:

حل مشکل پل چشمه کیله‌تنکابن، منتظر مدیریت استاندار مازندران

اقدام شهردار تنکابن در سنگ چین کردن پل چشمه کیله تنکابن، بر حجم ترافیک این شهر افزوده و سبب نارضایتی مردم و اعتراض آنان شده است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از تیتر امروز، پل تاریخی چشمه‌کیله تنکابن در سال ۱۳۱۱ ساخته شده و به دلیل زیبایی و قدمت آن در فهرست میراث فرهنگی کشور نیز ثبت شده است.

شهرداری تنکابن با توجه به آسفالت چند لایه پل که طی سالیان متمادی صورت گرفته بود، درخواست برداشت روباره پل را به اداره میراث فرهنگی و گردشگری می‎دهد تا با برداشت آسفالت، سازۀ آن را سبک سازی کرده و سپس آن را از طریق سنگ چین برای تردد خودروها آماده کند.

ادارۀ میراث فرهنگی نیز مجوز لازم را صادر کرد، اما پس از برداشت آسفالت، برای سنگ چین پل از قلوه سنگ‌های درشت استفاده شد که در نهایت، نتیجۀ پروژه به ایجاد یک سنگ چین غیراستاندار و نادرست منتهی شد که سبب ایجاد مشکلات بسیار در تردد خودروها و ایجاد زحمت برای رانندگان، بویژه رانندگان تاکسی این مسیر شد تا آنجا که تردد تنها در حالت دنده یک خودرو ممکن بود و این موضوع سبب ایجاد ترافیک سنگین این محور گردید.

این شرایط نامناسب و ناگوار در نهایت سبب ورود شورای تأمین و دادستان شهرستان به موضوع شده و آنها خواستار رسیدگی و رفع مشکلات مردم شدند و ضمن الام مهلت یک ماهه به شهرداری تنکابن، باعث بازگشایی مسیر و برقراری ارتباط این محور شدند.

با توجه به ادامه اعتراضات نسبت به مشکلات تردد در این محور و ترافیک سنگین آن، معاون فنی استانداری نیز پس از بررسی، نامه‌ای ارسال و دادستان نیز عنوان کرد اگر این پل درست نشود، اقدام به آسفالت آن خواهد کرد.

تلاشهای شهرداری تنکابن جهت جبران مافات آغاز شد و عملیات ساب زنی و تسطیح مسیر در دستور کار قرار گرفت، اما مشکل همچنان پابرجا بود و حرکت خودروها با حالت ویبره، سبب کاهش سرعت و ترافیک سنگین شاهراه اصلی شهر تنکابن شد که علاوه بر آن برای خودورها نیز مضر بود.

براساس منابع آگاه هزینۀ انجام این طرح و عملیات بیهودۀ ساب زنی آن، حدود ۴۰۰ میلیون تومان اعلام شده که تا کنون نتیجه‌ای نداشته و شهروندان تنکابنی کماکان نسبت به مشکل این پل معترض و ناراضی هستند.

آرمان ناظری کارشناس ارشد مهندسی معدن با گرایش مکانیک سنگ و عضو نظام مهندسی معدن و انجمن تونل درباره دو پروژه سنگفرش پل چشمه کیله تنکابن و کنارگذر موقت که 24 ساعت بعد ار احداث تخریب شد، گفت: شهردار تنکابن با اعلام دریافت مجوز از دفتر فنی میراث فرهنگی و گردشگری، توجیه انجام طرح را سبک سازی سازۀ پل با برداشت آسفالت به میزان 670 تن در راستای استحکام پل اعلام کرد، اما بر خلاف گفتۀ شهردار، سنگفرش مجدد این پل با سنگ، بتن و یک لایه ارماتور و تسطیح مجدد آن با ریختن یک لایه بتن و ساب بتن، سبب سنگین تر شدن سازه شده است.

ناظری با تأکید بر اینکه اقدام عمرانی سنگفرش پل چشمه کیله سرنوشتی مانند گذر موقت دارد، افزود: متأسفانه شهردار و مجموعه مشاوران عمرانی وی با هدف تغییر پوشش عرشه روی پل و پیاده راه کردن و از دسترس ترافیکی خارج کردنِ پل چشمه کیله از آسفالت به سنگفرش با سبک سازی و برداشت آسفالت به میزان600 تن از روی پل چشمه کیله، آسیب و زیان بیشتری به پاشنه بتنی این پل زده‌اند که این تغییر پوشش عرشه پل از آسفالت به سنگفرش، غیر از توجیه سازه ای، از نظر علمی، فنی و اقتصاد مهندسی شهرداری نادرست بوده و تیم عمرانی این نهاد در طی سه ماه مرتکب اشتباه فاحش مهندسی شدند.

این کارشناس مکانیک سنگ با اشاره به اینکه وزن بیشتر پل چشمه کیله به دلیل نوع سازۀ آن به تثبیت پاشنه کمک می‌کند، خاطرنشان کرد: نیروی مخرب در این سازه جریان سیال آب در زیر آن است که به صورت افقی به پاشنه پل ضربه وارد می‌کند و راه مقابله با این نیروی مخرب در جهت تثبیت و صلب سازه و افزایش استحکام آن، این است که هر چقدر میزان جریان سیال بیشتر شود، میتوان به همان مقدار وزن را روی سازه و قوس اضافه کرد تا این فشار عمودی بر نیروی فشاری افقی سیال غلبه کند.

وی با بیان اینکه از روز اول، شهردار و تیم مشاور و همچنین عضو شورا و رئیس کمیسیون عمران تنها به دنبال سنگفرش و خارج کردن پل از دسترس ترافیکی هستند، یادآور شد: اگر دستگاه‌های نظارتی در مرحلۀ اول برخورد قاطعی با این موضوع داشتند، امروز سنگفرش پل چشمه کیله به سرنوشت کنارگذر موقت مبتلا نمی‌شد و این در شرایطی است که 80 درصد جمعیت تنکابن می‌دانستند گنگ های استفاده شده در کنارگذر موقت را آب خواهد برد، اما مهم سنگفرش پل چشمه کیله و از دسترس خارج کردن ترافیکی آن برای آقای شهردار و تیمشان است و نکتۀ مهم‌تر اینکه، شهردار تنکابن کنارگذر را تنها به این دلیل احداث کرد که بتواند پل چشمه کیله را مسدود کرده و پوشش عرشه پل را از آسفالت به سنگفرش تبدیل کند.

ناظری خطاب به شهردار تنکابن تأکید کرد: بستن قرارداد با شرکت مهندسی مشاور برای اجرای طرح جامع ترافیک قبل از تهیه طرح جامع توجیهی ندارد و مهمتر اینکه شهرداری قرارداد دیگری نیز جهت تهیه عکس هوایی و تهیه نقشه با مقیاس 500/1 بسته و در حال تهیه آن است، پس چرا منتظر آماده شدن آن برای چند ماه نمی ماند تا ابتدا طرح جامع را آغاز کرده و پس از آن، طرح ترافیکی را با توجه به نقشه های دقیق تر انجام دهد؟

وی سنگفرش پل چشمه کیله را حلقه مفقوده دانست و تصریح کرد: شهرداری از طریق طرح ترافیک هم فقط دنبال توجیه از دسترس خارج کردن پل چشمه کیله است و این کار تنها در یک صورت از نظر علمی و فنی قابلیت اجرا دارد.

این کارشناس با اشاره به سه شریان اصلی شرقی - غربی در شهر تنکابن افزود: سه پل اصلی بر روی هریک از این شریان ها وجود دارد که برای خیابان امام، پل چشمه کیله و برای خیابان فردوسی، پل میلاد و برای محور کمربندی نیز پل این محور قراردارد و مهمترین موضوع در نقاطی که این سه شریان با خیابان های شمالی و جنوبی به یکدیگر متصل هستند، این است که هیچ بار ترافیکی در شریان ها موجود نیست.

مهندس ناظری با بر شمردن نقاط پُرترافیک شهر تنکابن اعلام کرد: از بریدگی فرمانداری تا میدان امام در خیابان جمهوری، محدودۀ چراغ تقاطع خیابان خرم آباد در خیابان فردوسی شرقی و همچنین از پل جانبازان تا حداقل 200 متر بعد از چراغ راهنماییِ میدان هفت تیر در فردوسی غربی، از نقاط پیک ترافیکی شهر هستند که با این اقدام شهرداری و از دسترس خارج کردن پل چشمه کیله یک شریان اصلی شرقی-غربی درست در منطقه پیک ترافیک از دست خواهد رفت و این یعنی، یک سوم شریان اصلی شهر قطع می شود، اما هیچ پل جایگزین جهت اتصال این شریان وجود نداشته و اگر تمام بار ترافیکی این شریان در اوج ترافیک، به شریان فردوسی منتقل شود این کار هم به هیچ وجه از نظر فنی و اقتصادی توجیه ندارد.

وی در ادامه خطاب به معاونت محترم استاندار و فرماندار ویژه شهرستان تنکابن اظهار کرد: دکتر حسینی جو به عنوان بالاترین مقام سیاسی و اهرم نظارتی در شهرستان تنکابن باید در چند مورد برای مردم بصورت شفاف توضیح دهند که چرا شهردار و تیم عمرانی وی که تا کنون با 2 اشتباه فاحش و بی توجهی به نظرات تخصصی، فنی و علمی، تنها در راستای منیّت خودشان بودجه بیت المال شهر را هزینه تصمیم صد در صد اشتباه خود کردند؟

2 پروژۀ غیرقانونی و بدون مجوز یعنی احداث یک گذرموقت که نهایت 24 ساعت قابل مصرف بود و همچنین اجرای طرح غیرقانونی سنگفرش پل چشمه کیله که هنوز آثار آن مشهود است و مشخص نیست تا چه زمانی و چه مقدار دیگر باید بابت این موضوع از بیت المال مجدد هزینه شود.

آیا این موارد به معنای سخره گرفتن علم و تخصص و کار فنی و مهمتر نداشتن تجربه مدیریتی در این سطح نیست که هنوز هم ادامه دارد؟

کارشناس ارشد مهندسی معدن با گرایش مکانیک سنگ خواستار اجرای هر چه سریعتر قانون با توجه به اتفاقات اخیر شد و خاطرنشان کرد: آوردن طرح ترافیکی شهری، باز برای از دسترس خارج کردن پل چشمه کیله بازی با شعور علمی جامعه است و جایگاه علمی و تخصصی منطقه را زیر سؤال می برد؛ اینکه قبل از احداث پل چهارم بخواهید پل اصلی چشمه کیله را از دسترس ترافیکی خارج کنید، یعنی باز هزینه های چند برابری باید برای پوشش این طرح از بیت المال انجام شود، در حالیکه هدف، تنها تعویض پوشش پل و از دسترس خارج کردن ترافیکی پل بوده و متأسفانه این عملیات عمرانی باعث ضعیفتر شدن پاشنه ها و ایجاد حفره های زیاد در زیر شوت است و این موضوع بارها گفته شده که باعث ایجاد جریان هیدرولیکی معکوس شده و این به پی سازه آسیب می رساند.

مهندس ناظری حذف وزن بار فشاری و گذاشتن مجدد بار وزنی روی سازه را عامل ایجاد تنش در قسمت های آسیب دیده سازه عنوان کرد و افزود: در ضلع غربی و شرقی پل(دو قوس انتهایی) این تغییر بار مستقیماً بر میزان تخلخل و پوکی که دو عامل اصلی تخریبی سازه است، تأثیر گذاشته و زمانی که اعمال بار عمودی که متکی بر نیروی وزن بوده را با برداشت آسفالت کم کرده‌اند، صلبیت و استحکام سازه کاهش یافته و خلل و فرج شکستگی ها نسبت به قبل بیشتر شده است.

وی با اشاره به اینکه هیچ اقدامی جهت ترمیم پاشنه و برید که اعتبار استانی مصوب برای آن مصوب و تخصیص داده شده، انجام نگرفته، خاطرنشان کرد: مجدداً همان بار روی سازه قرار گرفته که هر بارگذاری در روی سازه ای باید بعد از تحکیم و ترمیم پاشنه انجام شود، اما متأسفانه شهرداری بدون اینکار، مجدداً بار را به سازه وارد کرد که باز هم از استحکام سازه کاسته شده است و به این علت، معتقدم طرح مهندسی محاسبات معکوس انجام شده، چون تمام کارها معکوس انجام گرفته و امروز هم پیگیر طرح توجیهی ترافیکی برای از دسترس خارج کردن پل چشمه کیله هستند تا آن را تهیه کنند که مطمئن هستم مانند همین دو پروژه خواهد شد.

این کارشناس دادن زمان یک ماه جهت اصلاح مسیر را تنها سبب افزایش و تحمیل هزینه های بیشتر به این پروژه دانست و تصریح کرد: شهردار تنکابن برای از دسترس خارج کردن پل، اقدام به توجیه ترافیکی خواهند کرد، اما هیچ تحصیل کرده ترافیکی و شهرسازی از نظر فنی تا قبل از احداث پل چهارم شریان اصلی پل چشمه کیله را از دسترس ترافیکی خارج نمی کند، مگر شهرداری تنکابن که در چند مورد تا کنون رکوردهای عجیبی از خود ثبت کرده و باید توجه داشت که موارد فنی در مورد بحث سبک سازی سازه پل با برداشت آسفالت، با توجه به محاسبات شهردار نادرست است و میزان تناژ سنگفرش که مجدد روی پل قرارگرفته با محاسبۀ طول و عرض ثابت و تغییر در ضخامت و وزن مخصوص مواد بکار رفته تفاوتی نداشته است.

وی با اشاره به اینکه در مورد اجرای طرح کنارگذر حتی مردم عادی نیز می دانستند آب آن را خواهد برد، تأکید کرد: در این مورد اصلاً نیاز به بحث فنی نیست، چراکه قراردادن چند گنگ بتنی و دپوی مصالح رودخانه‎ای در طرفین که حتی آب در حالت عادی هم برای عبور از گنگ ها یا ارک های بتنی مشکل داشت، کار کاملاً غیرکارشناسی و اشتباهی بود و نتیجه هم آن شد که کنارگذر در کمتر 24 ساعت تخریب شد و دوام نیاورد.

ناظری با طرح چند پرسش از مقامات ذیصلاح گفت: آیا کمیته انطباق فرمانداری شهرستان تنکابن یا کمیسیون عمران شهرستان و همچنین شورای ترافیکی شهرستان یا دفتر فنی استانداری و دفتر فنی میراث فرهنگی و گردشگری تهران و ... مجوز شروع کار با روش اجرایی موجود را صادر کرده اند؟

حال با توجه به مخالفت بعضی از اعضای شورا شهر در مصوبه، چه کسی پاسخگوی هزینه های انجام شده در 2 پروژه فوق از پول بیت المال است که هنوز با گذشت چندماه و هزینۀ 400 میلیون تومانی، پل قابلیت تردد عادی را ندارد و این افراد باید از نظر توجیه عملکرد عمرانی انجام شده، پاسخگو باشند؟

این کارشناس در پایان با توجه به موارد ذکر شده و تعیین مهلت مشخص شده توسط شورای تأمین شهرستان تنکابن خاطرنشان کرد: شورای تأمین شهرستان نهایت یک ماه وقت به شهردار داده بود که تکلیف مشخص شود و هنوز هم تکلیف نهایی مشخص نشده و هر روز یک هزینه دیگر در رابطه با توجیه کار قبلی از پول بیت المال انجام می شود و مشکل ترافیکی و نارضایتی عمومی زیادی نیز ایجاد شده، اما لازم است یک تکلیف نهایی در رابطه با پروژه فوق و همچنین برخورد در چارچوب قانون صورت گیرد تا دیگر شاهد تکرار این موارد در شهرستان و استان و کشور نباشیم که با طرح های غیرقانونی و غیرعلمی پول بیت المال را هزینه می‌کنند.

با توجه به اینکه شهرستان‌های غرب استان مازندران به دلیل گردشگرپذیر بودن و پذیرایی از مسافران در روزهای پایانی هفته و تعطیلات، دچار مشکلات عدیدۀ ترافیک و تردد هستند، اقدام شهردار تنکابن در سنگ چین کردن پل چشمه کیله تنکابن، بر حجم این ترافیک افزوده و سبب نارضایتی مردم و اعتراض آنان شده است.

این در حالیست که مدیریت شهری هیچ اقدامی انجام نداده و امیدواریم استاندار مازندران بتواند با مدیریت درست، مشکلات مردم تنکابن را حل کند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :