آخرین عناوین

يکشنبه 19 مرداد 1393-21:47 کد خبر:663

ساری در حصار داربست ها و دکل ها/ کلانشهر در بن بست ترافیکی

گره کور ترافیکی، نداشتن پارکینگ، حصار بیلبوردها و دکل ها و تعدد پروژه های نیمه تمام توصیفی از وضعیت این روزهای شهری است که بتازگی کلانشهر شده است.


به گزارش خزرخبر و به نقل از مهر، شهر ساری مرکز استان مازندران که به پایتخت بهارنارنج هم شهره است برای رسیدن به افق توسعه با محدودیتها و موانعی متعددی مواجه است.

به رغم آنکه شهر ساری بتازگی کلانشهر شده است اما تا کلانشهر واقعی شدن از مشکلات زیادی رنج می برد و برخی اعضای شورای شهر ساری در میزگرد مهر رفع موانع فراروی شهر پایتخت استان را ضروری دانستند.

ارتقای رتبه شهرداری/ کلانشهر شدیم

مسعود پیری عضو شورای شهر ساری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان ارتقای رتبه شهرداری ساری به 11 گفت: بیشتر شهرداریهای کشور بجز شهرداری پایتخت که رتبه 12 دارد، سایرین دارای رتبه 11 هستند.

وی افزود: شهرداریهای مانند اصفهان، تبریز، مشهد، اهواز، شیراز حتی دارای رتبه 11 هستند و وقتی شهردار ساری از کلانشهر شدن این شهر سخن می گوید، یعنی آنکه رتبه ساری از10 به 11 ارتقاء یافته است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ساری از نظر شهرداری یک کلانشهر به شمار می رود ولی کلانشهر شدن مولفه هایی دیگری مانند جمعیت، مسافت و غیره نیز دارد و باید زیرساختهای مورد نیاز نیز فراهم شود.

این عضو شورای شهر ساری، بیان داشت: از نظر شهرداری و وزارت کشور، ساری یک کلانشهر است ولی یکسری مسائلی وجو دارد و باید مسئولان کمک کنند تا از مولفه های کلانشهر و مزایای آن بهره مند شویم.

پیری اظهار داشت: به عنوان نمونه باید از ضریب توزیع اعتبارات ملی و تقسیم منابع بیشتر بهره برداری کنیم و پیگیریهای لازم در این زمینه صورت گیرد.

ترافیک دغدغه ساری است

در عین حال، مسعود مدینه نایب رئیس شورای شهر ساری نیز، مهمترین اولویت شهر ساری را، مسائل ترافیکی بیان می کند و معتقد است، آنچه که در بودجه سالجاری دیده شد، بودجه های عمرانی شهرداری ساری است که بیشتر حوزه ساخت و ساز شهری و حل مسائل ترافیکی باید مدنظر قرار گیرد.

وی بیان داشت: جمع آوری آبهای سطحی و تملکات برای بازگشایی معابر از دیگر دغدغه های شهر ساری است و عمده طرح هایی که انجام می دهیم روی جمع آوری آبهای سطحی و ترافیکی متمرکز است.

مدینه به نقش رسانه ها اشاره کرد و گفت: رسانه ها نوعی ازمدیریت شهری به شمار می رود و اگر شهرداری را به عنوان مجموعه غیرانتفاعی عام در نظر بگیریم برای پیشبرد امور نیاز به همکاری رسانه ای دارد.

وی به شعار سالجاری اشاره کرد و گفت: برای رفع مسائل عزم ملی نیاز است که پیگیری امور نیازمند تعامل رسانه هاست.

این عضو شورای شهر گفت: وقتی بیان می شود 20 درصد تشویقات و تخفیفات برای خوش حسابی پرداخت می شود، این مسائل باید از طریق رسانه ها بیان شود.

مدینه، یادآور شد: بخش عمده ای از مشکلات ترافیکی ساری، زیرساختی نیست بلکه فرهنگی است که نیاز به تعامل رسانه ها دارد.

ضرورت ساماندهی تبلیغات

در حال حاضر تبلیغات ناماسب و ناموزون و دکل های مخابرات، ساری را به شهر دکل ها معروف و در حاصر بیلبوردها درآورده است که به اعتقاد رئیس اداره

فرهنگ و ارشاد اسلامی ساری، ساماندهی این موارد نیازمند تعامل ارشاد و شهرداری است.

سید مهدی سعیدی در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: متولی اصلی ساماندهی بیلبوردها و تبلیغات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است و برای بهبود مسائل فرهنگی جامعه یک وظیفه سنگین به دوش ماست که به کمک دستگاههای مرتبط باید به آن دست یابیم.

وی اظهار داشت: کانونهای تبلیغات زیر نظر فرهنگ و ارشاد است ولی استقرار استندها و بیلبوردها در حیطه کار شهرداری است و با توجه به اینکه بخش صنعتی شهرستان کم فروغ است، سعی کردیم ساماندهی لازم را در امر تبلیغات انجام دهیم تا ویترین شهر، جلوه گاه هنری یابد و ارشاد و شهرداری در این زمینه کار می کنند.

مشکل کمبود پارکینگ و طرح های نیمه کاره

سعید نجاریان رئیس کمیسیون بودجه شورای شهر ساری نیز، نبود پارکینگ مناسب را از مشکلات شهر ساری برشمرد و گفت: نیاز است تا مرکز استان از پارکینگ مناسب برخوردار باشد.

وی افزود: در حال حاضر به دلیل حجم زیاد خودروها، خیابانها و معابر شهر ساری تبدیل به پارکینگ متحرک شده است و بخشی از مشکل ناشی از آنست که تمام دستگاهها دولتی در مرکز شهر واقع شده است و حتی استانداری نیز پارکینگ برای خودروهای کارکنان ندارد.

به گفته نجاریان، تمام گره های ترافیکی ساری در جاهایی است که ادارات کل مستقر است که این ادارات، پارکینگ هم ندارند و مشکل باید توسط مسئولان استانی حل شود و دستوراتی داده شود تا ادارات کل برای پارک خودرو، پارکینگ داشه باشند.

نجاریان یادآور شد: در حال حاضر در گوشه و کنار شهر از یکسری زمین ها به عنوان پارکینگ موقت استفاده می کنیم و باید برای درمان قطعی مشکل، چاره اساسی اندیشیده شود.

وی مشکل طرح های نیمه کاره کلانشهر را از دیگر مسائل بیان کرد و گفت: به عنوان نمونه کمربندی ساری سالهاست که نیمه کاره مانده و درباره کمربندی شمالی باید گفت که این طرح، از تعهدات وزارت راه است و در چند ماه اخیر، شهرداری و شورای شهر بخشی از کار را که در تعهد وزارت راه است، انجام داده است و امیدواریم شاهد آن باشیم که تا چند ماه آینده حتی اگر شده یک لاین آن بهره برداری رسد.

به گزارش مهر، بساط دستفروشان در پیاده روها، ساخت و سازهای بی برنامه، معضل زباله، نامناسب بودن ناوگان حمل و نقل درون شهری و ... از دیگر مشکلات شهر ساری مرکز استان مازندران به شمار می رود که رفع این مسائل در گرو، هم اندیشی و همدلی بخش های مختلف است.

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :