آخرین عناوین

چهارشنبه 7 فروردين 1398-13:5 کد خبر:66575

خبرگزاری فارس گزارش می دهد:

سیل‌زدگان سیمرغ عصر یک روز تلخ در پسِ بی‌رحمی‌های آب/جهازی که سیل با خود برد

هر چه بود آمد و هر چه می‌دیدیم، دپوی زندگی‌ها روی انبوهی از گل و لای بود، نه ردی از هفت‌سین نوروزی‌شان بود، نه سفره‌ای که برای عید تدارک دیدند.


خزرتیترخبر: می‌گویند سیل که بیاید به هیچ چیزی رحم نمی‌کند و همه چیز را با خود می‌برد؛ آغاز سال ۹۸ با وقوع حادثه‌ای تلخ و ناخوشایند برای مردم  برخی از مناطق کشورمان همراه بود، سیل، این بلای طبیعی چندی پیش بی‌صدا آمد و با  آمدنش بهار مردم ایران تبدیل به خزان شد؛ در جریان آمدن این بلای ویرانگر و پا گذاشتن در ۱۹ نقطه از کشورمان از جمله گلستان، مازندران و شیراز، نه‌تنها هموطنان‌مان بخش اعظمی از زندگی و اموال خود را از دست دادند، بلکه در شهرهایی چون شیراز شاهد از دست دادن عزیزان‌شان نیز بودند که این غم بسی سخت و طاقت‌فرساست.

*عصر روز ششم

و اما عصر روز ششم فروردین به همراه عوامل مجموعه خبرگزاری به‌ منظور تهیه یک گزارش میدانی عازم چند روستای شهرستان سیمرغ شدیم، نقطه‌ای که خبرها حکایت از وخیم بودن اوضاع منطقه و مردمانش داشت.

ساعت ۲ بعدازظهر بود و باران نسبتاً شدیدی نیز می‌بارید، گرفتگی هوا و بارش تند، عمق فاجعه را دوچندان می‌کرد، فاجعه‌ای که در بدو ورود با آن مواجه شدیم، سخت و باورنکردنی بود، سیل ویرانگر به‌شدت بهار مردم را تلخ کرد.

حجم عظیم گل و لای، حرکت اتومبیل را دشوار می‌کرد، به ناچار اتومبیل را در گوشه‌ای از خیابان و انبوهی از آبگرفتگی پارک کردیم؛ شماری از اهالی روستا دور آتشی که برای گرم شدن خود مهیا کردند، گرد هم آمدند و درباره این بلای طبیعی، اضطراب ادامه‌دار شدن این وضعیت و قول‌های نامساعد مسئولان تبادل نظر می‌کردند، اظهارات اهالی به نوع خود شنیدنی بود.

*نه ردی از هفت‌سین بود، نه سفره‌ای برای عید

یکی این بلا را قهر طبیعت، عده‌ای بی‌تدبیری مسئولان و فراهم نکردن زیرساخت‌ها و باز کردن بی‌موقع سد، عنوان می‌کردند!

اما هر چه بود آمد و هر چه می‌دیدیم، دپوی زندگی‌ها روی انبوهی از گل و لای بود، نه ردی از هفت‌سین نوروزی‌شان بود، نه سفره‌ای که برای عید تدارک دیدند.

* آوار شدن جهیزیه دخترم

اهالی روستای تالارپشت مضطرب و نگران با ما درد و دل می‌کردند و ملتمسانه خواهان رساندن صدای‌شان به مراجع ذی‌ربط بودند، پدری درباره آوار شدن جهیزیه دختر دم‌بختش زیر گِل اینگونه می‌گفت: قبل از تشکیل زندگی مشترک دخترم و همسرش چند تکه از اقلام بزرگ از جمله یخچال، گاز و لباس‌شویی و ... را به انبار منزل خواهرش منتقل کردیم اما سیل آمد و همه را نابود کرد و در واقع همه کالاهایی که در این شرایط بغرنج اقتصادی و با مشقت تهیه شد، نابود شد.

*۶ تن میوه‌‌هایم را سیل با خود برد

پیرمرد دیگری که گویا شغلش بارفروشی بود و در جریان این سیل ذخایر میوه انبارش در هاله‌ای از گل و لای مدفون شد، از وضعیت پیش‌آمده بسیار اندوهگین و متأثر بود، اینگونه می‌گفت: انبار و پارکینگ منزلش محل ذخیره کردن حدود ۶ تن میوه‌ شب عید برای فروش بود که سیل ویرانگر با آمدنش همه را محو و نابود کرد.

* تعیین مبالغ ناچیز بی‌حرمتی به مردم است

در حین بازدید، نظرمان به منزلی جلب شد که دربش باز بود و همه اسباب و اثاثیه زندگی وسط حیاط دپو شده بود، البته با این صحنه در این روستا زیاد مواجه شدیم اما نمای ظاهر این ساختمان به‌گونه‌ای بود که نظرمان را جلب کرد، صاحبخانه به محض دیدن به استقبال‌مان آمد، اهل تهران بود و گویا هنگام تعطیلات به این منزل کوچک ویلایی مراجعه می‌کرد.

وی با اشاره به از بین رفتن تمام کالاها و لوازم برقی‌اش در جریان این بلای طبیعی، از مسئولانی که تنها ۲ میلیون تومان برای جبران این خسارت در اختیار مردم روستا قرار دادند، انتقاد کرد و گفت: دولت باید با برآورد کردن خسارات، لااقل بخشی از هزینه‌های از دست رفته مردم را جبران کند و مردمی که زندگی خود را از دست دادند، نیازمند توجهند و تعیین این مبلغ ناچیز در واقع بی‌حرمتی به مردم است.

وی بیان کرد: دولتمردان و مسئولان باید در این شرایط حساس به معنای واقعی کنار مردم باشند و گره کار آنان را باز کنند.

* برخی مسئولان تنها به نوت‌برداری از خسارت اکتفا کردند

اظهارات مردی که تعداد زیادی از کندوهای عسل و این منبع درآمدش در سیل از بین رفته بود نیز شنیدی و‌ قابل تأمل بود، این فرد ضمن قدردانی از تلاش شبانه‌روزی نیروهای جهادی و سپاه و بسیج که در این مدت کنار مردم سیل زده بودند حضور برخی مسئولان و‌ سر زدن آنان‌ را به تسلی و دادن سرسلامتی و فاتحه خواندن  هنگام مصیبت تشبیه کرد.

این فرد روستایی با انتقاد از سوءمدیریت‌ و بی‌تدبیری مسئولان که عامل این دست  فجایع در کشور می‌شود، بیان کرد: برخی مسئولان ارشد کشور از منطقه  بازدید کردند اما دریغا که قدرت و امکاناتی در اختیار بچه‌های بسیج قرار نمی‌دهند تا روند خدمت‌رسانی از سوی این دلسوزان تسریع داده شود.

وی با بیان اینکه برخی از دولت‌مردان اعزامی به این منطقه تنها به نوت‌برداری از خسارت اکتفا کرده و خبری از عملیاتی شدن وعده‌های آنان نیست، بیان کرد: بازدید مسئولان ارشد دردی از ما دوا نکرد و مردم را به حال خود رها کردند.

* خلق صحنه‌های همدردی مردم

در بین صحنه‌های تلخ و دردآور و هجوم انبوه سیل که حتی لوح تقدیرها، کندوی زنبور، جهیزیه عروس و انبار میوه و ... را در خود غرق و نابود کرد، خلق صحنه‌های همدردی مردم و جهادگرانی که لباس رزم پوشیده و در میدان عمل حاضر شدند نیز از آلام مردم کم می‌کرد و این دست همدردی زیبا و غیرقابل وصف بود.

تشریح اینکه در سردی و سوز سرما چگونه آب‌های راه‌یافته به منازل و حیاط را تخلیه می‌کردند، خود حدیث مفصل داشت اما اقدام جوانی که با یک جعبه ابزار به منازل سرکشی کرده و بخاری‌ها را تعمیر و راه‌اندازی می‌کرد خود جالب توجه و در خور تحسین بود.

با وجود اینکه زندگی کمی در این روستا جاری بود اما مردم برافروخته و عصبانی نبودند، مسن‌ترها پابه‌پای ما می‌آمدند و وضعیت را تشریح می‌کردند و بیشتر از همه نگران برگشت به زندگی عادی بودند که بی‌شک زمان زیادی می‌برد.

* بازدیدهای تشریفاتی دردی را دوا نمی‌کند

روستای دیگری که در جریان این سیل ویرانگر بخش اعظمی از زندگی خود را از دست داد، تعبیر متفاوتی از این بلای طبیعی داشت و بیان کرد: این سیل و سایر بلایا مانوری برای محک زدن مسئولان کشور و چگونگی رویایی آنان با بحران‌های متعدد است.

وی اظهار کرد: زندگی‌اش در جریان این سیل از بین رفته و مسئولان انتظار دارند با تزریق ۲ میلیون زندگی‌مان به حالت عادی بازگردد.

این فرد روستایی ادامه داد: برخی از مسئولان به بازدیدهای میدانی اکتفا می‌کنند در حالیکه این بازدیدها  جنبه نمایشی و تشریفاتی دارد و این حرکات دردی از مردم دوا نمی‌کند.

به گزارش فارس، سیل با همه ویرانگری‌اش آمد و بخش اعظمی از مناطق را در درگیر و خبرهای روزهای اخیر حاکی از عدم حضور مسئولان برخی از استان‌ها در پست‌های مسئولیتی خود بود که پرداختن به آن در این مقال نمی‌گنجد اما انتظار می‌رود مسئولان همانند گروه‌های بی‌ادعای جهادی، بسیج و سپاه پای کار بیایند تا مردم هر چه زودتر به زندگی عادی بازگردند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :