آخرین عناوین

يکشنبه 8 ارديبهشت 1398-15:18 کد خبر:67105

روزشماری برای پایان عملیات بازسازی مسجد جامع ساری:

حال و هوای مسجد جامع ساری با گذشت 10 ماه از حریق

عملیات بازسازی مسجد جامع ساری که از همان روزهای آغازین بعد از آتش‌سوزی شروع شد و مسئولان خبر از اتمام بازسازی این مسجد تا پایان تابستان امسال دادند.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، عملیات بازسازی مسجد جامع ساری که از همان روزهای آغازین بعد از آتش‌سوزی شروع شد با گذشت 10 ماه از پیشرفت خوبی برخوردار بوده که مسئولان خبر از اتمام بازسازی این مسجد تا پایان تابستان امسال دادند.

مسجد جامع ساری در بازار نرگسیه ساری واقع شده که در ارتباط با قدمت آن مسائلی مطرح شده، حتی داستانی مبنی بر ساخت این مسجد روی ویرانه‌های یک آتشکده وجود دارد.

ساعت ۱۹ روز پنج‌شنبه ۲۱ تیرماه شاهد بروز حادثه‌ای بودیم که قلب مردم مازندران را به درد آورد این مسجد به‌طور کلی در آتش سوخت و پس از گذشت چند روز بیشتر قسمت‌های آن تخریب شد.

مسجد جامع ساری درحالی در آتش می‌سوخت که مردم نظاره‌گر آن بودند و باتوجه به بافت قدیمی سرعت آتش خیلی زود گسترش یافت و حتی نگرانی از اینکه آتش در سطح شهرستان ساری گسترش یابد وجود داشت.

خبر سوختن مسجد جامع ساری در همان ساعات اولیه به سرعت پیچید برخی نگران بودند و برخی از روی علاقه و دوست داشتن خود را به مرکز شهر رساندند تا بتوانند اگر کاری از دست‌شان برمی‌آید انجام دهند.

 

مسجد جامع شهرستان ساری مکانی پُرخاطره برای دوستداران فرهنگی و مذهبی شهر بود ولی درحالی سوخت که مردم مرکز مازندران شاهد سوخته شدن شناسنامه شهرشان بودند.

خیلی زود عملیات بازسازی مسجد جامع شهرستان ساری آغاز که مقرر شد براساس ضوابط میراثی و بانظارت اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران باشد.

بعد از انجام بررسی‌ها مشخص شد اتصالی سیم‌های برق موجب حریق شد که این مسجدی که  متعلق به ساری و مازندران بلکه مربوط به کشور در میان شعله‌های آتش خاکستر شود که بعد از آتش‌سوزی شاهد تخریب این مکان تاریخی بودیم.

اما موضوع جالب اینکه این مسجد یکبار دیگر نیز در سال 46 در میان آتش سوخت به همین دلیل بحث استحکام‌بخشی این مکان تاریخی در دستور قرار گرفت.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران درباره آخرین وضعیت مسجد جامع ساری، اظهار کرد: عملیات بازسازی مسجد جامع از پیشرفت فیزیکی 70درصدی برخوردار است.

مهدی ایزدی افزود: بخش اصلی کار انجام شده و درحال انجام تاسیسات و زیرساخت‌ها هستیم.

 

وی با اشاره به اینکه عملیات بازسازی مسجد جامع ساری تا پایان شهریور ماه امسال ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: باتوجه به شرایط موجود به بخشی از مسجد آماده شده و بخشی دیگر نیز همزمان با بهره‌برداری مردم تا پایان شهریور ماه به اتمام خواهد رسید.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با بیان اینکه بازسازی مسجد جامع ساری 11 میلیاد تومان هزینه دربرداشت، خاطرنشان کرد: باتوجه به شرایط خاص مسجد انتظار داریم با کمک مسئولان در حوزه اعتبارات جدی‌تری ورود پیدا کنند تا این پروژه هرچه زودتر به بهره‌برداری برسد.

 

گفتنی است، این مسجد در تاریخ هشتم اسفند ماه سال ۱۳۷۷ با شماره ثبت ۲۲۷۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و بنای کنونی مسجد جامع ساری حاصل بازسازی‌های مکرر در دوره‌های قاجار و پهلوی است.

براساس این گزارش، درحال حاضر کسبه اطراف مسجد جامع و همچنین مردم مرکز مازندران چشم انتظار این هستند هرچه زودتر درب‌های مسجد همان گذشته گشوده و این مسجد در اختیار مردم قرار گیرد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :