آخرین عناوین

دوشنبه 23 ارديبهشت 1398-12:27 کد خبر:67400

۳۰ درصد افراد بالای ۱۸ سال دچار فشار خون هستند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران از فشار خون به عنوان کشنده خاموش یاد کرد و گفت: تقریبا ۳۰ درصد افراد بالای ۱۸ سال به این بیماری دچار هستند.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، فرزاد گوهردهی پیش ازظهر دوشنبه در نشست بارش افکار رسانه‌ای برای اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشارخون، گفت: رویکرد وزارت بهداشت با اولویت پیشگیری است و طرح بسیج ملی کنترل فشارخون نیز در همین راستا در کشور برگزار می‌شود.

وی فشارخون را یکی از معضلات جامعه را دانست و بیان کرد: با اقدامات انجام شده در سال‌های گذشته نقشه بار بیماری‌ها از بیماری‌های واگیردار به بیماری‌های غیر واگیر تغییر پیدا کرده است.

گوهردهی با بیان اینکه باید برنامه ریزی های لازم برای کاهش بار بیماری‌های غیرواگیر صورت گیرد، افزود: هدف از اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون، مدیریت عوامل اصلی خطر بروز فشار خون بالا و همچنین شناسایی و کنترل و درمان مبتلایان به فشار خون بالا می‌باشد.

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه این طرح از تاریخ ۲۷ اردیبهشت ماه الی ۱۵ تیرماه در سراسر کشور برگزار می‌شود، گفت: فشار خون بالا حدود ۱ میلیارد و ۱۳۰ میلیون نفر از مردم جهان را تحت تأثیر قرار داده است.

وی شیوع فشار خون در دنیا را ۳۰ درصد دانست و بیان کرد: ۲۸ درصد خانم‌ها و ۲۵ درصد آقایان در دنیا به فشار خون مبتلا هستند و در ایران نیز فشار خون بالا مهمترین عامل خطر مرگ و میر و ناتوانی محسوب می‌شود و در طی ۲۵ سال گذشته حدود ۴۰ درصد رشد داشته است.

گوهردهی فشارخون را کشنده خاموش دانست و افزود: در کشورما حدود ۱۵ میلیون نفر به فشار خون مبتلا هستند و تقریباً ۳۰ درصد افراد بالای ۱۸ سال به فشار خون بالا مبتلا بوده که سهم زنان از این میان بیشتر است و حدود ۲۸ درصد خانم‌ها را شامل می‌شود.

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه بر اساس شواهد علمی تنها در ۲۰ درصد افراد مبتلا به این بیماری، فشار خون کنترل شده است، گفت: ۸۰ درصد افراد از بیماری خود اطلاع ندارند و یا نتوانستند آن را کنترل کنند.

وی با بیان اینکه ستاد طرح بسیج ملی کنترل فشار خون در وزارتخانه تشکیل شده است، افزود: در استان و شهرستان‌ها نیز این کمیته تشکیل و برنامه ریزی های لازم انجام شده است.

گوهردهی شعار امسال طرح بسیج ملی کنترل فشار خون را "فشارخون، بدانیم و اقدام کنیم" دانست و ادامه داد: در این طرح فشار خون افراد بین ۳۰ تا ۷۰ سال اندازه گیری، شناسایی و کنترل می‌شود.

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی مازندران، بیان کرد: در استان مازندران با اجرای طرح پزشک خانواده پتانسیل شناسایی و کنترل و درمان فشار خون بالا وجود داشته و در حال انجام نیز هست.

وی در پایان از برگزاری جشنواره رسانه‌ای کنترل فشارخون در بخش‌های مختلف رسانه‌ای خبر داد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :