آخرین عناوین

جمعه 14 تير 1398-10:58 کد خبر:67788

استاندار در نشست شورای اداری خبر داد:

طرح منطقه آزاد مازندران در یک قدمی بهارستان

استاندار مازندران از رسیدن پیشنهاد سه لکه ای منطقه آزاد در استان به مرحله امضای رئیس جمهوری خبر داد و گفت که پس از این مرحله ، پیشنهاد به لایحه تبدیل شده و به مجلس شورای اسلامی برای تصویب ارائه می شود.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از ایرنا، احمد حسین زادگان روز پنجشنبه در نشست شورای اداری افزود که طرح پیشنهادی ایجاد منطقه آزاد با سه لکه که پیش از این در کارگروه تخصصی دبیرخانه مناطق آزاد کشور تصویب شده بود، بر اساس پیگیری های صورت گرفته برای امضای رییس جمهوری آماده شده است تا در قالب لایحه به مجلس برود.

وی ایجاد منطقه آزاد در استان مازندران را مطالبه عمومی با قدمت حدود سه دهه ای برشمرد و تاکید کرد: انتظار داریم این مطالبه بحق و به تاخیر افتاده مردم استان محقق شود.

آخرین بار موضوع منطقه آزاد مازندران تابستان سال گذشته حتی تا مرحله تصویب شدن در مجلس شورای اسلامی پیش رفت ولی مخالفت تعدادی از نمایندگان استان با تبدیل بندر امیرآباد به منطقه آزاد از دستور کار نهاد قانونگذاری کنار گذاشته شد.

مجلس در همان جلسه با ایجاد هشت منطقه آزاد دیگر در نقاط مختلف کشور موافقت کرده بود.

طرح ایجاد منطقه آزاد با سه لکه در مازندران با هدف کاهش مخالفت های منطقه ای و پایان دادن به ناکامی تاریخی در محقق شدن مطالبه مردمی از زمستان سال گذشته توسط استاندار بومی مازندران پس از رایزنی با افراد و گروه های صاحب نفوذ در سه منطقه غرب، مرکز و شرق استان تهیه و به جریان انداخته شد.

این طرح ابتدا به معاون اول رییس جمهوری ارائه شد و مورد موافقت قرار گرفت و سپس به دبیرخانه مناطق آزاد کشور رفت و در آنجاکه مهم ترین مرحله تخصصی است، تصویب شد.

بر اساس این طرح، برای بهره گیری سراسر استان مازندران از مزیت منطقه آزاد، سه نقطه شامل بندر امیرآباد در شرق، بندر فریدونکنار در مرکز و بندر نوشهر در غرب به صورت همزمان و مکمل هم برای راه اندازی این ساختار اقتصادی پیشنهاد شد.

منطقه آزاد به ناحیه ویژه ای در خارج از مرز گمرکی گفته می شود که تولیداتش جهت گیری صادراتی دارند، هدف اصلی ایجاد این مناطق، توسعه و رشد اقتصادی از طریق سرمایه گذاری خارجی در حوزه تولید و صادرات تبیین شد.

مازندران با در اختیار داشتن حدود ۴۰۰ کیلومتر ساحل دریای خزر، بیشترین خط ساحلی ارتباط گیری را با کشورهای حاشیه این دریا از طریق چهار بندر در اختیار دارد، این استان همچنین از طریق خط ریلی اینچه برون- آسیای میانه، امکان ارتباط گیری با اروپا را هم داراست.

تولید ۷۲ نوع محصول کشاورزی به میزان بیش از هفت میلیون تن در سال و داشتن رتبه اول تا سوم در تولید دستکم ۱۵ نوع محصول کشاورزی مزیت و قابلیت دیگری است که مازندران را به پرظرفیت ترین نقطه کشور در ایجاد منطقه آزاد تبدیل کرده است.

با توجه به اینکه مهم ترین مزیت های اقتصادی منطقه آزاد نسبت به سایر مناطق از جمله ویژه اقتصادی معافیت های مالیاتی و گاهاً گمرکی صادراتی و وارداتی، جذب سرمایه گذاری خارجی با مالکیت ۱۰۰ درصدی، افزایش درآمد ناشی از فعالیت‌های خدماتی (حمل و نقل، بارگیری و تخلیه، بانکداری، بیمه گری و توریسم) و اشتغال است، تحقق منطقه آزاد در مازندران می تواند اقتصاد این استان و کشور را متحول کند.

براساس قانون تشکیل مناطق آزاد در استان ها نیاز به مصوبه مجلس شورای اسلامی دارد و پس از تایید در شورای عالی مناطق آزاد این مصوبه برای تایید نهایی به هیات وزیران می رود و با تایید هیات وزیران در قالب لایحه ای به مجلس شورای اسلامی ارسال می شود.

حل معضل پسماند در کانون توجه

استاندار مازندران همچنین در این نشست بر ضرورت توجه همگانی به حل معضل زباله و پسماند در استان تاکید و از برخی دستگاه های دولتی به خاطر عملکرد ضعیف در این زمینه از جمله کم توجهی به طرح مازندران پاک انتقاد کرد.

طرح مازندران پاک هم با هدف کاهش معضلات ناشی از زباله و پسمان از زمستان سال گذشته توسط استاندار مطرح و اجرایی شد. بر اساس این طرح قرار است ساماندهی مشکل زباله در تمامی سطوح به صورت همزمان و با جدیت دنبال شود و تمامی دستگاههای دولتی و شبه دولتی و همچنین شوراها و دهیاری ها دخیل شوند.

حسین زادگان خطاب به مدیران دستگاه های دولتی گفت: طرح مازندران پاک متاسفانه به درستی در حال اجرا و پیگیری نشده است و بررسی های ناظران ما نشان می دهد که برخی از فرمانداران و راهداران ضعیف عمل کردند و نسبت به وظایف خود کوتاهی دارند.

وی هشدار داد: هر گونه کوتاهی درمدیریت پسمان قابل قبول نیست و به طور یقین برخورد می شود چرا که دیگر در شان مردم و مسافران مازندران نیست که پسماند، استان را دچار چالش کند.

نماینده عالی دولت در مازندران گفت: مازندران دیگر ظرفیت بی توجهی به مدیریت پسماند را ندارد و شخص رئیس جمهوری نیز حمایت های ویژه ای در مدیریت حل پسمان استان های شمالی دارد.

وی توضیح داد: اکنون چندین طرح برای تامین اعتبار مدیریت پسماند در دست اجراست و تخصیص نیمی از هزار میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده در بودجه امسال به استان های شمالی در مدیریت پسماند مورد تاکید رئیس جمهوری است.

حسین زادگان گفت: به دستور رئیس جمهوری طرح های نیروگاه زباله سوز که تولید برق می کنند، در اولویت گرفتن اعتبار قرار دارند.

ساخت نیروگاه زباله سوز در ساری و نوشهر از حدود ۱۰ سال پیش آغاز شد ولی هنوز به سرانجام نرسیده است.

براساس آمار روزانه ۳ هزار تن زباله در مازندران تولید می شود که ۱۵ درصد از این زباله مربوط به شهر ساری مرکز استان مازندران با حدود نیم میلیون نفر جمعیت است.

اصلاح یا خداحافظی، سرنوشت مدیران ضعیف

استاندار مازندران در این نشست بیشتر وقتش را به تذکر دادن به مدیران دستگاه های دولتی برای اجرای درست وظایفشان اختصاص در باره پیگیری مشکلات بخش کشاورزی، آزاد سازی حریم قانونی سواحل، پیشبرد طرح های اقتصاد مقاومتی، برنامه ریزی درست برای اوقات فراغت و دیگر مسایل مرتبط استان اختصاص داد.

حسین زادگان از شناسایی ۶ مدیرکل با عملکرد " بسیار ضعیف " خبر داد و گفت: این مدیران یا باید خود را به اهداف مورد نظر برسانند و یا باید از پستشان خداحافظی کنند.

استاندار نامی از مدیران بسیار ضعیف نبرد ولی تاکید کرد که عملکرد تمامی مدیران زیر ذره بین دستگاه های ناظر است و مهم ترین معیار سنجش هم در این زمینه حل و فصل مشکلات مردم با جدیت و بدون عذر و بهانه های کلیشه ای نبود بودجه و قانون و غیره است.

وی تاکید کرد: اینکه ساخت و ساز های غیر مجاز در برخی مناطق مانند غرب استان به مرحله فاجعه آمیز برسد و برای بومیان و روستاییان در برخورداری از زیرساخت های اولیه مانند آب و برق مشکل ایجاد کند، قابل پذیرش نیست و باید برخورد قانونی شود.

نماینده عالی دولت در مازندران نامگذاری امسال به عنوان تولید ملی را هدفمند و راهکار مقابله با تحریم ها دانست و تاکید کرد: فرمانداران موظفند مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی هر شهرستان را احصا، بررسی و آسیب شناسی کنند و نتیجه هم هر ماه باید به استانداری اعلام شود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :