آخرین عناوین

يکشنبه 3 شهريور 1398-20:13 کد خبر:69062

کارخانجات سلولزی دشمن جنگل نیستند:

نکاچوب به چرخه تولید بازگردد

معاون اول رییس جمهور در بازدید دو روز اخیر خود از شرکت نکاچوب گفت: به اندازه کافی چوب شکسته افتاده در جنگل وجود دارد و می‌توان شاهد رونق دو کارخانه صنایع چوب و کاغذ و نکا چوب باشیم.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از تیترامروز، بالاخره بعد از کش و قوس‌های فراوان بر سر برداشت یا عدم برداشت درختان شکسته افتاده یا ریشه‌کن شده توسط کارخانجات سلولزی (صنایع چوب و کاغذ مازندران و نکاچوب) معاون هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیربنایی معاون اول رییس جمهور حرف آخر را زد و در بازدید دو روز اخیر خود از شرکت نکاچوب گفت: به اندازه کافی چوب شکسته افتاده در جنگل وجود دارد می‌توان بدون اینکه به جنگل آسیبی برسد این چوب‌ها را جمع آوری کرد تا شاهد رونق دو کارخانه صنایع چوب و کاغذ و نکا چوب باشیم.

سعید شیرکوند در حاشیه این بازدید در حالی که به بی‌توجهی و کم لطفی به پتانسیل‌های مهم تولید چوب و کاغذ در مازندران اذعان داشت، اظهار کرد: شرکت چوب و کاغذ مازندران برای تولید ملی و سرمایه گذاری باید مورد استفاده قرار بگیرد، متاسفانه به هر دلیلی ما در سال‌های گذشته کمتر به این مورد توجه کردیم اما این سرمایه‌ها در یک دور باطلی افتاد و در این راستا باید تلاش مضاعفی صورت بگیرد.

وی در ادامه از ضرورت شکل‌گیری اراده‌ای محکم برای احیای این ظرفیت بی‌بدیل گفت و تصریح کرد: البته یک سری تداخل مسئولیت‌ها وجود دارد، همچنین تصمیم گیری‌هایی که نیاز به یک اراده قوی‌تری دارد که اگر شرکت‌ها بتوانند فقط چوب را تامین کنند بخش زیادی از مشکلات برطرف می‌شود.

این مقام مسئول در حالی از احیای نکاچوب و صنایع چوب و کاغذ مازندران سخن به میان آورده است که متاسفانه طی دو سال اخیر، این نکته بارها و بارها از سوی فعالان این صنعت دیرپای و به ویژه مدیران عامل و کارشناسان شاغل در این دو کارخانه قدیمی چوب و کاغذ استان، مطرح شده بود که کارخانجات سلولزی هیچگاه در طول سال‌های اخیر و با توجه به نظارت کارشناسان منابع طبیعی، درختی بدون مجوز قطع نشده بود که حالا بخواهیم صورت مسئله را با حذف این کارخانجات از چرخه تولید کشور جبران کنیم!

سخن اصلی نیز بر سر این است که مگر نه آنکه در قانون مدیریت پایدار جنگلها که از آن با عنوان طرح تنفس جنگلهای شمال نیز یاد می‌شود، صراحتا از اجازه برداشت چوب درختان شکسته افتاده جنگلهای شمال توسط مجریان طرح‌های جنگلداری گفته شده است؟!

مگر نه اینکه در طول سال‌های اخیر، شرکت‌های نکاچوب و صنایع چوب و کاغذ موظف بودند در ازای قطع هر درخت، چند درخت بکارند؟! (که البته این اتفاق نیز خوشبختانه به جد از سوی مدیران عامل این دو شرکت پیگیری می شد)

مگر نه اینکه تنها فقط شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران به رغم تمامی فراز و نشیب‌ها در طول سالیان دراز، بزرگترین شرکت این حوزه در خاورمیانه بشمار می‌رفته است؟!

پس چرا مسئولان امر به جای انتقام از گردن‌کشان و متجاوزان حریم سبز جنگلهای شمال، به پاک جان کارخانه‌های آبرودار مازندران در صنعت چوب و کاغذ افتاده و گویی همه تلاش‌شان را کردند تا یک درخت شکسته افتاده هم نصیب آنها نشود و این در حالی بود که قاچاقچیان چوب (وقتی عرصه را از وجود مجریان طرح‌های جنگلداری خالی دیدند) به راحتی و با قدرت هرچه تمام‌تر، به جان درختان جنگل‌های شمال افتاده و کرور کرور چوب‌های بخت برگشته را بار اتومبیل‌های خود کرده و بردند و البته که وقتی چیزی در جای درست خود خرج نشود اینگونه تباه و ضایع می‌شود!

اما حالا امید می‌رود با این مجوز مهم دولت که نشان از اراده‌اش برای احیای این کارخانه‌ها دارد روزهای آینده؛ روزهای بهتری برای این دو کارخانه معظم حوزه چوب و کاغذ باشد چنانچه نوری مدیر شرکت نکاچوب در حاشیه بازدید معاون (معاون اول رییس جمهور) از احیای پنج خط کارخانه گفته و با بیان اینکه این واحد تولیدی و خدماتی علاوه بر نیروهای حفاظتی نزدیک به 150 کارگر در بخش صنعت دارد که در حال حاضر برگشت به کار شده‌اند، تصریح کرد: امید است با تهاتر مطالبات و چوب‌های شکسته خط‌های دیگر را نیز راه اندازی کنیم.

وی همچنین با بیان اینکه احیای هر 5 خط کارخانه در دستور کار قرار گرفته است گفت: در حال حاضر قرار داد حفاظتی ۱۱ ماهه بسته شد و حقوق معوق کارگران بروز شده هرچند هنوز مطالباتی از سازمان جنگل ها داریم.

مدیر شرکت نکا چوب در پایان این دیدار، از برنامه ریزی تاسیس خط MDF در این واحد تولیدی نیز خبر داد و یادآور شد: یقینا با راه اندازی این خط تولیدی بخش قابل توجهی از نیاز استان تامین خواهد شد.

ما نیز همچنان برای بازگشت این دو کارخانه به دوران اوج شان دعا کرده و از خدا می‌خواهیم که به همه آنها که عزتمندی این ملک را می‌خواهند عزت می دهد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :