آخرین عناوین

شنبه 18 آبان 1398-12:44 کد خبر:69573

خبرگزاری فارس گزارش می دهد:

طلای نارنجی همچنان در حسرت صادرات

طلای نارنجی مازندران فکر آن سوی مرزها را در سر می‌پروراند و همچنان برای صادرات انتظار می‌کشد اما هنوز اقدام عملی در این زمینه صورت نگرفته و قول‌ها در حد شعار و حرف باقی مانده است.


خزرتیترخبر: فعالیت کشاورزان مربوط به زمان خاصی از سال نیست از سرمای زمستان بگیر تا گرما و عطش تابستان این کشاورزان هستند که با تلاش شبانه‌روزی در باغ‌ها و مزارع سطح استان درحال کار و تلاش هستند تا بتوانند به مزد محصول خود برسند اما همواره در این میان افرادی هستند که سعی و تلاش دارند تا تمام سودها را به جیب خود بزنند.

هر سال سوءاستفاده‌کنندگان مسائلی را پیش می‌کشند یک سال برف و مسائل جوی، یک سال فراوانی محصول و امسال بحث آفت مگس مدیترانه تا باغداران محصولات خود را به قیمت پایین‌تر البته در زمان اوج برداشت به فروش برسانند.

بحث آفت مگس مدیترانه از تابستان امسال مطرح شد و مسئولان و همچنین باغداران با تلاش سعی کردند با این آفت مقابله کنند به‌طوری‌که محصولات با کیفیتی نیز تولید شده اما موضوعی که در سال جاری با آن مواجه بودیم برخی با مطرح کردن این آفت به دنبال این بودند که ترسی را دل باغداران ایجاد کنند تا محصول خود را خیلی خود البته با قیمت پایین روانه بازار کنند البته باید گفت تا حدی موفق هم بودند به‌طوری‌که باغی که باید در دی ماه برداشت می‌شد در آبان ماه زمان اوج محصول برداشت شد.

هرچه بر تلاش باغداران افزوده می‌شود تا بتوانند محصول باکیفیت‌تری تولید در مقابل می‌بینیم که اقدامات مسئولان در ارتباط با مسائلی از جمله صادرات همچنان در حد سال‌های قبل بود و هیچ رشدی نداشته، اینکه صادرات محصولات مرکبات مازندران در چند کامیون خلاصه می‌شود به جای اینکه ببینند مشکل کار کجاست هر سال در حد شعار و حرف آن هم در فصل برداشت محصول خلاصه می‌شود و پس از آن به فراموشی سپرده می‌شود که نتیجه آن ناامیدی باغداران و کشاورزانی است که برای هر لحظه لحظه محصول خود از قد کشیدن تا به بار نشستن از شکوفه‌دهی تا تبدیل به میوه رنج کشیدند و دم برنیاوردند.

این درحالی است که طلای نارنجی مازندران فکر آن سوی مرزها را در سر می‌پروراند و همچنان برای صادرات انتظار می‌کشد اقدام عملی در این زمینه صورت نگرفته و در حد شعار و حرف باقی مانده که تمامی این مسائل به ناکامی آن خلاصه شده است.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران با اشاره به اینکه برخی از باغداران از روش‌های مبارزه با آفت مگس مدیترانه آگاه نیستند، افزود: نباید از مبارزه کردن با آفت فرار کنیم بلکه باید کنترل کنیم.

محمدرضا شعبانی باید خود باغداران به این باور رسیدند که باید مبارزه کنند، اظهار کرد: ولی در زمینه آفت مگس مدیترانه این باور آنچنان که باید وجود ندارد.

وی بیان کرد: برخی حتی از این فرصت دارند سوءاستفاده می‌کنند و عده‌ای از باغداران نیز از شایعات می‌ترسند که نتیجه اینکه همه برای فروش حمله‌ور می‌شوند.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران با تاکید بر اینکه باید به دنبال راهکار باشیم، خاطرنشان کرد: یکی از راهکارهای آگاهی و شناخت مردم نسبت به آفات و بازار و موقعیت است.

شعبانی ادامه داد: موضوع دیگر بحث صادرات بوده است که هنوز فضا برای این موضوع به وجود نیامده است و باید در این زمینه تصمیم‌گیری جدی صورت گیرد.

وی با تاکید بر پرهیز از برداشت زودهنگام مرکبات مازندران، خاطرنشان کرد: قرار نیست بار نرسیده و کال را وارد بازار کنیم به‌طوری‌که برخی نسبت به عرضه زودهنگام محصول در شهریور ماه امسال اقدام کردند که امروز تاثیرش را بر بازار گذاشت.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران با بیان اینکه نباید از آفت بترسیم،گفت: بلکه باید با روش‌های مبارزه آگاه شویم تا بتوان با این آفت مبارزه کرد.

شعبانی با اشاره به اینکه بیشترین دلیل ناکامی صادرات برداشت زودهنگام محصول بوده است، افزود: از دلایل دیگر در این زمینه حمایت کم دولت بوده که موجب شده صادرکنندگان عقب‌نشینی کنند در این صورت تولیدکننده را فلج کرده و روحیه انجام کار را از آن خواهد گرفت.

براساس این گزارش، امسال باغداران مازندران همانند سال‌های گذشته روزهای پراسترسی را پشت سر گذاشتند که امیدواریم با اقدامات خوب مسئولان از جمله تصمیم‌گیری در ارتباط با تنظیم بازار و همچنین صادرات بتوانند این مشکلات را پشت سر بگذارند.

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :