آخرین عناوین

يکشنبه 17 آذر 1398-21:23 کد خبر:69768

هشدارهای به زنان باردار برای کاهش ابتلا به آنفلوآنزا

متخصص زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: به همه خانم‌های باردار که در طی فصول شیوع آنفلوآنزا هستند واکسن این بیماری توصیه می‌شود.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، جوادیان متخصص زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه برای همه خانم‌های باردار که در طی فصول شیوع آنفلوآنزا هستند واکسن این بیماری توصیه می‌شود، گفت: تزریق واکسن در افراد با بیماری زمینه‌ای مانند دیابت،بیماری قلبی،آسم و افرادی که دارای نقص ایمنی هستند و ضروری است.

براساس این گزارش، مریم جوادیان درباره شیوع بیماری آنفلوانزا با اشاره به اینکه ویروس آنفلوآنزا A وB سبب عفونت‌های تنفسی می‌شود، گفت: علامت مهم این عفونت تب،سرفه خشک، آبریزش بینی، دردعضلانی و در موارد خاص تهوع و استفراغ، اسهال و علائم سیستمیک است که معمولاً در افراد سالم تهدید کننده حیات نیست.

وی با اشاره به اینکه زنان باردار استعداد بیشتری برای ایجاد عوارض وخیم بیماری مانند درگیری ریوی دارند، تصریح کرد: بیشترین میزان انتقال ویروس در ۴۸ ساعت اول است و این ویروس از طریق قطرات تنفسی منتقل و فرد مبتلا می‌تواند با صحبت کردن به صورت نزدیک به اطرافیان انتقال دهد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان اینکه اختلاف دمای زیاد و قرار گرفتن در سرما می‌تواند بدن را مستعد دریافت ویروس کند، اضافه کرد: عفونت شدید در یک درصد موارد می‌تواند سبب مرگ و میر مادر شود.

جوادیان با اعلام اینکه هریک تا سه سال ممکن است اپیدمی و موارد گسترده بیماری بروز کند، بیان کرد: ویروس آنفلوآنزا A سبب ناهنجاری مادرزادی در جنین نمی‌شود ولی عفونت‌های شدید مادر موجب سقط درسه ماهه اول، مرگ جنین داخل رحم و زایمان زودرس می‌شود.

این متخصص زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان اینکه تصمیم‌گیری برای تجویز داروی ضد ویروس برای درمان آنفلوآنزا یا پروفیلاکسی دارویی براساس علائم بالینی و فاکتورهای اپیدمیولوژی است، اظهار کرد: شروع درمان نباید براساس نتایج تست‌های آزمایشگاهی به تاخیر بیفتد.

جوادیان متخصص زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه برای همه خانم‌های باردار که در طی فصول شیوع آنفلوآنزا هستند واکسن این بیماری توصیه می‌شود، تصریح کرد: تزریق واکسن در افراد با بیماری زمینه‌ای مانند دیابت،بیماری قلبی،آسم و افرادی که دارای نقص ایمنی هستند و ضروری است.

وی با بیان اینکه حداقل دو هفته پس از تزریق، واکسن تاثیرات خود را در بدن خواهد گذاشت، ادامه داد: واکسن حدود ۷۰ درصد موارد از بروز بیماری بالینی پیشگیری می‌کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود: شواهدی از اثرات نامطلوب واکسن در مادر و جنین وجود ندارد و ابتلا به آنفلوآنزا در شیرخوارانی که مادران آنها واکسن این بیماری را دریافت نمودند تا ۶ ماهگی کاهش می‌یابد.

جوادیان با اشاره به اینکه شست‌وشوی مکرر دست‌ها منجر به قطع زنجیره عفونت‌های ویروسی می‌شود، گفت: شستن دست‌ها به مدت حداقل ۳۰ ثانیه هر بار با آب و مایع دستشویی یا صابون چند بار در روز، دست ندادن و روبوسی نکردن با دوستان و اطرافیان، رعایت اصول بهداشتی فردی و اجتماعی، استفاده از دستمال کاغذی برای ترشحات بینی و دهان و قرار دادن آن در کیسه زباله در بسته از راه‌های پیشگیری آنفلوآنزا است.

وی با تاکید بر اینکه کودک دارای علائم به مدت سه روز به مهدکودک و مدرسه فرستاده نشود، افزود: کسانی که مبتلا به ویروس آنفلوآنزا شدند تا ۴۸ ساعت در محل کار خود حاضر نشوند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :