آخرین عناوین

يکشنبه 26 مرداد 1393-23:41 کد خبر:707

سخنگوی شورای شهر ساری:

شورا و شهرداری در یک مسیر رکاب می زنند

سخنگوی شورای شهر ساری گفت:هر مساله ای که مربوط به مرکز استان شود از اهمیت بالایی برخوردار است.


خزرخبر- با افزایش تعداد اعضا در چهارمین دوره انتخابات شورای شهر افراد متخصصی از نسل سوم انقلاب فرصت ورود به عرصه مدیریت شهری را پیدا کرده اند.  سید محمد جعفری یکی از همین افراد است که توانسته در انتخابات خرداد سال 92 موفق به جلب اعتماد شهروندان ساروی شود.

در آستانه سالگرد استقرار شورای چهارم گفتگویی را با سید محمد جعفری سخنگو و رئیس کمیسیون طرح و برنامه شورای شهر  ترتیب داده ایم و درباره عملکرد شورا و حواشی آن پرسیده ایم.

با گذشت یک سال از عمر شورای چهارم می توانید کمی درباره بارزه های این دوره از شورای شهر توضیح بدهید؟

اگر بخواهم وارد این مبحث شوم باید به افزایش تعداد اعضای شورا از هفت نفر به سیزده نفر اشاره کنم. این افزایش نفرات زمینه ورود چهره های جدید و جوان را به پارلمان شهری بوجود آورده است. میانگین سنی اعضا پایین تر آمده و به همان نسبت شاهد ورود تعداد بیشتری از چهرهای  آکادمیک  به شورای شهر بوده ایم.اما نکته ای که در بطن ماجرا وجود دارد اشتیاقی است که به ایجاد تحول ، نو آوری و پویایی در مدیریت شهری منجر شده است .توجه به امور فرهنگی و نیازهای اجتماعی در این دوره پر رنگ تر شده است ، در شهرداری نیز معاونت فرهنگی بسیار پررنگ ظاهر شده و در ابعاد مختلف به کار فرهنگی توجه ویژه ای نموده است  دیگر صرفا نگاه تک بعدی بر شورا و شهرداری حاکم نیست و الزام فرهنگ سازی در کنار پروژه های عمرانی در دستور کار قرار گرفته است که بی شک این امر باعث تسریع در اجرای پروژه ها گردیده  و مشارکت هر چه بیشتر شهروندان را بدنبال خواهد داشت .

شورای چهارم با چالشی بزرگ بر سر موضوع انتخاب شهردار آغار بکار کرد،برخی هنوز از آثار اختلافات شکل گرفته در ابتدای شورا در درون مجموعه شورا صحبت می کنند، در این باره توضیح می دهید؟

هر مساله ای که مربوط به مرکز استان شود از اهمیت بالایی برخوردار است. طبیعتا انتخاب شهردار نیز نمی توانست در فضایی بی تفاوت صورت بگیرد اما یک بخشی از مسائلی که در آن زمان مطرح شد مولود حساسیت هایی بود که در ذهن جامعه وجود داشت.این را بپذیریم که اگر قرار باشد همه اعضای شورا چه در ساری و چه در هر شهر دیگر یک دست باشند و یک شکل  فکر کنند رشد و توسعه تا یک سقفی صورت می گیرد.یکی از فلسفه های افزایش تعداد اعضای شورای شهر مشارکت دادن بیشتر نظرات در انتخاب ها و تصمیم سازی ها بود.امروز دو معلم،یک پزشک،چند استاد دانشگاه ،چند مهندس عمران و...در مجموعه شورا فعال هستند که سابقا این تنوع وجود نداشت.چالش هایی که در تصمیم گیری ها بوجود می آید بزنگاه اتخاذ تصمیم های بهتر و اندیشه بیشتر است.در آن مقطع هم انتخاب شهردار تصمیم بزرگی بود. دغدغه همه اعضای شورا اتخاذ بهترین تصمیم بود.که خوشبختانه پس از انتخاب شهردار تمامی اعضای شورا همکاری لازم را با شهردار منتخب شورای چهارم دارند و پس از انتخابات همه ما شاهد همدلی و همصدایی در پیکره مدیریت شهری هستیم و شما وفاق کلی و همسویی مجموعه شورا و شهرداری را در عملکرد مدیریت شهری  می بینید.

طی یک سال گذشته شورای چهارم چه دستاوردهایی  داشته آورده است؟

سعی ما بر این بوده که در همه حوزه های شهری ورود جدی پیدا کنیم.پروژه های بزرگی در دست اقدام  است. میانگذر شمالی،سی متری اندرخورا،میدان ابن شهرآشوب ،پل دوم ذغالچال،هدایت آب های سطحی، احداث کارخانه زباله سوز، انتقال پادگان ساری،26 متری داراب ،شهر بازی و .... که شورا در تصمیم سازی ها نقش خود را بخوبی ایفا می نماید و شهرداری نیز با تمام قوا در حال اجرای این پروژه ها می باشد . امروز می بینیم که اعضای شورا و شهردار سعی دارند تا در مسیر خواسته ها و  نیاز های شهروندان رکاب بزنند. همین همسویی ملموس موجب رضایت شهروندان شده که افزایش مشارکت شهروندان در مدیریت شهر را به همراه داشته است.

نوع تعامل شهردار با اعضای شورای شهر چگونه است؟می گویند عبوری تنها به یک حلقه سه – چهار نفری از اعضای شورا توجه می کند.

آقای عبوری یک خصیصه بارزی که دارند این است که رفاقت و کار را از هم جدا می کنند. بارها نشان داده اند  که در تصمیم سازی ها برای شهر اهل مشورت و کار جمعی هستند.ممکن است ایشان با برخی اعضای شورای شهر ارتباط  دوستی دیرینه داشته باشند اما این را همان بیرون شورا می گذارند و وارد جلسات می شوند..کلا خصوصیاتشان  اینگونه است که در کار تعارف ندارند.اعضای شورا هم چنین باوری دارند. همه ما بصورت فردی نزد مردم و کسانی که به ما رای داده اند کارنامه ای داریم و برای پاسداشت اعتمادی که به ما شده تلاش میکنیم.نباید به برخی شایعات دامن زد. ما چهارده نفر بدنبال چشم انداز روشن تری برای ساری هستیم.نوع تعامل شهردار و اعضای شورا بر اساس منافع شهر و شهروندان تعریف شده است.شخصا تا این لحظه ندیده ام که شهردار بین اعضای شورا فرقی بگذارد . هر خواسته ای هم که ازطرف اعضای شورا بنفع شهر و شهروندان مطرح شده را با جان و دل پذیرفته است.

فکر می کنید شورای چهارم توانسته باشد تا امروز نقش نظارتی اش را بدرستی ایفا کند؟

موفقیت در هر امری نسبی است اما سوال بجایی پرسیدید.شخصا یکی  از  مشخصه هاي همکارانم در شورا را در استقلال فکری و نظری آنها می دانم.این استقلال در پیشبرد امور شرط مهمی است. مکانیسمی تعریف شده است تا در شهرداری و شورا از سرمایه های شهر و دارایی مردم حفاظت شود.تا امروز نیز حساسیت بالایی از سوی اعضای شورا و  شخص شهردار در خصوص نظارت بر همه امور وجود داشته است.

در ادامه تدوین چه برنامه هایی را برای ساری در شورا لازم می دانید؟

می دانید که اعضای شورا با رای مستقیم مردم انتخاب می شوند.این اعتماد نیازمند پاسداشت و تعالی است.جایگاه شورا بسبب این رای مستقیم جایگاه مهمی است که می باید به آن توجهی درخور صورت گیرد.مردم انتظار دارند در کنار همه اقدامات ارزشمندی که در حال انجام است از تمام منابع انسانی موجود  در شهر استفاده شود .نخبگان بسیاری در جریان انتخابات به ما رای داده اند که اکنون کنار نشسته اند اینها باید به یاری شورا بیایند و وظیفه دعوت و بهره مندی از توانمندی های ایشان  بر عهده شورای شهر است. از طرف دیگر مردم می خواهند شورا زمینه بروز قابلیت های مرکز استان را فراهم کند این مهم باید با استفاده از تعامل بین  مدیریت شهری و سازمانهای موثر و تصمیم گیر دیگر بوجود  آيد.

 به نظر شما چه عواملی باعث رضایت نسبی شهروندان از عملکرد مدیریت شهری شده است ؟

باید گفت هر کار موفقیت آمیزی که در شهر صورت گرفته و رضایت مردم را بدنبال داشته حاصل یک فرایند تلاش جمعی بوده است که از مرحله مطالعه ، مشاوره و برنامه ریزی شروع شده و با اتخاذ تصمیمات و صدور مصوبات سازنده و راهگشا ادامه یافته و با توانمندی در مدیریت اجرایی و عملکرد مطلوب شهرداری به سرانجام رسیده است.

 بدیهی است که این عملکرد به معنای رسیدن به نقطه ایده آل در مدیریت شهری مرکز استان مازندران نیست بلکه با وجود پیشرفت محسوس نهاد مدیریت شهری در کانالیزه کردن اداره امور شهر ، هنوز هم نارسایی های زیادی در این شهر وجود دارد که باید مرتفع گردد و صد البته این امر مستلزم ارتباط  مستمر و اخذ مشاوره از نخبگان و فرهیختگان شهر و هدایت هرچه بهتر و تخصصی تر شورا از طریق اعمال مدیریت مبتنی بر دانش است.

و سخن آخر ...

همه می دانیم که ساری با این قدمت تاریخی و داشتن شاخصه های بارز توسعه یافتگی ، متاسفانه در جایگاه واقعی خود به عنوان مرکز استان مازندران قرار ندارد و فتح این قله ی آرزو  میسر نمی گردد مگر با همت مضاعف و تلاش شبانه روزی یکایک مدیران شهری و مشارکت همه جانبه شهروندان .

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :