آخرین عناوین

يکشنبه 22 دی 1398-21:44 کد خبر:71043

معنای تأیید، رد و عدم احراز صلاحیت چیست؟

تأیید، رد و عدم احراز صلاحیت داوطلبان در انتخابات، هر کدام معانی خاص خود را دارند، بد نیست درباره این اصطلاحات، اطلاعاتی به‌دست آوریم.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از آوای خزر از ساری، کاندیداهای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، ظهر امروز از وضعیت خود اطلاع یافتند، در این میان برخی‌ها با تأیید صلاحیت و برخی با رد صلاحیت مواجه شدند، برای عده‌ای نیز عدم احراز صلاحیت منظور شد. تعدادی از کاندیداتوری انصراف دادند و برخی نیز نسبت به رأی صادر در دوره اجرایی هیچ شکایتی نداشتند. اکنون افرادی که توسط هیأت اجرایی تأیید شدند و هیأت نظارت بر انتخابات برای آنها رد صلاحیت زده است، مجاز به اعتراض هستند و تا 26 دی‌ماه فرصت دارند مراتب اعتراض خود را کتباً به شورای نگهبان اعلام دارند.

اما بد نیست درباره اصطلاحات زیر اطلاعات داشته باشیم:

رد صلاحیت:

به این معناست که مسئولین مربوطه علم قطعی و یقینی بر فقدان شرایط موضوع ماده ۲۸ در فرد داوطلب کسب کرده باشند که در این صورت فرد حق شرکت در انتخابات به عنوان نامزد انتخاباتی را نخواهد داشت.

 موضوع ماده 28 قانون انتخابات چیست؟

بر اساس این قانون، 7 شرط برای انتخاب‌شوندگان در هنگام ثبت‌نام قید شده که عبارتند از:

- اعتقاد و التزام عملی به اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران

- تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران

- ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه

- داشتن حداقل مدرک کارشناسی ارشد و یا معادل آن

- نداشتن سوء شهرت در حوزه انتخابیه

- سلامت جسمی در حد برخورداری از نعمت بینایی، شنوایی و گویایی

- حداقل سن 30 سال تمام و حداکثر 75 سال تمام

تأیید صلاحیت:

به این معناست که نتیجه تحقیقات انجام‌شده اثبات می‌کند که شرایط مندرج در ماده ۲۸ در فرد داوطلب متعین(ظاهر و آشکار و محقق) است و بنابراین فرد به‌واسطه تحقق شرایط، حق شرکت در رقابت‌های انتخاباتی را کسب می‌کند.

عدم احراز وجود صلاحیت:

به این معناست که ناظران باوجود انجام تحقیقات گسترده سلباً و اثباتاً نتوانسته‌اند در خصوص شرایط موضوع ماده ۲۸ علم قطعی کسب کنند. در این حالت از آنجایی که با توجه به توضیحات پیش گفته احراز صلاحیت و شایستگی افراد برای شرکت در انتخابات منوط به احراز و تعیین اوصاف مذکور در فرد است، داوطلب مذکور تأیید صلاحیت نخواهد شد.

لازم به ذکر است عدم تأیید صلاحیت افراد اگر چه ماهیتاً به منزله رد صلاحیت ایشان نخواهد بود لیکن از حیث آثار و اینکه فرد امکان شرکت در رقابت‌های انتخاباتی را نخواهد داشت، یکسان است.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :