آخرین عناوین

شنبه 3 اسفند 1398-10:59 کد خبر:74386

نتایج یازدهمین دوره انتخابات در مازندران اعلام شد:

نتایج قطعی آرای انتخابات/ زارعی و بابایی‌ کارنامی راهی بهارستان شدند

یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به اتمام رسید و نتایج انتخابات در ۹ حوزه انتخابیه مازندران مشخص شد.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از تسنیم، پس از یک هفته رقابت کاندیداها و نامزدهای متعدد انتخاب مجلس برای تصاحب 12 کرسی مجلس شورای اسلامی از استان مازندران، طیف اصولگرایان از شورای ائئلاف نیروهای انقلاب پیروز انتخابات مجلس یازدهم شدند.

علیرغم مشارکت حدود 44 درصدی مردم مازندران که به دلیل فشارهای اقتصادی وارده از سوی دولت تدبیر و امید مردم را کمتر پای صندوق‌های رای کشانده و کاهش حدود 28 درصدی را نسبت به خود نشان داده است ولی انتخابات مجلس یازدهم در همه 9 حوزه انتخابیه مازندران به صورت سالم، آرام و رقابتی و بدون حادثه امنیتی برگزار شده است.

بر اساس نتایج بدست آمده 11 نماینده از 12 منتخب مردم مازندران که قرار است هفتم خرداد 99 جای خود را به همه 12 نماینده فعلی مازندران بدهند از جریان اصولگرایی و برخی معرف شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی مازندران بوده و یک نماینده از حوزه انتخابیه نوشهر، چالوس و کلاردشت از طیف اصلاح طلبان معتدل بوده است.

از نکات جالب توجه در انتخابات مجلس یازدهم مازندران این بوده که هیچ یک از 12 نماینده فعلی مازندران، هفتم خرداد 99 جواز ورود به بهارستان را پیدا نخواهند کرد. بر اساس اتفاقات صورت گرفته سه نماینده فعلی مجلس از حوزه‌های انتخابیه ساری، آمل و نور جواز رقابت در انتخابات را از سوی شورای نگهبان اخذ نکردند.

یک نماینده فعلی بابل به نام علی نجفی خوشرودی از رقابت در انتخابات مجلس یازدهم انصراف داد، دو نماینده که برای ثبت نام به حوزه انتخابیه تهران رفته، یکی از آنان علیرغم بازگشت به ساری موفق به پیروزی نشده و نماینده دیگری از حوزه انتخابیه قائم‌شهر که با نمایندگان تهرانی در حال رقابت است شانس چندانی برای حضور در بهارستان یازدهم را نخواهد داشت.

با این اوصاف همه 9 حوزه انتخابیه مازندران، 12 نماینده جدید را از سوی مردم شهرهای مازندران به خود دیدند و امیدوار به تغییر از هفتم خرداد 99 از این منتخبان خود هستند.

با توجه به اعلام نتایج نهایی انتخابات در تمامی 9 حوزه انتخابیه مازندران، همه 12 نماینده جدید در دور اول به مجلس راه یافته و از هفتم خرداد 99 فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

از حوزه انتخابیه تنکابن که شهرستان‌های تنکابن، رامسر و عباس آباد را در خود جای داده، سید شمس الدین حسینی وزیر اقتصاد و دارایی دولت احمدی نژاد که نامزد شورای ائتلاف نیروهای انقلاب مازندران با کسب 44973 رأی به بهارستان یازدهم رسید.

حوزه انتخابیه نور و محمودآباد نیز ولی الله فرزانه کهنه کار را که از جریان اصولگرایی بوده و دارای سوابق درخشانی در استانداری مازندران با کسب 35 هزار و 347 رأی حائز اکثریت آرا دانست و روانه بهارستان یازدهم کرد.

رضا حاجی پور و علی اصغر باقرزاده به ترتیب از حوزه‌های انتخابیه آمل و بابلسر و فریدونکنار هر یک به ترتیب با 57 هزار و 951 و 30 هزار و 430 رای نیز منتخبان جدید اصولگرای مازندران شدند.

غلامرضا شریعتی اندراتی نیز که از پاسداران انقلاب اسلامی بوده و سابقه ریاست بسیج سازندگی استان را در کارنامه خود داشته و نامزد شورای ائتلاف نیروهای انقلاب بوده با کسب 57 هزار و 945 رای منتخب مردم حوزه انتخابیه بهشهر، نکا و گلوگاه شده و راهی بهارستان می‌شود.

در حوزه انتخابیه نوشهر، چالوس و کلاردشت، محمد علی محسنی بندپی برادر استاندار فعلی تهران از طیف اصلاح طلبی با کسب 24 هزار و 92 رای حائز اکثریت آرا شده و به بهارستان یازدهم راه یافت.

 حوزه انتخابیه قائم‌شهر، سوادکوه، سوادکوه شمالی، جویبار و سیمرغ در مجلس شورای اسلامی که سیاسی ترین شهر استان را شهره است توانست دو نامزد اصولگرا که یکی از طیف شورای ائتلاف نیروهای انقلاب بوده را راهی بهارستان کند، کیوان مرادیان کوچکسرایی با 61 هزار و 980 رای و کمال علیپور خنکداری که در مجلس نهم نیز نماینده این حوزه انتخابیه در مجلس بوده، جواز ورود به بهارستان یازدهم را تصاحب کردند.

سرنوشت حوزه انتخابیه بابل و ساری مرکز مازندران نیز به عنوان بزرگ‌ترین و حساس ترین حوزه‌های انتخابیه مازندران عصر امروز با تایید مسئولان اجرایی و نظارت استان مشخص و سرانجام در حوزه انتخابیه بابل سردار مهدی سعادتی استاندار اسبق گیلان و فرمانده اسبق بسیج مازندران از طیف شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و دیگری علی کریمی فیروزجایی که سابقه نمایندگی را در حوزه انتخابیه بابل در کارنامه خود دارد از طیف اصولگرایی راهی بهارستان یازدهم شدند.

منصور علی زارعی و علی بابایی کارنامی نیز دو منتخب جدید از حوزه انتخابیه ساری و میاندورود بوده که از هفتم خرداد 98 در جای محمد دامادی و علی اصغر یوسف نژاد نمایندگان ادوار مجلس در خانه ملت خواهند شد.

مازندران دارای 12 نماینده در 9 حوزه انتخابیه است.

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :