آخرین عناوین

سه شنبه 6 اسفند 1398-10:40 کد خبر:74437

ایجاد شرایط ویژه برای مقابله با کرونا در مازندران:

مردم تا اطلاع ثانوی مازندران نروند

با توجه به شیوع ویروس کرونا در مناطقی از شهرهای مرکزی و شمالی ایران، شرایط ویژه برای مقابله با کرونا در مازندران فراهم شده و مدیریت ارشد استان از مردم خواست تا اطلاع ثانوی به مازندران سفر نکنند.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از مهر،کرونا مهمان ناخوانده ای است که بیش از یک هفته است مازندران را درگیر کرده و برنامه‌های مختلف را در استان به حالت تعلیق درآورده و یک فوتی نیز برجای داشته است.

در روزهای اخیر این ویروس مزاحم، مدارس و مراکز آموزش عالی را به تعطیلی کشانده، برنامه‌ها و همایش‌های مردمی را معلق کرده و گرانی کاذب اقلام بهداشتی را درپی داشته است.

موج سواری سودجویان روی کرونا

برخی سودجویان در روزهای گذشته، بر کرونا موج سواری کرده اند و قیمت اقلام بهداشتی را چندبرابر افزایش داده اند و دسترسی به ماسک و مواد ضدعفونی کننده بین داروخانه‌ها و مراکز بهداشتی تقریباً غیرممکن شده است.

یک شهروند بابلی می‌گوید: کمتر داروخانه‌ای در شهرستان ماسک بهداشتی و یا اقلام بهداشتی و ضدعفونی کننده دارند و روی بیشتر داروخانه برچسب ماسک نداریم، مشاهده می‌شود.

مرتضی بابایی ادامه می‌دهد: متأسفانه باید ماسک را از بساط دستفروشان و یا مراکزی غیراز داروخانه‌ها با قیمت‌های چندبرابر تهیه کنیم، لازم است نظارت بیشتری در این زمینه صورت گیرد.

افزایش کاذب اقلام بهداشتی در روزهای اخیر پای مدعی العموم و دادستانی‌ را به این مسئله باز کرده است و در روزهای گذشته چند داروخانه و انبار مواد بهداشتی تعزیر و جریمه شدند.

یداله ملکی مدیرکل تعزیرات حکومتی مازندران با اشاره به رصد و پایش مراکز بهداشتی و داروخانه‌ها به عرضه کنندگان لوازم بهداشتی گرانفروش هشدار داد و گفت: از نظر بهداشتی و سلامت شرایط ویژه ای حاکم بوده که سوء استفاده از این موقعیت نه تنها غیر اخلاقی و انسانی است، بلکه نقض واضح قانون است و این موارد به طور قطع در صورت اثبات تخلف مد نظر قرار خواهد گرفت.

وی افزود: هرگونه گرانفروشی، احتکار، فروش غیر قانونی و کم فروشی مصداق عینی تخلف تعزیراتی بوده و با آن برخوردی سخت خواهد شد و با توجه به حساسیت شرایط برخوردها با متخلفان سنگین و جدی خواهد بود و حتی منجر به پلمپ واحد صنفی یا داروخانه خواهد شد.

این مقام ارشد تعزیرات حکومتی از شهروندان محترم خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف واحد صنفی یا داروخانه‌ها مراتب را به سامانه ۱۳۵ تعزیرات حکومتی ویا ۱۲۴ اعلام تا برخورد لازم صورت پذیرد.

مدارس، مراکز آموزش عالی، بازارهای سنتی و هفتگی، همایش‌ها و متینگ‌های مردمی و اداری، جشن‌های منتخبان مجلس شورای اسلامی اسلام و سایر برنامه‌های عمومی برای حفظ سلامت مردم در مازندارن لغو شده است.

درحالی که فعالیت بازارهای هفتگی مازندران به دلیل حفظ سلامت مردم و پیشگیری از انتشار ویروس کرونا تعطیل شده است، مسئولان مازندران روبان افتتاح هفتمین نمایشگاه گل و گیاه را بریده اند و فعالیت این نمایشگاه و استقبال کم مردم به دلیل نگرانی از انتشار ویروس، ابهامات زیادی را برای مردم ایجاد کرده است.

جمعی از غرفه داران در نامه اعتراضی به فرماندار و شهردار بابل درخواست اتخاذ تصمیمات شایسته را داشتند و تاکنون تصمیمی درباره تعطیلی این نمایشگاه گرفته نشده است.

کرونا به راحتی شکست می‌خورد

مازندران در روزهای اخیر به حالت نیمه تعطیلی درآمده است اما کرونا، ساده‌تر از آن چه که تصور می‌شود، قابل پیشگیری و شکست است.

سید عباس موسوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اظهار اینکه میزان و مرگ و میر براثر ویروس کرونا پایین است ولی احتمال شیوع آن بالا است، افزود: باید تلاش کنیم تا هرگونه تجمع را موقتاً تعطیل کنیم. هدف از تعطیلی‌های اعمال شده مانند تعطیلی مدارس افزایش دید و بازدید و سفر نیست بلکه توصیه می‌شود مردم از این فرصت برای ماندن در منزل بهره گیرند.

وی با اشاره به اینکه در کشور ۶۱ نفر به بیماری ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و ۱۲ نفر فوت کرده‌اند، افزود: در مازندران شاهد مرگ یک مسافر تهرانی براثر ابتلاء به این ویروس بودیم و شمار افراد مشکوک به ویروس کرونا بالا نیست.

موسوی با اشاره به تعطیلی جمعه بازار جویبار و برخی بازارها گفت: هدف این است که جلوی انتشار این ویروس را بگیریم و بسیاری از برنامه‌ها و مراسم‌ها نظیر جشن‌های برخی منتخبان مجلس یازدهم نیز به دلیل پیشگیری از سرایت ویروس و حفظ سلامت مردم متوقف شده است.

از امروز مقابله با کرونا در مازندران وارد فاز جدیدی شد و طرح تست مسافران ورودی به استان در دستور کار قرار گرفت.

احمد حسین زادگان استاندار مازندران برضرورت جلوگیری از اجتماعات پر جمعیت تاکید کرد و گفت: برگزاری هرگونه همایش، جشنواره، نمایشگاه و رویدادهای عمومی تا اطلاع ثانوی در مازندران ممنوع است.

استاندار مازندران افزود: مدراس و دانشگاه‌های استان تا پایان هفته تعطیل است، تداوم این تعطیلی با نظر دانشگاه علوم پزشکی مازندران بررسی و اعلام خواهد شد.

وی اظهار داشت: اداره کل صمت موظف شد بر روند بهداشت عمومی اصناف نظارت کند و آگاهی‌های لازم را به بازار ارائه کند، نقل و انتقال پول در بازار هم باید با رعایت نکات بهداشتی انجام شود.

حسین زادگان با اشاره به اهمیت اماکن گردشگری افزود: هتل‌ها، اماکن اقامتی و پذیرایی، کافه‌ها و تالارها به لحاظ بهداشتی مورد بازرسی جدی مراکز بهداشت و درمان و صمت قراربگیرند.

استاندار مازندران تأکید کرد: تا اطلاع ثانوی محیط‌های ورزشی و استخرها تعطیل خواهند بود،اماکن مذهبی هم با نظارت اوقاف مدیریت شوند و فعلاً محل حضور پرتعداد مردم نباشند.

استاندار مازندران بیان داشت: با هماهنگی انجام شده با ستاد ملی مقابله با کرونا مقررشد در مبادی ورودی استان پایگاه‌ها و گیت های تست کرونا دایر شود،دانشگاه علوم پزشکی و هلال احمر مازندران مسئولیت برپایی این کمپ‌ها را برعهده دارند.

فعلاً به مازندران سفر نکنید

استاندار مازندران از مسافران خواست تا اطلاع ثانوی به مازندران سفر نکنند زیرا بهترین مکان برای دور شدن از خطرات کرونا پرهیز از ترددهای غیر ضروری است.

حسین زادگان به نقش رسانه‌ها در آگاهی بخشی عمومی اشاره کرد و گفت: صداوسیما، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی زمینه اطلاع رسانی گسترده را فراهم کنند، همچنین نظارت جدی بر فضای مجازی نیز انجام گیرد تا اخبار کذب و التهاب آفرین در جامعه منتشر نشود، انتشار اخبار درست و آموزش‌های عمومی باید محور فعالیت رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی باشد.

وی افزود: اقلام بهداشتی در داروخانه‌ها نیز تأمین شده است تا کمبودی در این زمینه نداشته باشیم.

استاندار مازندران در مورد مادران شاغل نیز گفت: دستگاه‌های اجرایی و حتی خصوصی به دلیل تعطیلی مهد کودک‌ها زمینه دورکاری مادران دارای فرزند زیر شش سال را اجرایی کنند.

استاندار مازندران شهرداری‌های استان را مکلف کرد تا ضدعفونی خودروهای حمل و نقل عمومی را مورد توجه جدی قرار دهند و با تبلیغات شهری زمینه آگاهی شهروندان را ارتقا بخشند.

فرمانده قرارگاه زیستی استان، بانک‌ها و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی را مکلف کرد تا اصول بهداشتی بانک‌ها، عابر بانک‌ها و جایگاه‌های عرضه سوخت را مورد توجه جدی قرار دهند.

وی از کادر درمانی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به عنوان خط مقدم مبارزه با کرونا یاد کرد و از دانشگاه علوم پزشکی خواست نسبت به سلامت و امور معیشتی این نیروها توجه ویژه شود.

علاوه بر اقدامات مسئولان، پویش کرونا را شکست می‌دهیم نیز در مازندران به راه افتاد و شهروندان زیادی به این پویش مردمی پیوسته اند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :