آخرین عناوین

چهارشنبه 14 اسفند 1398-10:18 کد خبر:74554

فعالیت چراغ خاموش قلیانسراهای مازندران در سایه شیوع کرونا

با وجود هشدار های مکرر مبنی بر ممنوعیت کشیدن قلیان در کافه ها و قلیان سراها ، برخی در غرب مازندران به صورت مخفیانه و به اصطلاح چراغ خاموش به فعالیت خود ادامه می دهند .


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از ایرنا، در حال حاضر بحث‌های مربوط به کرونا و انتقال آن از راه‌های مختلف در کشور بالا گرفته و موضوع انتقال آن از طریق قلیان موجب شده که عرضه آن در اماکن عمومی ممنوع اعلام شود اما انگار برخی از فعالان این عرصه در غرب مازندران چشم و گوش خود را به دستور العمل های صادر شده در این زمینه بسته اند و همچنان به قلیان دادن دست مشتریان ادامه می دهند.

براساس این گزارش، با حضور در برخی اماکن عرضه قلیان در سفره خانه ها، کافه ها و غذاخوری های غرب مازندران به وضوح این موضوع را مشاهده نمود و از آنها دلایل عدم جمع آوری قلیان ها را جویا شد.

در حالی که برخی از این افراد خود را کاملا بی اطلاع از این موضوع می دانستند ، برخی دیگر تلاش می کردند تا فعالیت خود را توجیه کنند و مشکلات اقتصادی ، بیکاری و نبود شغل مناسب را عامل ادامه فعالیت عنوان می کردند.

شاید در ابتدا دلایل ارائه شده کمی منطقی به نظر برسد اما وقتی جان هموطنان و همشهریان با کشیدن قلیان به خطر می افتد و احتمال گسترش شیوع کرونا بیشتر می شود دیگر هیچ توجیهی قابل قبول نیست و ممکن است خود این افراد نیز به این بیماری دچار شوند و جان خود را از دست بدهند.

بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران در حوزه بهداشت بر این باور هستند که عطرها و اسانس‌های موجود در تنباکوهای موسوم به میوه ای حاوی هزاران مواد سمی و کشنده است که هم مصرف کنندگان و هم کسانی را که در معرض دود ناشی از آن قرار دارند گرفتار بیماری های قلبی، عروقی و حملات تنفسی می کند و ویروس کرونا می تواند از این طریق هم به افراد منتقل شود.

آنان معتقدند که استفاده همزمان چند نفر از قلیان، امکان انتقال ویروس کرونا را از طریق نی قلیان یا لوله های خرطومی که اخیرا باب شده، بسیار محتمل می سازد.

ضرورت برخورد شدید با قلیانسراهای فعال

یکی از شهروندان تنکابنی با انتقاد از فعالیت مراکز عرضه قلیان در این شرایط خاص کرونایی ، گفت : افراد قلیانی عادت دارند پس از پک زدن به قلیان، نی یا خرطومی هدایت گر دود را به نفر بعدی بدهند و نفر بعدی هم قلیان دهان زده شده را با دیگران سهیم می شوند و به این ترتیب قلیانی ها از راه تماس اشتراکی با نی قلیان ، ویروس نافرمان کرونا را به بدن یکدیگر منتقل می کنند.

محمد معزی افزود : متاسفانه با وجود اخطارهای داده شده ، برخی قلیانسراها همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند و هیچ نگرانی هم نسبت به برخورد دستگاه های نظارتی با آنها ندارند.

وی به افزایش خرید قلیان و لوازم جانبی آن از سوی برخی مردم اشاره کرد و اظهار داشت : برخی افراد نیز کشیدن، قلیان را از کافه به خانه های خود انتقال داده اند تا با خطر کمتری مواجه شوند غافل از اینکه این کار آنها کاملا بی فایده است.

معزی خاطر نشان کرد : باید با اینگونه افراد که به بهانه درآمد بیشتر با جان مردم بازی می کنند ، به شدت برخورد شود تا درس عبرتی برای سایر متخلفین گردد.

وی خواستار نظارت بیشتر و مستمر از سوی دستگاه های مربوطه در این زمینه شد و تصریح کرد : در حالی که پزشکان و پرستاران این مرز و بوم از جان مایه می گذارند تا مبتلایان به کرونا را درمان نمایند ، فعالیت قلیانسراها در این شرایط بحرانی غیر قابل قبول است.

پیش از این معاون وزارت بهداشت در نامه‌ای فوری به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خواستار پیگیری ممنوعیت عرضه قلیان به منظور جلوگیری از افزایش ابتلا به ویروس کرونا شده بود.

علیرضا رئیسی اعلام کرد: با توجه به بیماری کرونا در کشور، لزوم پیشگیری از این روند در اولویت برنامه‌های بهداشت و سلامت کشور قرار دارد.

در ادامه نامه آمده است: ضمن تشکر از اقدامات انجام شده، با توجه به اینکه حضور در محیط‌های جمعی و شلوغ، تماس با اشیاء و محیط های آلوده باعث انتقال سریع این ویروس می شود،  جدا از تاثیر مصرف و مواجهه با دود محصولات دخانی بر تضعیف سیستم ایمنی و مستعد شدن بدن برای ابتلا به بیماری ها، استفاده از وسایل و ابزار آلات قلیان ، افزایش ریسک خطر این بیماری را به همراه دارد،  لذا ضروری است تمام اماکن عمومی، مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی عرضه کننده قلیان به حالت تعطیل در آمده و یا از عرضه قلیان در آنها جلوگیری شود.

مراکز عرضه قلیان پلمپ می شوند

معاون سیاسی ، اجتماعی و امنیتی فرمانداری ویژه شهرستان تنکابن در این باره گفت:مراکزی که پس از دستورالعمل صادره در مورد ممنوعیت عرضه قلیان برای پیشگیری از کرونا، اقدام به عرضه قلیان کرده باشند پلمب می شوند.

ابراهیم عسگرپور افزود : خطر ویروس کرونا جدی است و برای حفظ سلامتی مردم نه تنها عرضه قلیان ممنوع است بلکه نکات بهداشتی هم در تمام اماکن با جدیت باید رعایت شود.

وی با تایید برخی تخلف های صورت گرفته در مراکز عرضه قلیان ، اظهار داشت: برای ما سلامت مردم در اولویت قرار دارد و گشت های بازرسی مشترک به طور مرتب بر تمام اماکن تحت پوشش نظارت خواهند کرد.

به گفته عسگرپور، دست اندرکاران مکان های عرضه غذا در صورتی که مشاهده کردند مشتری آنها علائم بیماری دارد باید از حضور آنها جلوگیری و غذا را با استفاده از ظرف های بهداشتی به صورت بیرون بر به آنها عرضه کنند.

وی یادآور شد: برای حفاظت از جان مردم با کسی تعارف نداریم و با متخلفان بر اساس قانون برخورد خواهد شد.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی اداره صنعت ، معدن و تجارت تنکابن تاکنون ۷ مرکز عرضه قلیان در این شهرستان پلمپ شده اند.

در شهرستان تنکابن ۱۵۰ واحد چایخانه ( قهوه خانه ) فعال وجود دارد که از این تعداد حدود یکصد واحد با قلیان از مشتریان خود پذیرایی می کنند.

ضرورت آگاه سازی جامعه برای مقابله با کرونا

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران نیز پیش از این از فعال شدن اکیپی با حضور دستگاه‌های مختلف برای پلمپ  قلیان سراها در راستای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در استان خبر داده بود.

حسین حسن‌نژاد افزود: اکیپی متشکل از نیروی انتظامی، گردشگری و صمت برای رصد قلیان‌سراها در استان تشکیل شده است و دستور قضایی برای پلمپ قلیان‌سراهای فعال صادر شده است.

وی آگاه‌سازی جامعه برای پیشگیری از انتقال ویروس کرونا را امری مهم برشمرد و اظهار داشت: باید دست به دست هم داده و این بیماری را شکست دهیم.

مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران تعداد بیماران مشکوک به کرونا در استان مازندران ۲۰۰ نفر علام کردند که از این تعداد ۷۲ نفر بیماری آنان مثبت است و تعداد جان‌باختگان ۱۱ ناشی از این بیماری هم نفر است.

تاکنون ۱۳۰ نفر از افرادی مبتلا به کرونا در استان پس از درمان از بیمارستان ها و مراکز درمانی ترخیص شدند.

نخستین مورد مشکوک به کرونا در مازندران چهارشنبه ۳۰ بهمن مشاهده شده است.

تعداد فوتی های کرونایی در شهرستان تنکابن ۲ نفر بوده است.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :