آخرین عناوین

شنبه 24 اسفند 1398-11:4 کد خبر:75700

خبرگزاری مهر گزارش می دهد:

کرونا شوخی ندارد/ توصیه های متخصصان برای پیشگیری از بیماری

«کرونا شوخی ندارد، لطفاً جدی بگیرید»، این توصیه متخصصان و کارشناسان پزشکی است و معتقدند برای مصون ماندن از ابتلا به این بیماری باید در خانه‌ها ماند و قرنطینه شد.


خزرتیترخبر: کووید ۱۹ بیش از ۲۰ روز در مناطق مختلف کشور از جمله مازندران جولان و می‌دهد و به عقیده کارشناسان و متخصصان پزشکی باید این بیماری را جدی گرفت.

بررسی‌ها نشان می‌دهد هنوز خیل عظیمی از مازندرانی‌ها و مردم کشور این ویروس چموش را جدی نگرفته اند، شلوغی بازارها و خیابان‌ها حکایت از این دارد اما به اعتقاد متولیان بخش سلامت، کرونا مهمترین چالش سلامت در یک قرن اخیر است.

فرهنگ بابامحمودی فوق تخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران به افراد مبتلا به کرونا ویروس و افرادی که مشکوک هستند توصیه می‌کند که به موارد بهداشتی توجه ویژه ای داشته باشند.

وی اظهار داشت: افراد جامعه به ویژه آن‌هایی که مشکوک هستند و یا ابتلای آنان قطعی شده است، حتماً باید از ماسک استفاده کنند آن هم از ماسکی که بینی، دهان و چانه را بپوشاند و مانع خروج ترشحات شود.

وی با اظهار اینکه ۹۹ درصد ویروس از طریق ترشحات دهانی منتقل می‌شود، تصریح کرد: حتماً بعد از استفاده از ماسک آن را رها نکنند و داخل سطل‌های درپوش دار قرار دهند و دست‌ها را قبل و بعد از استفاده از ماسک با آب و صابون و یا مواد ضدعفونی کننده شستشو دهند.

بابامحمودی با اظهار اینکه افرادی که دارای قند خون بوده، کسانی که بالای ۶۵ سال سن دارند، زنانی که باردار هستند و نارسایی‌های دارند، بیشتر در معرض ابتلاء به کرونا ویروس قرار دارند، بر لزوم قرنطینه بودن این افراد به مدت ۱۴ روز تاکید کرد و گفت: این افراد اگر علائمی مانند تنگی نفس پیدا کردند حتماً به مراکز درمانی مراجعه کنند.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه مصرف مایعات، استراحت کافی، مصرف میوه و سبزیجات می‌تواند روند بیماری را کند کند خواستار توجه به توصیه‌های بهداشتی و پزشکی شد.

حامد روحانی زاده، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز با بیان اینکه ویروس کرونا موجب پیدایش بیماری‌هایی از خانواده سرما خوردگی در انسان و حیوانات می‌گردد، گفت: هفتمین رده جدید این ویروس در شهر ووهان چین پیدا شده که سبب بیماری حاد تنفسی می‌گردد و به دلیل انتقال و انتشار سریع، این ویروس بسیار مسری است.

وی با تاکید بر اینکه قدرت سرایت و انتقال از یک فرد به فرد دیگر در این ویروس بسیار زیاد است، افزود: میران مرگ ومیرناشی از ویروس کرونا نسبت به انواع آنفولانزاهای دیگر پایین و حدود ۲% است، یعنی از هر ۱۰۰ نفری که به این بیماری مبتلا می‌شوند، ۲ نفر جان خود را از دست می‌دهند که با بیماری زمینه‌ای در فرد ارتباط مستقیم دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران دوره نهفتگی این ویروس را حدود ۲ تا ۱۴ روز دانست و ادامه داد: این دوره ویروس در بدن فرد وجود دارد ولی علائم بیماری مشاهده نمی‌شود اما در این دوره ویروس می‌تواند از فرد آلوده بدون علامت به فرد سالم منتقل شده و آن فرد را نیز آلوده کند.

روحانی زاده علائم شایع این نوع ویروس را تب، سرفه، گلودرد، کوتاهی تنفس و علائم گوارشی واسهال عنوان کرده و گفت: درموارد شدید عفونت ریه (پنومونی) سندرم حاد تنفس و نارسایی کلیه بروز می‌کند.

راههای انتقال کرونا

وی راه‌های انتقال ویروس را انتشار از طریق هوا، ترشحات آلوده فرد مبتلا (مثل ذرات عطسه وسرفه و…)، دست زدن به وسایل اطراف بیمار وآلوده، تماس با حیوانات (چون برخی از حیوانات میزبان این ویروس هستند)، تماس بیمارستانی با بیمار، همکار یا هم کلاس بودن با فرد مبتلا یا هر تماس شغلی با بیمار مبتلا در فضای بسته و مشترک و همسفر بودن با یک وسیله نقلیه مشترک دانست.

سید عباس موسوی رئیس دانشگاه علم پزشکی مازندران نیز سالمندان، افرادی که بیماری زمینه‌ای مثل دیابت-بیماری قلبی وآسم و بیماری‌های تنفسی دارند ویا تحت شیمی درمانی یا داروی تضعیف کننده ایمنی هستند و زنان باردار و کودکان را در معرض خطر بیماری دانست و افزود: فرد مشکوک به "کرونا" فردی است که به دلیل تب، سرفه و تنگی نفس نیازمند بستری در بیمارستان بوده، سابقه سفر به کشور چین و برخی مناطق درگیر این ویروس درکشورمان داشته و در عرض ۱۴ روز قبل از شروع علائم بیماری، تماس نزدیک با بیمار قطعی و علامت دار برقرار کرده است.

وی با بیان اینکه روش تشخیص و تست آزمایشگاهی برای تشخیص این بیماری از روشی موسوم به PCR استفاده می‌شود که قطعات DNA ویروس را مورد بررسی قرار می‌دهد، ادامه داد: برخی از سودجویان با استفاده از ترس مردم وعده تست کرونا را می‌دهند درحالی که این کاردر آزمایشگاه پاستور تهران انجام می‌شود بنابراین هموطنان در صورت مشاهده هرگونه تخلفی آن را گزارش دهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران تاکید کرد: تاکنون درمان دارویی قطعی ضد ویروس برای درمان این بیماری معرفی نشده است و درمان حمایتی و مراقبتی برای کاهش علائم و عوارض بیماری توصیه می‌گردد.

موسوی به راه‌های پیشگیری از بیماری کرونا اشاره کرد و افزود: از نزدیک شدن به افرادی که سرفه یا عطسه می‌کنند بپرهیزید، از دست دادن و روبوسی کردن با افرادی که علائم سرفه و عطسه دارند خودداری کنید، فاصله حداقل یک و نیم متری را از بیمار رعایت کنید، شستشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون به مدت حداقل ۲۰ ثانیه، دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه ترجیحاً با دستمال و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

طبق آمارها بیش از ۶۰۰ نفر از مبتلایان به کرونا در استان مازندران تاکنون با رعایت موارد بهداشتی توانستند این بیماری را شکست دهند و با در خانه ماندن و رعایت توصیه‌های پزشکی وبهداشتی به راحتی می‌توان کووید ۱۹ را شکست داد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :