آخرین عناوین

دوشنبه 4 فروردين 1399-14:32 کد خبر:75794

خبرگزاری مهر گزارش می دهد:

افزایش شیب کرونا در مازندران/ نقاهتگاه های ویژه برپا شد

افزایش شیب ابتلا به کرونا در مازندران و تکمیل ظرفیت تخت‌های بیمارستان‌ها و راه‌اندازی نقاهتگاه‌ها و بیمارستان‌های صحرایی نشانه آن است که هنوز کووید ۱۹ جدی گرفته نشده است.


خزرتیترخبر: تعطیلات نوروزی و سفر برخی هم‌وطنان به مازندران و انجام دید و بازدیدهای نوروزی سبب شده تا شمار مبتلایان به کرونا ویروس در استان مازندران افزایش یابد و متولیان سلامت خواستار قرنطینه برخی شهرستان‌ها از جمله آمل و بابل شدند.

در حال حاضر بیمارستان صحرایی و مرکز مراقبت‌های ویژه بیماران تنفسی با حمایت بیمارستان شهید محلاتی نیروی زمینی سپاه در بابل راه‌اندازی شد و غرب مازندران در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد نقاهتگاه بیماران در چالوس است.

روند صعودی شیب بیماری کرونا در روزهای اخیر به دلیل شوخی گرفتن بیماری و عدم توجه به موارد بهداشتی، دید وبازدیدها نوروزی و سفر برخی هم‌وطنان به مازندران، وضعیت برخی مناطق این استان را به مرز هشدار رسانده است.

این وضعیت سبب شده تا متولیان حوزه سلامت خواستار قرنطینه شدن شهرستان‌های بابل و آمل برای پیشگیری از سرایت بیماری شوند.

بیمارستان‌های آمل جوابگوی افزایش مبتلایان کرونا نیست

منوچهر مجد، رئیس سازمان نظام پزشکی آمل خطاب به فرماندار و دیگر مسئولان شهرستان، خواستار اعلام وضعیت فوق‌العاده و قرنطینه شدن این شهرستان شد ، اظهار کرد: برای برون‌رفت از وضعیت کرونایی کنونی، دست کم تا پایان اردیبهشت‌ماه در این شهرستان وضعیت فوق‌العاده اعلام شود.

آمار بالای مبتلایان به مرگ‌ومیر کرونا درآمل

رئیس سازمان نظام پزشکی آمل ادامه داد، با وجود تلاش‌های شبانه‌روزی و همکاری سفید جامگان عرصه سلامت در بخش‌های خصوصی و دولتی متأسفانه آمار مبتلایان و مرگ‌ومیر در این شهر همچنان بالا است.

وی ادامه داد، در صورتی‌که این روند کنترل نشود، ظرفیت مراکز درمانی خصوصی و دولتی از نظر پذیرش بیماران تکمیل خواهد شد و حتی اگر سالن‌هایی هم بر حسب ضرورت در محوطه بیمارستان‌های امام علی (ع) و امام خمینی (ره) احداث شود جوابگوی افزایش مبتلایان به این بیماری نخواهیم بود.

مجد افزود: با اعلام حالت فوق‌العاده و قرنطینه شدن آمل، تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها، ادارات، بازار و اماکن تفریحی و تجاری و فروشگاه‌ها تا پایان اردیبهشت‌ماه جاری تمدید شود.

وی خواستار جدی جلوگیری از ورود مسافر و بسته شدن جاده هراز به‌عنوان ورودی پایتخت به مازندران شد و در عین حال بر اصل مهم " در خانه بمانیم" از طریق بلندگوهای مساجد و صفحات نمایشگر اطلاع‌رسانی شهری تأکید کرد.

ظرفیت پذیرش بیماران کرونایی در چهار بیمارستان دولتی امام خمینی (ره)، امام علی (ع)، امام رضا (ع) و ۱۷ شهریور و بیمارستان تخصصی شمال در آمل و حجم بالای پذیرش از شهرهای مرکزی مازندران در هفته‌های گذشته روند افزایشی داشته و این وضعیت شهروندان آملی را نگران کرده بود.

شهرستان آمل و جاده هراز دروازه ورودی پایتخت به مازندران محسوب می‌شود و حجم بالای تردد در این جاده و ورود مسافران در تشدید این بیماری تأثیر زیادی داشته است، درخواست جدی شهروندان آملی هم برای بسته شدن جاده هراز برای کنترل و پیشگیری از بیماری کرونا تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

شهرستان بابل که پیشانی مازندران در ابتلای به کرونا به شمار می‌رود و اولین مورد ابتلاء به این بیماری در این شهرستان ثبت شده است نیز حال و روز خوبی ندارد تا جایی که مسئولان پزشکی شهرستان خواستار قرنطینه آن شدند.

وضعیت فوق العاده در بابل اعلام شود

علی‌اصغر درزی، رئیس نظام پزشکی بابل نیز پس از مرگ رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی بابل و پنج پزشک دیگر شهرستان بر اثر کرونا از فرماندار خواست تا برای برون‌رفت از وضعیت کرونایی کنونی، دست کم به مدت چند هفته در این شهرستان وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

وی افزود: از آغاز همه‌گیر شدن ویروس کرونا، کادر پزشکی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بابل بر اساس اصول حرفه‌ای با تمام توان خدمت کردند ولی متأسفانه شهروندان هشدارها را جدی نگرفته و همچنان برنامه سفر و خرید را دارند که این موضوع بسیار نگران‌کننده است.

رئیس سازمان نظام پزشکی بابل افزود: جامعه پزشکی بابل تاوان سنگینی برای این سهل‌انگاری‌ها می‌دهد و این روزها شاهد از دست دادن جان تعدادی از همکاران و دلسوزان عرصه پزشکی در بابل است، پتانسیل ظرفیت درمانی شهر بابل تکمیل‌شده و به علت خستگی کادر درمان امکان ارائه خدمات بیشتر وجود ندارد، خطر عظیم است و بیش از هر زمان دیگری باید قاطعانه جلوی یک فاجعه انسانی گرفته شود.

درزی ادامه داد: با اعلام حالت فوق‌العاده در بابل، تعطیلی ادارات و اماکن تفریحی و تجاری و فروشگاه‌ها برای چند هفته باید تمدید شود، مبادی ورودی شهر بابل باید مسدود و از ورود مسافران تا وضعیت عادی جلوگیری شود.

تاکنون ۶ نفر از پزشکان و کادر درمانی زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی بابل طی چهار هفته گذشته براثر ابتلاء به کرونا جان باختند.

مصطفی صمدی، فرید نیرویی، دکتر ایرج ابراهیم‌نژاد و دکتر صمد بابازاده از پزشکان زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی بابل و همچنین آقای ساداتی، جلالی‌نیا، و مجید اردشیری از کارمندان این دانشگاه و یک کارمند بازنشسته زن دانشگاه علوم پزشکی بابل به نام سیده راضیه حسینی نژاد به‌عنوان کادر درمانی در حال تلاش برای نجات بیماران کرونایی به شهادت رسیدند.

سید عباس موسوی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز با اشاره به اینکه تمام تلاش‌هایی که دستگاه‌های اجرایی و مردم انجام دادند موجب شد تا شیب افزایش روزانه بیماران ۲ روز اخیر در استان کاهش یابد، گفت: سرعت انتقال ویروس امکان بر هم زدن تمام معادلات مقابله با کرونا را دارد.

موسوی با بیان اینکه هنوز برای رسیدن به حد معمول فاصله داریم، افزود: اکنون در ورود بیماران به مراکز درمانی و خروج آن‌ها به وضع ثابت رسیدیم.

وی، یکی از موضوعات موجب نگرانی را بازدیدهای عیدانه اعلام و خاطرنشان کرد: باوجود تأکید متولیان بهداشتی مبنی بر توقف دیدوبازدیدها و سفر، متأسفانه برخی افراد این توصیه‌ها را جدی نگرفتند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: برخی افراد ممکن است خطر را کمتر از میزانی که واقعاً هست احساس کنند و با تصور بر بیمار نبودن خود و میزبان به دید و بازدید و سفر بروند که این امر گسترش بیماری را به دنبال دارد.

تاکنون بیش از یک‌هزار و ۶۰۰ بیمار مشکوک به کرونا در مازندران بهبود یافتند و بیش از یک‌هزار و ۹۰۰ نفر در بیمارستان‌های استان بستری هستند و به تاکید متولیان امر قرنطینه خانگی بهترین راه برای قطع زنجیره انتقال کرونا ویروس به شمار می‌رود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :