آخرین عناوین

شنبه 9 فروردين 1399-11:37 کد خبر:75846

خبرگزاری مهر گزارش می دهد:

کارگران معادن مشغول کارند/ خطر شیوع کرونا در اعماق زمین

شیوع کرونا ویروس، علاوه بر تبعات اجتماعی، تبعات خاص اقتصادی داشته و کارگران برخی مشاغل ازجمله معدن کاران که مشغول کار هستند را در معرض خطر ابتلا قرار داده است.


خزرتیترخبر: بیش از ۲۵۰ واحد معدنی در مازندران ثبت‌شده که از این میزان بیش از ۱۴۰ معدن فعال است و بیش از چهار هزار نفر به‌صورت مستقیم در این معادن مشغول کار هستند.

ظرفیت استخراجی کل معادن استان حدود ۲۲.۵ میلیون تن است و از این میزان سهم معادن زغال‌سنگ ۷۵۰ هزار تن، فلورین ۲۵۰ هزار تن، شن و ماسه ۲۰ میلیون تن است، بیشترین معادن در شهرستان‌های آمل، نور، سوادکوه، ساری، چالوس، بهشهر، نکا، گلوگاه، رامسر، تنکابن، بابل و نوشهر قرار دارد.

مازندران در زمینه‌های ذخیره ماده معدنی فلورین، سنگ‌های تزئینی، زغال‌سنگ و شن و ماسه به ترتیب رتبه‌های اول، دوم، سوم و چهارم را در کشور داراست، در حال حاضر ۳ هزار و ۸۶۸ نفر در بخش معادن استان مشغول کار هستند و با ارتقا ظرفیت سرمایه‌گذاری در بخش معدن اشتغال حدود ۱۰ هزار نفر افزایش می‌یابد.

معادن یکی از بنگاه‌های تولیدی هستند که احتمال شیوع ویروس کرونا در آن بسیار مشهود است، شرایط کار در این واحدهای تولیدی مستلزم رعایت نکات بهداشتی است که جان کارگران را درخطر نیندازد اما گزارش‌های دریافت شده از کارگران معادن سطح استان به‌خصوص معادن زیرزمینی نشان می‌دهد برخی از معدن داران شرایط محیطی خوبی را برای کارگران ایجاد نکرده‌اند و سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران نیز نسبت به این موضوع بی‌تفاوت است.

معادن زیرزمینی به‌خصوص "معادن زغال‌سنگ" استان با توجه به شرایط محیط کار، برای ایمن ماندن از خطر ابتلاء به ویروس کرونا در وضعیت خوبی نیستند.

استفاده از سرویس بهداشتی، حمام، سالن غذاخوری، ابزار و وسائل کار مشترک، تجمع‌های ناخواسته به دلیل ماهیت کار معدن، عدم امکان رعایت فاصله حداقل یک متر نکاتی است که سلامت کارگران معدن را با خطر جدی در برابر ابتلاء به ویروس کرونا قرار داده است.

محیط معدن یک محیط بسته بوده و هوای تهویه به‌عنوان یک عامل بسیار خطرآفرین می‌تواند ویروس کرونا را به‌راحتی به‌تمامی قسمت‌های معدن منتقل کند، استرس بسیار بالای کارگران معادن زیرزمینی به ابتلای ویروس کرونا حین کار که احتمال حادثه را بسیار افزایش داده است در صورت بروز هرگونه حادثه‌ای، در این شرایط که کادر درمانی تمامی بیمارستان‌ها درگیر مسئله کرونا هستند، امکان امدادرسانی و اقدامات پزشکی و درمانی بسیار سخت و مشکل است.

متأسفانه تاکنون تمهیداتی جهت جلوگیری از انتقال ویروس کرونا صورت نگرفته و بهره‌برداران معدنی نیز این مسئله را اصلاً جدی نگرفته‌اند، بسیاری از معادن بزرگ زغال‌سنگ کشور مانند معدن مرکزی پروده یک طبس، کارخانه کک سازی طبس، شرکت‌های بزرگ معدن جو، نگین، الماس مته، بسیاری از شرکت‌های دیگر در زغال‌سنگ کرمان، معادن زغال‌سنگ استان هم‌جوار گلستان موقتاً تعطیل‌شده و این موضوع برای مسئولان فنی و کارگران معادن زغال‌سنگ نگرانی‌های بسیاری را در پی داشته و تماس‌های مکرری مبنی بر اینکه شرایط بسیار بحرانی است، داشته‌اند.

شرایط نامطلوب در معادن زغال‌سنگ

یکی از کارگران معدنی در این زمینه بیان کرد: متأسفانه شرایط معادن زیرزمینی به‌خصوص زغال‌سنگ که تعداد زیادی از کارگران را شامل می‌شود، اصلاً در وضعیت مناسبی نیست و استرس ناشی از ابتلاء به ویروس کرونا در بین کارگران معدن بسیار زیاد است و بیم آن داریم که این استرس کاری موجب بروز حوادث ناخوشایند شود.

وی افزود: در صورت بروز حادثه، بسته به درگیری مراکز بهداشتی و درمانی سراسر استان با ویروس کرونا یقیناً امکان رسیدگی به حادثه دیدگان معدنی مطلوب نخواهد بود چه‌ بسا که حادثه دیدگان معدنی نیز به خاطر حضور در این مراکز درمانی به این ویروس مبتلا شوند.

اخطارهای کارشناسی که اصلاً دیده نمی‌شود

رئیس سازمان نظام‌مهندسی معدن مازندران بابیان اینکه نگرانی در مورد معادن زیرزمینی به‌خصوص زغال‌سنگ در شرایط شیوع ویروس کرونا در کشور بسیار زیاد است، اظهار کرد: شرایط محیطی و کاری معادن زغال‌سنگ به حد زیادی در ابتلای کارگران به ویروس کرونا نگران‌کننده است و تاکنون نیز هیچ اقدام جدی در خصوص این معادن صورت نگرفته است.

سید مجتبی مرتضوی با اشاره به وضعیت نامناسب معادن زیرزمینی و احتمال بالای درگیری کارگران این معدن به ویروس کرونا، تصریح کرد: به‌طور جد و بسته به اطلاعاتی که از وضعیت معادن زیرزمینی در اختیارداریم، نگران سلامتی کارگران معادن هستیم، هر چه سریع‌تر این معادن باید به‌صورت موقت تعطیل شوند.

وقتی سازمان‌های تخصصی که سخنان آن‌ها کارشناسی بوده از وضعیت وخیم بهداشتی معادن خبر داده‌اند، بروز هرگونه حادثه ناشی از ابتلای کارگران معادن به ویروس کرونا متوجه مسئولانی است که نسبت به وضعیت این کارگران بی‌تفاوت هستند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :